Сладък, уникален, различен или пък грозноват. Вероятно с това свързвате Nissan Juke. И не сте далеч от истината. Само че днес става дума за нещо спортно, дори много спортно. Моделът се нарича Juke Nismo RS, като екипът ни имаше възможността го изпробва.
Nissan Juke Nismo RS е върховият модел в гамата, като надгражда версията Juke Nismo. При новия модел, базиран на най-новия Nissan Juke, основният акцент е спорта. Колата е дело на подразделението Nismo, създаващо спортни и състезателни коли през последните 30 години, включително един от най-бързите автомобили на планетата - GT-R Nismo.
Новият Nissan Juke Nismo RS използва подобрена версия на 1,6-литровия бензинов DIG-T двигател, която е настроена да развива 218 к.с. Въртящият момент при модела с ръчна кутия, имащ 2WD задвижване, е 280 Нм. Версията с автоматик и система за задвижване на четирите колела разполага с 250 Нм.
Екипът ни изпробва модификацията с 4WD, която вероятно ще бъде по-търсена. Все пак разполага с автоматични скорости и задвижване към четирите колела - неща, които са предпочитани при покупката на кросовър.
Juke Nismo RS обаче не е типичен кросовър. Той е по-скоро спортен хечбек с леко увеличен просвет и по-висока позиция на седене. Това става ясно още при пръв поглед. На очи се набиват масивните брони и спойлери, големите джанти и декоративните елементи в червен цвят. Дори по-спортна е атмосферата в салона, който е решен с богато количество алкантара и предлага спортни кресла с карбонов гръб, волан с маркер за посоката на гумите и др.
Усещането за расов спортист се затвърждава още повече от пътното поведение на автомобила - шасито е твърдо и не позволява накланяне, а воланът работи прецизно и предоставя отлична обратна връзка.
Особено при активиран режим Спорт - налични са общо три, включително Икономичен и Стандартен, въздействащи на работата на трансмисията, спирачките и мотора - автомобилът се превръща в разярена оса. В този случай програмираната с 8 предавки вариаторна трансмисия изрежда скоростите мигновено, държейки двигателя във високи обороти - независимо дали качва или сваля предавка. За по-запалените шофьори са поставени пера зад волана, чрез които предавките могат да бъдат сменяни и ръчно.
Най-добро представяне моделът демонстрира при скорост между 30 и 120 км/час, когато е способен да ви залепи за седалката. Дисциплината старт от място не е негова силна страна, тъй като спринтът 0-100 км/час отнема посредствените 8 секунди. Приятна изненада обаче се оказва двигателят, който тегли стремително дори с четири човека на борда.
Основна заслуга за отличното поведение на пътя изиграва и уникалната за сегмента система Torque Vectoring, която ограничава недозавиването, като увеличава въртящия момент към задното външно на завоя колело (повечето такива системи използват спирачките).
Всичко това превръща Juke Nismo RS в отличен спътник на пътища със завои и хубав асфалт. Да, той е конструиран бъде ултимативен спортист и е оборудван с всичко необходимо за максимална доза адреналин.
Мъникът обаче показва и задоволително представяне на лоши пътища. Задвижването му към четирите колела разполага с режим с блокировка, но заради тънките гуми и твърдото окачване, преминаването през такива терени трябва да става с повишено внимание.
Juke Nismo RS е подходящ дори за шофиране по магистрала, тъй като трансмисията е настроена да работи при сравнително ниски обороти на двигателя - около 2500 об/мин при 130 км/час. А това доставя ниски нива на шум и нисък разход на гориво - между 6,7 и 7 л/100 км.
Колкото до шофирането в градската среда, то е повече от приятно. В Стандартен и Икономичен режими, силовият тракт работи плавно и равномерно, а воланът става лек и не така директен. Приемливо за машина с подобна мощност е и потреблението на гориво - около 8-10 л/100 км.
Мъникът определено успя да спечели нашите симпатии. Той не е типичен компактен кросовър, нито пък обичаен спортен хечбек. Nissan Juke Nismo RS е универсален боец - истинска машина за адреналин. Представя се отлично на асфалта както в града, така и извън него. Способен е да преодолее и кални или заснежени пътища.
Снимки: Automedia.bg