IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скучното настояще на бившите силни

Пет компании, които правеха спортни коли, но сега оцеляват по друг начини

Скучното настояще на бившите силни

Да стигнеш дъното!
Преди години системата за създаване и производство на нови модели бе обърната – първоначално инженерите и дизайнерите правеха автомобил, а след това се търсеха клиенти за него. Този подход буквално погреба редица автомобилни марки, а други принуди да се приспособят.

Представяме ви пет производителя, които навремето правеха чудесни спортни автомобили, а сега предлагат съвсем различни машини, които никак не се връзват със славното им минало.

MG

Една от известните британски компании в миналото произвеждаше огромен брой спортни коли, като участваше с успех в различни автомобилни състезания. И след това ги приспособяваше за движение по обществените пътища. В началото на XXI век MG показа един наистина впечатлящ модел – спортното купе XPower SV, изградено на базата на Qvale Mangusta.
Да стигнеш дъното!
Първоначално на клиентите се предлага версия с 4,6-литров V8 двигател на Ford, който в комбинация с 5-степенна механична скоростна кутия развива 320 к.с. и 410 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 5,3 секунди.

По-късно в MG решиха, че мощността не е достатъчна и увеличиха обема на мотора до 5,0 литра. Моделът бе прекръстен на SV-R, като агрегатът вече предлага 400 к.с. и 510 Нм. Добавете към това карбонова каросерия, спирачни механизми Brembo, както и подобрени аеродинамика и дизайн, разработени от един от създателите на McLaren P1 – Питър Стивънс.
Да стигнеш дъното!
Всичко това обаче не донесе успех на марката, която сред неудачен „брак” с BMW стана собственост на китайската Nanjing Automobile Group. Сега най-мощният модел е седанът MG6, оборудван с 1,8-литров бензинов турбомотор, който предлага 160 к.с. и 215 Нм въртящ момент. Няма карбон, а дизайнът е далеч от този на суперколите. Общо взето – нищо общо с историята и традициите на марката.

Datsun

Марката никога не е свързвана с някакви революционни явления в автомобилната промишленост, но въпреки това през 60-те години на миналия век произвежда доста класни спортни купета, които се продават на прилични за времето си цени.
Да стигнеш дъното!
Едно от тях е Datsun 240Z, който в Япония се предлага под името Fairlady. Моделът е оборудван с 2,4-литров бензинов двигател с мощност 151 к.с. Той може да се съчетава с 4- или 5-степенна механична скоростна кутия, както и с автомат с 3 предавки. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 8 секунди, най-вече благодарение на ниското тегло на колата – малко над 1 тон.
Да стигнеш дъното!
Datsun успя да оцелее до началото на 80-те години на миналия век, след което бе закрита. Все пак преди две години Nissan, чиято собственост е, реши да възроди легендарната марка. Вместо спортни машини обаче тя сега ще произвежда бюджетни модели за развиващите се страни. А това звучи малко обидно за марка, която си е съперничила дори с моделите на Porsche.

Lancia

Една от компаниите, чиито модели винаги са били сред любимите на най-големите почитатели на автомобилите. Помните ли 037 Stradale или напълно безумната Stratos? А също така и хечбекът Delta HF Integrale 16V, който разчита на 2,0-литров мотор с 4 цилиндъра и 16 клапана, оборудван с компресор Garett.
Да стигнеш дъното!
Мощността на този мотор бе 200 к.с. и 300 Нм, което с помощта на 5-степенна механична скоростна кутия изстрелваше хчбека от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 секунди. Добавете към това система за постоянно задвижване на четирите колела с 3 диференциала и се получава практически идеалният хот-хеч. Поне за края на 70-те години на миналия век.

Сега Lancia е най-малкото дете в голямото семейство на Fiat. Производителят, който властваше в световните ралита, се храни с остатъците, подхвърлени му от по-големите братя. При това човек остава с впечатление, че ако избира между най-доброто и най-лошото, което да представи на публиката, италианският концерн винаги дава на Lancia именно второто.
Да стигнеш дъното!
Доказателство за това е моделът Ypsilon. Ако той бе човек, дори доктор Хаус не би успял да каже от какво е болен. Външността на този автомобил е спорна и той не предлага никаква динамика. При него турбомотор, система за задвижване на четирите колела и повече диференциали са забранени думи. Което, разбира се, е доста жалко.

Isuzu

Тази позабравена марка навремето също правеше доста впечатляващи автомобили. Един от тях бе елегантният всъдеход VehiCross, който се харесваше на мнозина заради нестандартния си външен вид. Машината сякаш бе изляза от научно-фантастичен филм, а освен това разполагаше с хитрата система за задвижване 4х4, носеща името Torque on Demand.
Да стигнеш дъното!
Тя работи с помощта на 12 сензора, които следят поведението на автомобила. И когато задните колела загубят сцепление, дават команда за активиране на многодисковата муфа. На свой ред тях прехвърля тяга към предната ос. Сега подобно нещо го правят повечето псевдокросовъри, но за началото на 90-те години на миналия век технологията е доста прогресивна.

