IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ето как работи активният круз контрол

Радари, камери и много датчици се грижат за безопасността ни на пътя

Ето как работи активният круз контрол
Ето как работи активният круз контрол
Човечеството е все по-близо до момента, в който безпилотните автомобили ще станат част от ежедневието. Докато чакаме това да се случи, решихме да обърнем внимание на адаптивния круз контрол (ACC), с който все по-често са оборудвани новите автомобили. Технологията е достъпна и ефективна и ви дава възможност да пътувате без излишен стрес по магистралата.
Ето как работи активният круз контрол
Настройваш и забравяш
При стандартния круз контрол настройваш точно определена скорост, която системата автоматично поддържа. При адаптивния круз контрол се настройва максималната скорост, с която искаш да се движиш, както и дистанцията до предната кола (обикновено има три позиции). Останалото се извършва автоматично от системата. Колата поддържа скоростта, докато движещият се отпред не намали, след което започва да спазва зададената дистанция, а когато по-бавно движещия се се отстрани, системата наваксва скоростта до зададената максимална стойност.
Ето как работи активният круз контрол
Радар
Когато зададете скоростта и дистанцията, системата от радари постоянно следи пътя отпред и засича присъствието на други автомобили. В някои случаи се използва и лазер, а други системи имат не един, а два радара, за да могат по-щателно да се ориентират в обстановката на разстояние от 180 метра напред. При скорост от 110 км/ч автомобилът ви минава 180 метра за около 6 секунди, така че системата трябва да прави нужните изчисления мигновено.
Ето как работи активният круз контрол
Засичане на превозни средства
Радарът работи постоянно, изчислявайки дистанцията между вашата кола и препятствията отпред. Когато той засече обект, автомобилът намалява автоматично чрез корекция на подаването на газ, връщане на предавки при автоматиците, както и с помощта на софтуера на управляващата електроника. Технологията дори може да те предупреди за предстоящи препятствия чрез серия от мигащи светлини и звукови сигнали. Ако системата не отчете реакция от страна на шофьора, тя активира спирачките автоматично, което води до...
Ето как работи активният круз контрол
Избягване на инцидент
Почти всеки автомобил с адаптивен круз контрол е оборудван и с пълен набор от системи за избягване на удар: възможност за автоматично активиране на спирачките, например. В повечето случаи системата просто се грижи да намали част от скоростта, за да минимизира щетите, но при по-усъвършенстваните системи тя може да спре колата до пълен покой.
0 от 500
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    На Мерцедес системата може да е по-съвършена от тази на Мазда. Въпреки това ми е любопитно каква е минималната дистанция, която ти позволява да настроиш при скорост 140 км/ч. На Мазда е такава, че друг автомобил спокойно може да се намести при това съвсем безопасно. И все пак явно и ти имаш проблеми, щом си написал "При завой е малко кофти". В България права магистрала или път няма.
  • #6
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    До този под мен. Това изобщо не е вярно. Моята кола е с дистроник. марката е Мерцедес. Когато карам извън града мога да настроя на каква дистанция да се движа пред предходния автомобил. А в градско шофиране колата се движи и спира на около метър и половина от предходния автомобил. Първото спиране е окончателно, но ако докоста при тръгване леко газта, колата минава в режим тръгва-спира-тръгва според това дали си в задръстване, светофар и т.н. При завой е малко кофти, но е добро при задръстване
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Иво ( преди 7 години )
    ACC работи и със спирачката. Само с газта работи обикновен автопилот. Самото ACC включва в себе си автоматично спиране. Няма значение дали една кола е автоматик или не. Дори и да изгасне двигателят, благодарение на автоматичните старт-дстоп системи е достатъчно само да се натисне съединителят и колата пак ще запали сама.
  • #4
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 7 години )
    Това е хубава екстра, но когато много рязко някой умник се пререди пред теб, а ти си настроил системата на най-близка позиция става МНОГО НЕПРИЯТНО! Последното ми прибиране от Бургас по магистралата ме накара да натискам рязко спирачката поне 4 пъти. Ако всички карат нормално и по учебник, системата работи много добре.Но нали тук всеки е специалист по кормуване, та по-добре човек да не разчита много на тези системи.
  • #3
    7 rate up comment 12 rate down comment
    RRE435i ( преди 7 години )
    Gigantska extra istinski konfort.Izpolzvam ia vav vsiako ot kolite si pri vsiaka vazmojnost
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    аз ( преди 7 години )
    ще трябва ли да караме шофьорски глоксове?
  • #1
    20 rate up comment 3 rate down comment
    112 ( преди 7 години )
    Никаква електроника поемаща контрол над автомобила не ми трябва. Гледал съм достатъчно клипчета на самоускоряващи автомобили и съответно катастрофи. Може да ми помага със сигнали но не и да управлява.