На пръв поглед германският пистов шампионат за туристически автомобили (DTM) изживява силни времена – BMW, Audi и Mercedes водят оспорвани битки на всяко едно трасе, а в края на сезона титлите бяха поделени – Марко Витман отнесе тази при пилотите при баварците, а Audi триумфира с първото място при отборите и конструкторите.
Но догодина може да видим доста по-различна картинка на стартовата решетка и тя определено няма да зарадва феновете. Трите германски марки планират да свият участието си в DTM и това означава по-малко коли на стартовата решетка за началото на сезон 2017. Все още няма нищо официално, но най-вероятно догодина ще гледаме 18 коли вместо 24 както беше този сезон, а причината е напълно очаквана – намаляване на разходите. Антонио Феликс да Коща и Мартин Томчик напускат BMW и на тяхно място няма да дойдат нови пилоти, Audi освободи Тимо Шайдер, а сега колегите им ще трябва да тръпнат в очакване кои от тях ще запазят местата си за догодина.
ай-вероятно догодина трите компании ще участват с по шест коли, въпреки че слуховете на „Нюрбургринг”, както и на „Хокенхайм”, където беше финалът на шампионата, има възможност Audi, BMW и Mercedes да поддържат по 7 коли догодина, което ще намали стартовата решетка от 24 на 21 автомобила. В същото време доставчикът на гуми за DTM Hankook неофициално потвърди, че работи по програма за догодина с 18 коли в шампионата.
Свиването на броя на състезателните коли ще намали оперативните разходи и на трите автомобилни производители, които участват в DTM, което пък ще им позволи да насочат част от разходите някъде другаде. От гледна точка на организатора изискването да се поддържат по-малко автомобили в рамките на един сезон би трябвало да привлече нови участници в DTM. Да не забравяме, че идва моментът, в който техническите правила на DTM и японския Super GT шампионат ще бъдат уеднаквени и това ще е най-важната предпоставка за „размяна” на производители между двата шампионата.
Спестените средства от сезон 2017 във DTM ще отидат за други моторспорт програми. Audi също понесе удари от „Дизелгейт” на Volkswagen и затова компанията ускори и засили ангажиментите си във Формула Е. BMW също се ангажира с програма в световния шампионат с електрически болиди, а Mercedes – компанията, която харчи стотици милиони евро във Формула 1, също заяви интерес да се включи във Формула Е през 2018 година.
„Времената са такива, че участието ни в каквато и да е сериозно моторспорт програма, трябва да бъде одобрено от борда на директорите на компанията и плюсовете от едно такова участие трябва да надхвърлят сериозно разходите за него – обясни директорът на Audi Sport доктор Волфганг Улрих, който все още не коментира слуховете, че компанията може да се изтегли от „24 часа на Льо Ман” и световния шампионат за издръжливост (WEC). – Ако успеем да докажем пред борда на директорите, че плюсовете надхвърлят разходите, участието ни е спасено. Към този момент Audi Sport има утвърдена програма за догодина само в DTM и Формула Е.
„DTM е шампионат, в който участват три премиум производителя: Audi, BMW и Mercedes, ние се борим в един и същ пазарен сегмент в световен мащаб и тук си дават сблъсък и спортните гами на тези марки: RS, M и AMG. Тук става въпрос за чисто състезание на пистата, не толкова за демонстрация на напреднали технологии или някакви иновации.
„Ако намалим участието си с две коли, бюджетът ни за DTM ще се намали с 10%. Така шампионатът ще си остане вълнуващ и интересен, а колите пак ще са бързи и мощни, макар и по-малко на брой.”
Догодина започва нов хомологационен цикъл за участниците в DTM, като промените по колите не са много и са одобрени от компаниите, но представляват още една стъпка към така чакания „Клас 1”. Но новата 2-литрова формула за двигателите в DTM беше отново отложена, този път за 2019 година, за да се разхвърлят във времето разходите на компаниите за развитието на новите мотори.
Шефът на подразделението на Mercedes, което представлява марката в DTM Улрих Фриц пък обясни, че не може да потвърди с колко коли ще участва компанията догодина в шампионата. Но пък беше категоричен, че Mercedes няма намерение да напуска шампионата. Същото заявиха и неговите колеги от Audi и BMW.