IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ

Някои модели на французите все пак успяват да се наложат зад Океана

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ

Производството и продажбата на автомобили трудно може да съществува в рамките на само един национален пазар. Това е доказано още през 30-те години на миналия век, когато General Motors купува германския Opel. Голямата трансконтинентална експанзия обаче стартира след Втората световна война, когато не само американците настъпват на Стария континент, но и обратното. И докато германските компании постигат успехи, то французите в крайна сметка претърпяват поражение.

Floride – опипване на почвата
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1956 г. шефовете на Renault – Фернан Пикар и Пиер Драйфус, усилено изучават спецификата на автомобилния пазар на САЩ и перспективите на марката на него. Дилърите на нови коли им подсказват, че зад океана успешно може да се наложи компактен (по американските стандарти) кабриолет с впечатляващ дизайн, който да бъде популярен както сред мъжете, така и сред дамите.

Твърди се, че концепцията за направата на подобен автомобила е създадена на вечеря в резиденцията на губернатора на Флорида и затова моделът носи името на щата. Първоначално бъдещата Floride е известна като Project R-1092, а нейният дизайн е поръчан на италианското ателие Ghia.

В последното няма нищо изненадващо, тъй като в Ghia са наясно с това какво искат американците, тъй като си сътрудничат активно с няколко местни автомобилни компании. В проекта е включен и Върджил Екснер-младши, син на главния дизайнер на Chrysler по това време Върджил Екснер-старши. Именно младият американец разработва външния вид на автомобила, като умело преплита италианския дизайн и американския аерокосмически стил от 50-те години.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
В разработката участват също така главният дизайнер на Ghia – Джовани Савонуци, който създава пълноразмерен макет на Floride. Студиото обаче има договор с Volkswagen и затова няма право да направи прототип на колата. Тази задача е прехвърлена на друго италианско ателие – това на Пиетро Фруа.

Колата е представена на автосалона в Париж, като Renault почти веднага получава над 8000 поръчки за нея. Година по-късно тя дебютира и в Ню Йорк под името Caravelle, където успехът е още по-сериозен – 13 000 поръчки. Така френското автомобилостроене изведнъж става популярно сред американците.

Le Car – истинската експанзия
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Въпреки успеха на Floride истинската експанзия на френски автомобили в САЩ става малко по-късно – през 70-те години. Причината е петролната криза, която налага на пазара модели с нисък разход на гориво. Американският дилър на компанията American Motors (AMC) представя малолитражката Renault 5 като алтернатива на „неамериканските” Volkswagen Rabbit и Honda Civic.

Автомобилът дори е наречен French Rabbit (френски заек), а малко след това получава и собствено име – Le Car. Акцентира се на факта, че това е най-популярният автомобил в Европа в своя клас. В Америка, разбира се, опашки за купуването му не се образуват, но търсенето е прилично, тъй като автомобилът определено превъзхожда останалите в този клас по комфорт и плавност на движение.

Не е за пренебрегване и приличният за това време разход на гориво – 7,6 л/100 км. Всичко това помага на Le Car с 1,4-литров двигател с 55 к.с. през 1977 г. да бъде определен за най-добрия автомобил в клас Showroom Stock Class C в класацията на SCCA (Sports Car Club of America).
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1980 г. моделът търпи фейслифт, който засяга най-вече предната част. Появява се и версия с 5 врати, като автомобилът се продава още 2 години. Тогава в САЩ започва сглобяването на Renault 9 (на снимката) и 11, които се предлага във версии купе и кабриолет с имената GTA Coupe и GTA Convertible.

Купуването на AMC – утвърждаване на пазара

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Активното налагане на марката Renault на пазара в САЩ започва със закупуването на контролния пакет акции на American Motors Corporation (AMC) от страна на френския производител през 1980 г. Тогава компанията получава и собственост върху марката Jeep. Успехите не закъсняват и Renault 9, който се предлага под името Alliance, дори става „Автомобил на годината” в САЩ. За популярността на колата помага и нейното участие в някои от филмите за Джеймс Бонд по това време.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През първата половина на 80-те години благодарение на дилърите на AMC успешно в САЩ се продава и атрактивното на външен вид купе Fuego (на снимката). Провал обаче се оказва откритата версия на модела, която е разработена от ателието Heuliez за пазара в Северна Америка. Тя е твърде скъпа и затова така и не се появява в производство, като отстъпва мястото си на далеч по-достъпните като цена кабриолети на базата на Renault 11/Alliance.

