IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Bugatti EB110 - забравената суперкола, която трябваше да промени света

В удивителната й история бяха замесени Джуджаро, Гандини, Шумахер и дори Ален Делон

Bugatti EB110 - забравената суперкола, която трябваше да промени света

От събитията, които някак си останаха неотбелязани през изминалата 2016 г., бе юбилеят на компанията Bugatti. В случая не става дума за за Bugatti Automobiles S.A.S., която е част от концерна Volkswagen AG, а за фирмата Bugatti Automobili S.p.A. Тя даде на света хиперкола много преди останалите производители.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Идеолог на възраждането на Bugatti в средата на 80-те години на миналия век е бизнесменът Романо Артиоли, натрупал огромно състояние от търговия с автомобили. Италианецът, който на 5 декември навърши 84 години, и до ден-днешен говори за Bugatti като най-важния проект в живота си.

Преди четвърт век – през септеври 1991 г. - Артиоли показа на света Bugatti EB110, чиято цена и в наши дни изглежда впечатляващо – 800 000 долара. В онзи момент EB110 бе по-бърза и по-мощна от Ferrari F40, като е първата суперкола с карбонов монокок и с мотор с 4 турбини. Освен това именно този автомобил пръв започна да предлага на клиентите възможности за поръчково оформление на интериора, както и дрехи и аксесоари под марката Bugatti. Другите производители в този сегмент се ориентираха в същата посока десетина години по-късно.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Bugatti EB110 се появява през света в чест на 110-годишнината на Еторе Бугати, което става ясно и от името на автомобила. Помпозната церемония е в Париж на 14 септември - ден преди юбилея на великия конструктор, а водещ е легендарният френски актьор Ален Делон. Ден по-късно хиперколата е представена в Мюселхайм – родното място на Еторе Бугати, като стига до това градче на собствен ход.

Самата фирма Bugatti Automobili S.p.A е създадена малко по-рано – през 1987 г. Тогава Артиоли (собственик на най-голямата дилърска мрежа на Ferrari в Германия, както и на дилърства на Suzuki и Subaru в Италия) изкупува от френското правителство правата върху марката Bugatti. Разработката на EB110 отнема 4 години, като в нея участват легендарните дизайнери Марчело Гандини и Джорджето Джуджаро, както и инженерите Паоло Станцани и Никола Матераци. Същите тези хора са направили суперколи като Lamborghini Miura и Ferrari 288 GTO.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Крайният вариант на дизайна на колата е дело на екип под ръководството на Джампаоло Бенедини, който е архитект и на фабриката на Bugatti в Кампогаляно, градче близо зо Милано. Знаменитият Марчело Гандини обаче остава като главен консултант на проекта до неговото завършване. Интериорът на автомобила пък е първата сериозна работа на младия Лоренс ван ден Акер, днешния главен дизайнер на Renault и Dacia.

Пари също има достатъчно. Във възраждането на Bugatti Романо Артиоли инвестира огромна част от своите средства, но и успява да привлече солидни инвеститори като производителя на гуми Michelin и петролния гигант Elf. Специално за EB110 компанията Michelin създава и гумите  SX MXX3, които са проектирани за развиване на скорост от 350 км/ч.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Сериозна сума е инвестиране в създаването на карбоновия монокок, който е в основата на Bugatti EB110. За неговата разработка участва и френската аерокосмическа компания Aerospatiale. Благодарение и на нея EB110 става първият автомобил с изцяло карбоново шаси, като изпреварва с почти година друг летендарен модел – McLaren F1.

Що се касае до задвижването, машината на Bugatti е с цели 14 години преди останалите, като залага на V12 агрегат с 4 турбокомпресора и задвижване към четирите колела. Моторът с обем 3,5 литра развива между 560 и 611 к.с. в зависимост от версията си - GT или SS (SuperSport). Той отстъпва по мощност на мотора BMW V12 с обем 6,1 литра с 627 к.с., на който разчита McLaren F1, но го превъзхожда по съотношение конска сила-работен обем – 174,6/1 (при F1 то е 102,8/1). За сравнение появилият се години по-късно Bugatti Veyron предлага 150/1.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

За своя кратък живот – 5 години, Bugatti EB110 записва 2 постижения, които влизат в Книгата на рекордите „Гинес”. През 1994 г. той става най-бързият автомобил на природен газ – 344,7 км/ч, а през 1995 г. подобрява постижението на лед – 296,34 км/ч.

Като цяло идеята на Артиоли е автомобилът да предлага индивидуалност, като всеки от клиентите да може сам да избира оформянето на интериора на колата си. Срещу доплащане е възможно и увеличение на мощността на двигателя. Този подход почти 15 години по-късно е повторен от компанията Pagani. Предлага се и специална доработка на EB110 от ателието Brabus, чийто собственик Бодо Бушман е сред първите собственици на суперколата.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Неслучайно първите клиенти на Bugatti са някои от най-големите знаменитости. Сред тях е Михаел Шумахер, който по това време е още в началото на кариерата си във Формула 1. Германецът получава своя автомобил в навечерието на Голямата награда на Сан Марино през 1994 , по време на която загива друга легенда в спорта – Айртон Сена.

