IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Странната история на Кеке Розберг

Финландия чества днес националния си празник - и 68-ия рожден ден на първия си шампион

Странната история на Кеке Розберг

6 декември е националният празник на Финландия - Ден на независимостта след освобождението от руска власт. Освен това, по симпатично съвпадение, е и рождената дата на първата финландска суперзвезда във Формула 1 - Кеке Розберг.

Странната история на Кеке Розберг

ЗА ПО-МЛАДИТЕ ФЕНОВЕ на моторния спорт този 68-годишен вече човек е известен най-вече като бащата на настоящия шампион Нико Розберг. Но всъщност Кеке Розберг (правилното произношение на фински е нещо като "Кеке Русбари") е една от най-куриозните фигури в историята на F1. Преди всичко заради удивително късния му старт: първата му поява в шампионата бе на 29 години.
Финландецът дебютира в скромния тим на Theodore и за всеобщо изумление успя да спечели първия си старт на Силвърстоун, но състезанието не носи точки за световния шампионат. После мина през поредица от отдавна забравени отбори: ATS, Wolf и Fittipaldi. Това бе достатъчно да хване окото на Франк Уилямс, който го взе за наследник на оттеглилия се Алън Джоунс.

Странната история на Кеке Розберг

ПРЕЗ 1982 РОЗБЕРГ МУ СЕ ОТПЛАТИ с първата си официална победа - в Гран при на Швейцария (проведено, разбира се, във Франция, понеже в Швейцария пистовите състезания са забранени от 50-те години). По куриозно стечение на обстоятелствата тази единствена победа за годината бе достатъчна да му донесе и шампионската титла. В този злополучен сезон, белязан от трагичната смърт на Жил Вилньов и тежката травма на Дидие Пирони, Розберг се оказа най-постоянен. Независимо, че неговият Williams се задвижваше от смятания за остарял атмосферен двигател на Cosworth срещу далеч по-мощните турбомотори на BMW и Renault.
През следващите години добави още четири победи, а също и една смайваща, паметна обиколка на "Силвърстоун" през 1985 за 1:05.591 минути, със средна скорост 258.9 км/ч. Това бе най-бързата обиколка в F1 в продължение на 17 години, преди Хуан Пабло Монтоя да я подобри с мъничко на "Монца" (но с несравнимо по-управляем автомобил и при съвсем друго ниво на безопасност).

Странната история на Кеке Розберг
С болида на "Уилямс" в Далас през 1984


СЛЕД ТОЗИ СЕЗОН Розберг премина в McLaren - привидно силен ход, защото този отбор бе шампион две поредни години. Но при Рон Денис колата бе настроена изцяло според стила на Ален Прост, а Розберг бе обречен да свири втора цигулка. Същевременно бившият му тим "Уилямс", подсилен с двигатели Honda, започна да печели наред. Но по-късно Розберг призна, че напускането му е било резултат на междуличностен конфликт с "човек, с когото не можехме да се понасяме" (става дума за Патрик Хед, взел водещата роля след травмата на сър Франк Уилямс).

В КРАЯ НА 1986 Розберг се оттегли от Формула 1 - решение, което признава, че е взел цели две години по-рано (което вероятно обяснява и защо на Нико му хрумна да напусне точно след първия си голям триумф). По-късно призна, че съжалява и че е подранил с пенсията. Но от това спортът само спечели: като мениджър Розберг даде тласък на кариерите на Джей Джей Лехто, на Мика Хакинен и на сина си Нико, с което донесе още две световни титли на Финландия. Достатъчна причина за национален празник, дори да не бе независимостта.
 

Един от най-силните мигове на Розберг - в Монако през 1983, със сухи гуми по мокрите улици и с атмосферен двигател срещу турбочудовищата (ВИДЕО):

0 от 500