До началото на 70-те години на миналия век, когато излиза бестселъра Golf, във Volkswagen неизменно се залага на схемата „задно задвижване и задно разположение на двигателя”. Оказва се обаче, че първият разработен изцяло от компанията автомобил (изключваме производните на Beetle, при чиято направа Фердинанд Порше е бил значително повлиян от други дизайнери) всъщност е с предно предаване и разположен отпред мотор. А още по-интересното е, че той доста се доближава до бъдещия по онова време Mini.
Става дума за прототипа EA48, който за разлика от Mini не е с напречно разположен двигател, но в същото време е малък на размери просторен автомобил, чиито неголям двигател предава тягата към предните колела. Самите те също са малки на размери, за да се увеличи вътрешното пространство. А и цялата му конструкция удивително прилича на британското возило, което излиза 2 години по-късно.
Проектът стартира, след като във Volkswagen осъзнават, че имат нужда от лека кола, която да има по-нисък статут от Beetle – нещо, което в този момент изглежда напълно немислимо. Все пак Beetle успява да постигне революция в автомобилната промишленост, тъй като е максимално опростен и евтин.
Прототипът VW EA48 получава половината от 4-цилиндровия боксер на Beetle или казано по друг начин – двигател с 2 цилиндъра и обем 700 куб. см. Неговата мощност е 19 к.с., като по параметри, дизайн и размер напомня агрегата на Citroen 2CV от тази епоха. Което подсказва, че във Volkswagen явно са считали френския автомобил за свой основен конкурент.
На външен вид EA48 също се различава от автомобилите на марката. Той няма задни стъкла, като причините са финансова и камуфлажна (компанията няма тестова писта и изпробва моделите си пред публика). Целта е машината да бъде колкото се може по-евтина, така че конструкторите се лишават от всичко възможно.
Предното окачване на модела е McPherson, което е разработено 4 години по-рано в САЩ и появата му при EA48 всъщност представлява дебют при автомобил с предно предаване и предно разположен двигател. Като цяло конструкцията на машината е дело на инженери, работили по-рано в Lloyd – компания с огромен опит в направата на компактни машини с предно задвижване.
В крайна сметка моделът е „убит” от правителството на Германия. Министърът на икономиката по това време Людвиг Ерхар предупреждава Volkswagen, че влизането на марката в сегмента на субкомпактните модели може да окаже пагубно влияние върху компании като Borgward и същата тази Lloyd.
Остава да гадаем какво би се случило, ако във Volkswagen бяха пуснали този модел на пазара. Две години по-късно Алекс Исигонис създава своето Mini, което прави фурор. Историята обаче явно е можела да поеме и в различна посока.
Снимки: Volkswagen, Autonews