Дори не можем да си представим колко рязко ще промени света ни изкуственият интелект - и автопилотът в колите ни ще е само малка част от тази промяна. Това бе основното послание от срещата между няколко водещи фигури от автомобилната индустрия по време на последното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас.
Щефан Зомер
"НЕ СТАВА ДУМА ЗА АВТОНОМНИ КОЛИ. Става дума за автономно всичко", обяснява Щефан Зомер, главният изпълнителен директор на ZF Group, цитиран от TechnoZone. Според него в последните няколко години изчислителната мощ е напреднала толкова много, че е разширила в пъти амбициите на производителите. Във Вегас ZF например представи електронен контролен блок, предназначен за автономни превозни средства - не само леки коли, но и влакове, автобуси, мотокари, тирове, трактори, дори минен транспорт и земекопни машини. Не само че за пръв път автомобилна компания произвежда нещо с толкова широк обхват, но и говорим за почти завършен продукт - Зомер уверява, че блокът ще е на пазара най-късно догодина.
ZF E СЛАБО ПОПУЛЯРНА сред широката публика, но добре известна на автомобилните ентусиасти. Основана през 1915 от самия граф Цепелин, днес компанията (съкратено от ZahnradFabrik) e водещ доставчик на компоненти, включително на автоматичните трансмисии, ползвани от BMW, Jaguar, Land Rover, Jeep и пр.
Последният им продукт пък ползва технологии на име, което може и да не говори нищо на автоманиаците, но е до болка познато на феновете на видеоигрите: Nvidia. Производителят на чипове е сред лидерите в областта на т. нар. deep learning - дълбоко обучение, или машинно самообучение. Става дума за способността на изкуствения интелект да се учи от собствения си опит. Това ще е ключово в бъдещите напълно автономни автомобили. Неслучайно Nvidia обяви цели три партньорства в Лас Вегас - с ZF, с конкурента Bosch и с Audi.
Високотехнологични компании като Nvidia ще имат все по-видимо присъствие в автомобилния сектор
"ДЪЛБОКОТО ОБУЧЕНИЕ е ключово за нас, от решаващо значение ще е способността непрекъснато и безопасно да ъпдейтва алгоритмите в колите, дори и в движение", обяснява Михаел Фаустен, вицепрезидент в Bosch. "Най-голямото предимство на такъв изкуствен интелект е, че той става по-умен и по-умен с всеки следващ натрупан опит".
До момента партньорството е фокусирано изцяло върху автомобилите. Но и Bosch работи с по-широк хоризонт и обмисля подобни самообучаващи се устройства за други приложения - от домакинските уреди в новите ни "умни" домове до всякакви екстремни машини.
Още миналата година Daimler започна изпитания на безпилотни камиони по германските магистрали
"Разработваме изкуствен интелект, който ще намери приложение от здравеопазването до транспорта", уверява Дани Шапиро, директор на проекта в Nvidia. "Тепърва хората ще започват да използват софтуера ни по начини, за които дори и ние не сме се сетили". Което едва ли е добра новина за ватманите, трактористите или кранистите. И, кой знае, може би дори за мозъчните хирурзи.
Още по темата: Камиони без шофьори тръгнаха по германските магистрали (ВИДЕО):