IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Депутатите приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Зимните гуми или такива с дълбочина на проектора не по-малка от 4 мм стават задължителни за периода от 15 ноември до 1 март. Това решиха депутатите, като приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата. Досега задържителният грайфер на гумите беше 1,6 мм.

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Първото предложение, прието от транспортната комисия, беше да се кара само със зимни гуми, но то бе бурно оспорено от част от депутати. Атанас Атанасов от ДСБ дори обвини вносителите на поправката в лобизъм за вносителите на зимни гуми.

„Карате хората да дадат повече пари за гуми, отколкото са похарчили за самата кола. Това е чисто бъркане в джоба, а в България няма статистика за това колко от произшествията, особено на тези с жертви, са в резултат на такива технически неизправности“, каза той и допълни, че най-много жертви по пътищата има през август като причините за това съвсем не са гумите.

Според Делян Добрев от ГЕРБ изискване да се кара само със зимни гуми при сняг и лед няма дори във Франция, страна доста по-северна от нашата. Той е на мнение, че подобно изискване е рекет срещу шофьорите.

"България е южна страна, зимата е мека, няма дори и евродиректива, която да ни задължава нормативно да въведем такова изискване, защо да го правим, след като само ще натовари милиони български домакинства със задължението да купуват зимни гуми“, каза и той.

Съпартиецът на Добрев – Красимир Велчев, обаче е на съвсем различно мнение. Според него техническата сигурност на колата е много важна на пътя и не може да се кара с „галоши“, защото повишават риска от инциденти.

Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от РБ, на свой ред бе категоричен, че който не може да си смени гумите, не трябва да кара кола, защото така застрашава своя и на останалите пътници живот.

С приетите текстове се въвежда изискване водачите да включват къси светлини при движение в тунел, чието начало е обозначено с пътен знак. Също така шофьорите се задължават да носят знак за първоначален технически преглед или удостоверение за периодичен преглед за техническа изправност.

На водачите се забранява да организират или участват в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, както и да използват такива пътища за други цели освен за превоз на хора и товари. С измененията се задължават водачите на пътни превозни средства с животинска тяга да носят светлоотразителни жилетки през тъмната част на денонощието.

Депутатите уточниха, че шофьор, който не участва в пътнотранспортно произшествие, но стане свидетел на такова, при което има пострадали, трябва да уведоми органите на МВР или администрацията на общината, на чиято територия е станала катастрофата.

ЕТО КЪДЕ В ЕВРОПА СА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ЗИМНИТЕ ГУМИ:

Австрия: от 1 ноември до 15 април, с минимална дълбочина на протектора от 4 мм

Чехия: от 1 ноември до 31 март, минимална дълбочина 4 мм

Финландия: от 1 декември до края на февруари. Разрешено е ползване на гуми с шипове.

Германия:  задължителни при "зимни условия", без фиксиран срок.

Словакия:
задължителни при сняг или лед, минимална дълбочина - 3 мм.

Швеция: от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина 3 мм.



 

0 от 500
  • #24
    4 rate up comment 2 rate down comment
    kika ( преди 7 години )
    Гуми за всякакви метеорологични условия на Мишлен, асиметрична шарка на протектора с оказана посока на въртене и оказана страна на монтаж (ляво или дясно). Въпроса е къде се мери грайфера, защото е с различна дълбочина?!!!!
  • #23
    4 rate up comment 3 rate down comment
    abc ( преди 7 години )
    Зимните гуми имат фабрични маркери на 4мм, защото производителите така препоръчват да се кара зимата със зимни гуми с не по-малък грайфер от 4мм. Все пак на сняг си трябва грайфер. Законовия праг за гумите е на 2 мм и всички гуми имат(летни и зимните включително) такива маркери. Т.е. зимните имат и двата маркера. Затова са гласували точно за 4 мм. което си и по препоръка напроизводителите на зимни гуми.
  • #22
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    4 мм е добре. Пак има някакъв останал грайфер, а и предполага да не са карани безумно много километри и да е останало нещо от качеството на гумата. А и да бяха оснавили в текста зимна гума само, ако е карана 2-3 лета е толкова зимна, че няма накъде повече при тези наши жеги лятото.
  • #21
    12 rate up comment 5 rate down comment
    е46 ( преди 7 години )
    Най-бързо топящата гуми кола е Ауди S8 от 1997г.Голям чиреп с вечно разбита предница и двигател пред предната ос, който още повече утежнава положението на и без това некадърната и кекава предница.Хубавото е, че китайските гуми не са скъпи пък и не го карам много понеже постоянно е в сервиза.Сега да не чувам гък, че съм много дебел и ще има бой чшшш еййй!
  • #20
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Нямах предвид марките а габарита. По-големите коли са по-тежки, гумите им са по-широки и заминават по-бързо. Можех да напиша, че едно пежо 607 топи гумите 3-4 пъти по-бързо от пежо 205
  • #19
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Предполага се че който кара посочените от теб коли няма проблем да купува нови гуми през сезон.
  • #18
    8 rate up comment 3 rate down comment
    до бай ганьо ( преди 7 години )
    *** ти къде купуваш летни гуми с 8мм. грайфер? Летните гуми са между 6 и 7 милиметра грайфер. Зимната е между 8 и 10мм. Човека правилно го е написал ама Бай *** се направил на професор. Много точно си уцелил ника си. Хем ***, хем се мислиш за много умен. По темата. Не виждам нашите политици, защо пак си врът носа в неща които не разбират. Всички коректни производители на гуми поставят специални маркери, разположени между грайферите, които показват кога гумата е износена до лимита си.
  • #17
    4 rate up comment 5 rate down comment
    До Бай Ганьо ( преди 7 години )
    Ако караш Тойота Ярис може и да смъкнеш само 4мм. за 50хил.км. Ако караш кола с габарит на Е-клас, пета-серия или А6 след 50хиляди ще си с 0мм. грайфер. А ЕС класата хвърля гуми на 20000км. Така, че такива Ганьовски изчисления са много елементарни. Все едно някой да каже абе една кола харчи 3 литра на 100км. Да, ама Ако караш еднолитрово ФВ Лупо, Ако си с 6 литров двигател харча е в пъти по-голям. А изобщо няма да коментирам големите СУВ-чета как ядът гуми.
  • #16
    5 rate up comment 3 rate down comment
    до: Бай Гошо ( преди 7 години )
    В БГ абсурд на 40-50 хил. км. да смъкнеш 4 мм. от гумата. Това може в някоя западна държава с хубави пътища, но не и у нас. Асфалта ни е твърд, грапав с много пясък, камъчета и мръсотия по него и гумите много бързо заминават. Зависи много и от гумите естествено. Имах едни Ласа на времето зимни. Пластмасови ти казвам и се държаха по-зле от летните. Смятай! Та тези гуми ги търкалях 2 зими около 30 хил,км. и не беше мръднал грайфера почти.После взех Мишелин и при същото каране 2 зими се изтриха.
  • #15
    8 rate up comment 3 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    това не е решение! Единственото спасение е пешеходните пътеки да са на легнали полицаи, както и въвеждане на евро 5 като минимум! задръстени сме с барутници...