Автомобилът продължава да играе сериозна роля и след 1998 г., когато концернът Volkswagen купува от Артиоли правата върху марката Bugatti. Всъщност германците продължават по пътя, започнат от EB110, като създават своя Veyron. Той разчита на същата схема с разположение на мотора с 4 турбини и трансмисията, каквато има и EB110. Не е за пренебрегване и фактът, че настройките на пътното поведение на Veyron са направени от Лорис Бикоки. Именно той е човекът, който е „научил” EB110 да се движи по пътя.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

Не бива да се пропуска и друг факт – Артиоли прави нещо, което Volkswagen и до момента не смеят да опитат. През 1993 г. на автосалона в Женева е представен суперседанът Bugatti EB112. Автор на неговия дизайн е Джорджето Джуждаро, а под капака е поставен атмосферен V12 с мощност 460 к.с., който работи в комбинация със система за задвижване на четирите колела. Този модел почти стига до конвейра, като в продължение на 18 месеца Артиоли дори приема поръчки за него.

Именно в този момент обаче настъпва катастрофата. Сякаш по команда отвън почти всички средни и малки фирми-кредитори на Bugatti започват да си искат парите обратно, при това незабавно. Компанията на Артиоли няма как да се справи в това, тъй като загубите в този момент превишават 200 млн. долара. За тяхното покриване се разчита най-вече на пускането на седана EB112 в серийно производство, благодарение на което компанията трябва да излезе на печалба.

Забравената суперкола, която трябваше да промени света

До ден-днешен Артиоли твърди, че в оснавата на атаката срещу него е Ferrari и нейният президент по това време Лука ди Монтедземоло, който иска да отстрани Bugatti като конкурент. Босът на Ferrari разполага с огромна власт в родината си и за него не е проблем да „посъветва” кредиторите на Bugatti да си поискат парите чрез съда.

Доколко е прав Артиоли, може много да се спори. Факт е, че веднага след като той решава да възроди Bugatti, от Ferrari незабавно разтрогват договора с него като основен дистрибутор на марката в Германия. По-скоро обаче проблемът е другаде – Артиоли просто закъснява с навлизането си в бизнеса. По това време автомобилостроенето вече изисква огромни инвестиции и често носи огромни загуби. А италианецът е романтик, който се изжиява като идеен наследник на Еторе Бугати. За да успееш в този бизнес обаче е нужен друг тип ръководител – жесток и безкрупулен. Такъв, какъвто е шефът на VW Фердинанд Пиeх.
Снимки: Bugatti

Тагове: Bugatti EB110
0 от 500
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    thebrainless ( преди 8 години )
    Кьонигсег е автомобил от настоящето направен с иновативни технологии, Бугати от миналото - разчитащ основно на огромна мощ. Колкото до това какво са направили германците е ясно написано в статията - стъпили са именно на това Бугати. Едно е да направиш хиперкола от нула, друго е да ползваш труда на водещи инжинери и дизайнери и да развиваш нататък.
  • #6
    8 rate up comment 4 rate down comment
    112 ( преди 8 години )
    Как ще е непобедима, като Кьонигсег им разказаха играта.
  • #5
    6 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    "Всъщност германците продължават по пътя, започнат от EB110, като създават своя Вейрон" Германците създават новия модел на Бугати Вейрон! Сега стана ли им ясно на Дошльовците, че именно германците са направили сегашната непобедима суперкола, а не италианци или французи, както някои жълтури твърдяха, като пишеха измишльотини, че германците нямат нищо общо с направата на Вейрон!
  • #4
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Един там ( преди 8 години )
    Имам такова - синьо Бугати 110, сглобяем с лепило, пластмасов модел на Ревел.Боя за каросерията и двигателя, гумени гуми, ваденки ...Великолепна вещ. Още си я пазя.
  • #3
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Мисля, че беше 2002-ра , пред казиното в Монако. Разхождах се с приятели, с апарат да дебна редки машини. Пристигна едно камионче, малко в страни от главния паркинг. Спусна 2 доста дълги "дъски" и от него с охльо скорост започна да се подава задницата на едно такова. За 2 минути вече имаше поне 70-80 човека около него, след още 10-на успя да го разтовари. След това направи не повече от 15м и го паркираха пред главния вход...това беше, но още пазя снимките :)
  • #2
    15 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    И после дойдоха германците и *** всичко!Е.Бугати сигурно се върти като пумпал ако знае кой се пъне да прави автомобили с името му!
  • #1
    26 rate up comment 0 rate down comment
    ElPatron ( преди 8 години )
    Интересна история :) Помня, че за пръв път видят ЕВ112 на снимка в "Паралели"