Сериозният ресурс, с който разполага френската компания, позволява инвестирането в разработката на култовите модели като Jeep Cherokee и Grand Cherokee. А на платформата на Renault 25 е създаден Eagle Premier, който през 1990 г. става още по-популярен като Dodge Monaco. От него за 5 години са произведени около 140 000 бройки. Създател на машината е един от най-добрите инженерите на Renault – Франсоа Кастен, който след закупуването на AMC се премества със семейството си в САЩ и там оглавява инженеринговото подразделение на Renault.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1987 г. корпорацията Chrysler предлага на французите да си купи обратно AMC и те се съгласяват по икономически съображения. Франсоа Кестен обаче остава в САЩ и получава същия пост в Chrysler. Именно той е създателят на една от култовите спортни коли – Dodge Viper, което отрежда на французина място в американската „Зала на славата на автомобилизма”.

Залез и оттегляне от САЩ

Въпреки че през 80-те години автомобилите на Renault печелят редица американски награди, през следващото десетилетие тяхното присъствие на местния пазар е сведено до минимум. Компанията напуска Щатите окончателно през 1992 г., като основната причина е, че нейните коли вече не се вписват в изискванията на американските потребители. Те търсят мощни и огромни коли, без да отдават значение на разхода им на гориво.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Отделно от това Renault има и сериозни финансови проблеми, като през 1996 г. загубите на компанията достигат 2 млрд. франка. Следва сделката с Nissan, което кара шефовете на марката напълно да се оттеглят от американския пазар. И да концентрират налагането на него именно моделите на Nissan и на неговия луксозен бранд Infiniti. На свой ред Renault се концентира върху Европа, Азия и Латинска Америка.

Впрочем марката все още съществува в Щатите. Компанията Renault USA се занимава с дългосрочно отдаване под наем на автомобили на туристи от САЩ, които искат да посетят Европа. Ако сте американец и искате да прекаране повече от 3 седмици на Стария континент, Renault ви предлага да изберете нова кола и да я карате без ограничения в пробега, като от компанията обещават, че това ще ви излезе по-евтино от наемане на кола в Европа.

Снимки: Renault

Тагове: renault alliance
0 от 500
  • #13
    14 rate up comment 21 rate down comment
    правилното заглавие ( преди 8 години )
    неуспехите и НЕУСПЕХИТЕ на рено в САЩ!то къде ли са успяли - май само в дачия, лада, тата и др. подобни ***
  • #12
    19 rate up comment 17 rate down comment
    Koльо Камиона ( преди 8 години )
    В Америка купувачите които търсят евтино и с изгодно финансиране купуват местно производство, който търси надеждност и е готов да плати малко повече купува японско, който иска престиж и има пари купува немско и Лексус,така че не е ясно къде може да се впишат френските кло3ети
  • #11
    13 rate up comment 1 rate down comment
    volvo ( преди 8 години )
    Статия преписана дословно от КОЛЕСА.РУ
  • #10
    7 rate up comment 6 rate down comment
    до usa ( преди 8 години )
    Ами, има си статистики колега, чети! С колко са намалели продажбите на 6 и 8 цилиндрови двигатели, кои фирми се отказват да произвеждат такива, колко европейски коли се продават в САЩ и колко техни тук, колко от японските, които държат пазарът са с размери и разход, като европейски и т. н.???
  • #9
    8 rate up comment 16 rate down comment
    USA ( преди 8 години )
    В последно време, техните вкусове се приближават до нашите, а не обратното....Da be da
  • #8
    25 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    И американските коли не се котират в Европа по същите причини.Различия във вижданията за размери и разход на гориво, породени от стадарта на живот и инфраструктурата на градовете.В последно време, техните вкусове се приближават до нашите, а не обратното.
  • #7
    16 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Поринцип хората в САЩ им се кефят на френските коли това от разговори с хора от там същата работа е и в Канада по точно източна. Не знам каква е точната причина но според мен това е нещо политическо както СМ е получил огромен фурор после изведнъж става незаконен а и рено са имали кола на годината в сащ.
  • #6
    16 rate up comment 28 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    аз тука не искам да карам такава пиклива кола,камоли американците
  • #5
    23 rate up comment 23 rate down comment
    Бади ( преди 8 години )
    На кой му е притрябвало да купува френска кола в сащ при положение, че там за 25000$ се взима голям япоснки седан чудо и приказки няма нищо общо с европа.
  • #4
    8 rate up comment 3 rate down comment
    The N-Man ( преди 8 години )
    За французите знаех, че са продавали коли в САЩ, но не са се задържали дълго. Днес потърсих онзи филм, в който Глен Клоуз кара Пежо 505. Моделът е 1985 Peugeot 505 Station Wagon. Филмът на английски е Jagged Edge, криминален. Добра китка звезди има в него - Джеф Бриджис, Питър Койот, Лан Хенриксен...