IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори

Изпробвахме новото Subaru Forester Diesel Lineartronic със система X-Mode

Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори

Последното поколение Subaru Forester не е сред пазарните лидери в Европа. Причина затова не са качествата на модела. Просто доскоро Forester не предлагаше онова, което избират повечето клиенти в този сегмент - дизелов двигател и автоматична трансмисия.

Първият дизелов мотор на Subaru, разбира се боксер, се появи още през 2008 година, но заради високия си въртящ момент бе наличен само с ръчна кутия. Вече съществува опция и за автоматична трансмисия, като екипът ни имаше възможност да изпробва тази комбинация по уникални и доста сурови терени.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Предлаганата за Forester автоматична кутия е CVT, т.е. вариаторна трансмисия с електронно програмирани предавки, в този случай 7. Трансмисията на японската марка дори си има име - Lineartronic, което трябва да подскаже, че става въпрос за нещо усъвършенствано и различно.

А Lineartronic е именно такава. Тя се държи като умен автоматик, а познатото от подобни кутии усещане за "буксуване" е напълно изчистено. Представянето на трансмисията е толкова различно от неособено обичаните от нас вариатори, че може лесно да заблуди дори специалист.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Forester не е тежък джип, но определено е подготвен за тежки терени

Lineartronic разполага с два режима на работа, които са автоматични. Когато шофьорът подава умерено газ, трансмисията работи плавно и сменя предавките при оптимални за пестене на гориво обороти. Когато обаче педалът на газта бъде натиснат на повече от 65%, трансмисията започва да напомня на секвенциална - предавките се сменят ударно, като се поддържат максимални обороти. Това решение на японските инженери позволява на автомобила да бъде максимално икономичен в ежедневието, но динамичен когато това се налага.

Сред добрите черти на всички CVT кутии са по-ниската маса и по-малките размери, което в случая със Subaru е от особена важност. Японците използват двигатели боксер именно заради по-ниския център на тежестта - цилиндрите са разположени срещуположно и хоризонтално, което позволява моторът да бъде поставен по-ниско в купето. Решението предоставя също така по-балансирана работа на двигателя и почти нулеви вибрации.

Със същия маниер - педантична симетрия и нисък център на тежестта - са разработени трансмисията и симетричното задвижване към четирите колела, чиито възможности се демонстрират по пътищата на света 1972 г. насам.

Възможностите на новия Forester Diesel Lineartronic японската компания демонстрира на писта за мотокрос в покрайнините на Болоня, Италия. На суровия терен екипът ни имаше възможността да изкачи с новото Subaru наклони от над 35 градуса, както и да спусне чакълест баир с наклон от внушителните 45 градуса.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Просветът от 22 см. има решаващо значение в такива ситуации

Прави чест на организаторите на събитието, че не представиха колата на специално изграден полигон, съобразен с възможностите й. Да, обичайните рампи присъстваха, но те имат за цел да покажат по-скоро способностите на задвижването 4х4 и твърдостта на конструкцията. Проходимостта обаче е съвсем друго нещо.

Именно с цел по-добра проходимост, освен популярното 4х4 задвижване Symmetrical AWD, Forester Diesel Lineartronic разполага и със система X-Mode. Тази технология включва в себе си системата за контрол при спускане на хълмове (Hill Descent Control), като поема контрола над двигателя, трансмисията и задвижването към четирите колела, спирачките и други компоненти. Казано иначе, ако теренът ви се струва прекалено стръмен или хлъзгав, просто натискате бутона X-Mode, разположен на централната конзола, и системата поема управлението на тези функции вместо вас.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Така например, при спускане на стръмен наклон, X-Mode сама подава активно спирачно усилие и поддържа скоростта. Ако шофьорът иска да намали, просто подава повече спирачно усилие и системата следва зададената от него скорост. Същото упражнение се прави и в обратния случай, но с подаване на газ. Системата се изключва автоматично при скорост по-висока от 40 км/час.