Освен това за VehiCross са предвидени единствено V6 двигатели – никакви 2,0-литрови мотори с 4 цилиндъра или дизели. Самият автомобил е и доста ексклузивен, тъй като за 5 години от него са произведени едва 6000 бройки.
Да стигнеш дъното!
Сега моделната гама на Isuzu не предизвиква такива емоции. Най-лекият автомобил е всъдеходът Mu-X, който всъщност представлява преработена версия на Chevrolet TrailBlazer, но с по-слаб мотор. Като цяло компанията се е съсредоточила върху производството на камиони.

Buick

Buick принадлежи на General Motors, благодарение на което оцеля през кризата от 2007-2009 г. Тогава жертви на преструктурирането на концерна станаха Hummer и Saab, но Buick продължи да съществува.
Да стигнеш дъното!
Всъщност, по ирония на съдбата, именно GM е виновен за положението на марката. Вземете за пример един от легендарните модели на Buick – Rivera, който във всяко свое поколение изглежда великолепно. Това се дължи на факта, че в средата на миналия век марката е типично американска, като изповядва всички ценности на местното автомобилно производство.  

По тази причина Rivera е оборудван с двигатели с обем между 5,7 и 7,5 литра. В началото на 90-те години обаче Buick по нареждане на ръководството на General Motors спира производството на модела и по този начин убива всички надежди на феновете, които и до ден-днешен приемат този ход като предателство.
Да стигнеш дъното!
В момента моделната гама на Buick се състои от префасонирани версии на модели на Opel. Флагманът Regal всъщност е Insignia, като за него се предлагат само 4-цилиндрови двигатели, най-мощният от които има 260 к.с. И тук не става дума, че Insignia е лош автомобил, даже напротив. Но Rivera си остава мечта.

Снимки: Производителите

0 от 500
  • #21
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Цветист, епистоларен стилл от итал-фенчето, макар и безвкусен. Но и той не си вярва. Нека да да даде линк на една класация от 1999 г. насам, каквато и да е, в която една от фирмите им, Фиат/Алаф/Ланча, са мръднали от дъното по качество. Поне да доближат средата. Няма такъв филм. Както писаха АБ, качеството им е безобразно палачорско. И са прави, колкото и да му е тъжно на мурджо. Знае как се пише loser, защото той е такъв. Знае си името.
  • #20
    3 rate up comment 12 rate down comment
    U2 ( преди 9 години )
    Знам. Бях веднаж на Итал Фест на едно бивше летище до Пловдив, през 2012, и бях изумен! Не бях виждал такова струпване на талаш на едно място. И не говоря само за колите, но и за хората. Слушах ги как се хвалят помежду си с неща, които са ме ингтересували в 9 клас и си дадох сметка, че съм на събиране на загубеняци. Дори не им се подигравах, съжалих ги.
  • #19
    2 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Виц е, защото италианскки хора харесват елементи от пубери до около 30 год., в общия случай крайно бедни неузрели комплексари. Понеже са бедни и нямат пари за истинска кола, си купуват италиански леген за 2.50 лв. и се пънат като шилета по светофарите за да докажат на себе си, че не са чак такива лузери(loosers,задръстеняци).
  • #18
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    (Фен на италианките си купува немска кола. Това е най-краткия виц, т.е. най-нескопосаната лъжа) Това дава отговор на въпроса защо сме най бедни в европа.Простотията ни е в много висока граница.
  • #17
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Фен на италианките си купува немска кола. Това е най-краткия виц, т.е. най-нескопосаната лъжа.
  • #16
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ланчиа е най успелия автомобилен производител в рали шампионатите,така че не пишете простотии за тях вземете малко да се ограмотите.
  • #15
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Да напишеш, че Ланчиа е ниска летва означава само едно - умопомрачителна ограниченост. Четете бре хора, ама не реклами. Дори и букварите за 1 или 2 клас ще свъриат някаква работа.
  • #14
    34 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не случаино най-голями клуб на чужда марка в Япония е на Ланча, а не на Мерцедес примерно. Мисля, че технологична нация, като японците знаят защо харесват нещо и естественно са достатъчно дорасли, като мислене и общество да признават качествата на останалите народи. Немските фенове са доказаното дъно, поне в България.
  • #13
    29 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    А иначе, като качество и цена дори е много високо над VW например, това се доказва с всички последни модели. Примерите в статията са за това, че НЕ правят вече спортни модели, като едно време. Те са марката с най-много нововъведения в автомобилостренето, както ТОп Геар казаха в един от техните епизоди. Доста се излагате, когато пишете за автомобили, които не сте притежавали, нито карали. Тия глупости и за японските ги пишете, така че ще ги отдам на комплекси за малоценност. Тва е истината.
  • #12
    26 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ланча винаги са били в лигата на големите, дори и сега да са малко по-долу. Това дори в новите модели им личи - делтата държи цена 2 пъти по-висока от определящия автомобил в този клас - гоуфа. Това е показателно. За качеството е изключително спорно, тъй като вие дори не сте карали такъв автомобил, за да изказвате мнение. Аз съм бил собственик на ланча и да ви кажа покрай мене всиичко от ауди и VW до БМВ и мерц сменяха на поразия неща, докато аз за около 5 години бях сменил една бобина