Aмериканският технологичен концерн Apple преговаря с McLaren Technology Group, британският производител на суперавтомобили и собственик на отбор от Формула 1, за потенциалното придобиване. Това е най-ясният знак, че производителят на iPhone се стреми да влезе в автомобилната индустрия, пише в свой материал Financial Times.
Снимка: Ройтерс
Tехнологичната група от Калифорния, която работи над автономни електрически превозни средства от повече от две години, обмисля пълно поглъщане на McLaren или стратегическа инвестиция, твърдят трима души, информирани за преговорите. Според тях разговорите са започнали преди няколко месеца.
Сливане с McLaren, чийто професионален опит варира от автомобилната техника и бордови компютърни системи до нови материали за шасита, като въглеродни влакна и алуминий, може да ускори развитието на потайния автомобилен проект на Apple.
Apple и McLaren отказват коментар.
Отчитащата загуби автомобилна група може да бъде оценена на между 1 млрд. и 1,5 млрд. паунда, смятат източниците, които се застраховат, че сделката не е сигурна.
Това би превърнало сделката в най-голямото придобиване за Apple от покупката на основаната от Др. Дре и Джими Ивайн Beats Electronics за 3 млрд. долара през 2014 г.
По-рано през тази година Apple инвестира 1 млрд. долара в Didi Chuxing, китайския конкурент на Uber. Това споразумение представляваше най-голямата капиталова инвестиция на Apple към днешна дата, докато главният изпълнителен директор Тим Кук постепенно се сбогува с дългогодишната неприязън на компанията от Силициевата долина към големите сделки.
McLaren произвежда луксозни спортни автомобили, които могат да струват около 1 млн. долара за брой, и притежава усъвършенствана технологична компания, както и едноименния отбор от Формула Едно. Собствениците на McLaren Technology контролират 80 на сто от McLaren Automotive. Тя е произвела 1 654 превозни средства през миналата година, генерирали приходи от 450 млн. лири. Компанията обеща да инвестира 1 млрд. лири през следващите шест години за изследвателска и развойна дейност.
McLaren Technology отчете приходи от 265 млн. паунда и загуба преди данъците от 22,6 млн. лири през 2014 г., от когато датират последните ѝ публикувани отчети. Тя е собственост на Рон Денис, неговият председател, Мансур Оджех и Bahrain Mumtalakat Holding Co, който е инвестиционният фонд на кралство Бахрейн.
Интересът на Apple към базираната в Уокинг компания е заради нейната технология, инженерингова мощ и портфолиото от патенти, смятат хора, запознати с преговорите. Въпреки това те предупреждават, че не е ясно дали сделката ще продължи напред към финализиране след скорошната промяна в стратегията на Apple за колите.
От 2014 г., Apple започна да изгражда екип от стотици инженери и дизайнери, които да работят над поделение за електрически автомобили, включително и служители от фирми като Tesla и Mercedes-Benz. Първоначалният ръководител на екипа Стив Задески напусна по-рано през тази година компанията ветеранът на Apple Боб Мансфийлд пое проекта.
През последните седмици са напуснали десетки служители, твърдят хора, запознати с промените, тъй като Мансдийлд префокусира усилията на Apple върху основните системи, които ще захранват автономни коли, а не върху изграждането на самите електрически превозни средства.
Редица анализатори се надяват Apple да посегне към Tesla, производителят на електрически автомобили от Силициевата долина, начело на който е Илон Мъск. По време на своето годишно събрание през миналата година акционерите на Apple затрупаха Кук с въпроси дали не планира да придобиеTesla, които той внимателно избегна.
Самият Кук никога не е изразявал публично автомобилния проект на Apple, но много от неговите топ мениджъри са автомобилни ентусиасти. За Фил Шилер, маркетинг директор на Apple, се смята, че притежава McLaren, а Еди Кю, ръководител на отдела за услугите е в Борда на директорите на Ferrari, докато ръководителят на дизайнерите сър Джонатан Айв изразява привързаността си към Bentley and Aston Martin.
Още технологични новини - в Investor.bg