X-Mode е добро решение също така при движение по пресечен терен или изкачване на стръмни и хлъзгави наклони, тъй като ограничава приплъзването на гумите и контролира активно разпределението на въртящия момент към всяко от колелата. Работата на системата може да се проследи в реално време на дисплея, разположен на централната конзола.

От Subaru сравниха работата на системата X-Mode с тази на диригент. Тя дирижира всички компоненти - двигател, трансмисия, AWD задвижване и електронни системи, като ги синхронизира и оптимизира работата им за максимално представяне при труден терен, поясниха от японската компания.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Има ситуации, в които спирачките не бива да бъдат натискани силно, въпреки че инстинктът ви го подсказа. X-Mode е създадена именно за такива случаи. Водачът дори не трябва да докосва педалите

Новият Forester определено впечатлява с възможностите си извън пътя. Но още по-голяма изненада се оказа поведението му на асфалта. Обикновено машините с висока проходимост са доста неудобни за ежедневно шофиране, тъй като возят твърдо или имат доста сериозен крен при завои. Моделът Subaru обаче е успял да намери златната среда, представяйки се еднакво добре на всички терени.

Японските инженери не са използвали скъпо въздушно окачване, но въпреки това са подсигурили на Forester изненадващо приятна возия. Моделът остава стабилен при магистрална скорост, а тесните и бързи завои почти не накланят каросерията. Кабината остава комфорта дори при движение по черен път. Вероятно заслуга затова има и ниският център на тежестта, с който се слави всеки модел на марката.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Дизеловият двигател на Forester (148 к.с. при 3600 об/мин и 350 Нм при 1600 - 2400 об/мин) също е щателно подновен с приблизително 70% нови компоненти, като вече покрива нормите на Евро 6. И е доста икономичен. Средният разход на гориво при нашия тест бе малко над 6 л/100 км. А шофирахме колата по тежки офроуд терени, магистрала, междуградски и натоварени градски пътища.

Подобрения са правени и по отношение на системите за безопасност, сред които вече присъстват адаптивен автопилот, технология за следене лентата на движение и др.
Професионалист на всеки терен, подходящ и за аматьори
Да, Forester Diesel Lineartronic може да бъде отличен спътник за почти всяко пътуване. Но най-силната черта на модела е, че не изисква специални умения от шофьора. Ако теренът стане прекалено тежък, просто оставете нещата в "ръцете" на колата. Тя знае какво да прави.

Колкото до цените, те остават по-високи от тези на конкурентите. В България Forester, чието производство се осъществява изключително в Япония, започва от малко над 54 000 лева с ДДС. Добре оборудван дизелов модел с трансмисия Lineartronic приближава сумата от 74 000 лева с ДДС.

Снимки: Automedia.bg

0 от 500
  • #5
    9 rate up comment 25 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    аз не съм я карал но виждам колко е грозна ...пак ли да мълча?
  • #4
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Айде просто замълчете под тази статия и не коментирайте! Хора като Ярослав, които са карали колата разбирам да дават мнения ама останалите дето си чешат езиците...
  • #3
    13 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    много е грозно това!!!
  • #2
    10 rate up comment 4 rate down comment
    ... до редакторите ( преди 9 години )
    "Subaru Forester не сред пазарните лидери в Европа."Моля редакторите да обяснят какво имат предвид с това твърдение - е ли е или не е пазарен лидер????
  • #1
    24 rate up comment 2 rate down comment
    yaroslav_stanchev ( преди 9 години )
    Форестър дизел имах късмета да карам преди 4 години.Много ми хареса колата.Вътре си беше удобно и возеше доста приятно.Обезшумено си беше доста добре,като за дизел.Е не може да се сравнява с бензинов мотор,но си все пак е дизел.Самата кола ми се стори доста уютна вътре.Едно не ми хареса,многото пластмаса по интериора,но се преживавя,не е нищо фатално.Тази модификация сигурно ще е още по-добра.