IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Големият провал на Mazda с премиум автомобилите

Японците не успяват да се наложат в този сегмент, но въпреки това извличат ползи

Големият провал на Mazda с премиум автомобилите

Всички са чували за японската тройка премиум автомобили – Lexus е част от Toyota, Infiniti от Nissan, а Acura от Honda. Началото на тази приказка обаче започва с участието на още една марка от Страната на изгряващото слънце - Mazda.
Големият провал в историята на Mazda
В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век най-големите японски производители започват настъпление на американския пазар. В началото техните автомобили са считани за икономични малолитражки, но това бързо се променя и компаниите решават да атакуват премиум сегмента.

Първа е Honda, която през 1985 г. представя своето луксозно подразделение Acura. След нея по същия път поемат Toyota с Lexus и Nissan с Infiniti. Напълно логично те са последвани и от Mazda, при която въпреки голямата популярност на някои модели, продажбите започват да спадат. В компанията обаче подхождат с размах и решават да пуснат цели 3 нови марки – Efini, Autozam и Eunos. Именно последният бранд е премиален, като трябва да се раздели на две – Amati за САЩ и Xedos за Европа.
Големият провал в историята на Mazda
Планира се Amati Cars да излезе на американския пазар в началото на 1993 г. Както и при конкурентите, така и при Mazda, името на марката не е избрано случайно. Ако в основата на infiniti е латинската дума за безкрайност, то Amati препраща към легендарните италиански производители на цигулки. Новият бранд получава и лого, както и огромен бюджет за реклама и за разработка на модели.

Решено е гамата на Amati да бъде съставена по примера на колегите от Acura, чиито първи 4 модела всъщност са преработени автомобили Honda с много по-богато оборудване. Предвиждат се два седана – Amati 300 и Amati 500, купе Gran Tourismo и разработен от нулата флагман на марката Amati 1000 с двигател V12.
Големият провал в историята на Mazda
В основата на седана от среден клас Amati 300 е моделът Eunos 500, чийто предсериен екземпляр е показан на автосалона в Токио през 1991 г. Автомобилът със задвижване на четирите колела се появява на пазара през следващата година, като е предназначен предимно за Великобритания и Япония.

Моделът е оборудван с бензинови двигатели с обем 1.8 и 2.0 литра и мощност 140 и 160 к.с. Предлага се избор от 5-степенна механична скоростна кутия и 4-степенна автоматична трансмисия, а в оборудването на седана са включени пълен електропакет, електронни асистенти и салон от кожа или алкантара.

Седанът от бизнес-клас Amati 500 трябва да се превърне в усъвършенстван Eunos 800, който Mazda пуска в серийно производство за Япония през 1993 г. Автомобилът се отличава с добри пропорции, както и с консервативна, дори семпла външност. Той обаче разполага с просторен салон, направен от висококачествени материали, богато серийно оборудване и огромен списък допълнителни опции.
Големият провал в историята на Mazda
Eunos 800 разчита само на бензинови V6 двигатели, като най-мощният от тях предлага 211 к.с. Благодарение на този агрегат моделът успява да достигне максимална скорост от 230 км/ч.

Купето от клас GT е планирано да се произвежда на базата на модела Eunos Cosmo, излязъл на пазара в Япония през 1990 г. Ефектната „двувратка“ всъщност представлява серийна версия на футуристичния концепт Mazda Cosmo JC, показан на салона в Токио през 1989 г. В модела са използвани най-модерните технологии на компанията, а Cosmo е определен като конкурент на самия Jaguar XJS.
Големият провал в историята на Mazda
Салонът на автомобила и до ден-днешен впечатлява със своя дизайн и изглежда модерно. В оборудването на купето влизат кожен интериор, климатик, скъпа аудиосистема, както и електрически пакет и най-съвременна електроника, включваща сензорен екран, телевизор и първата серийна навигационна система.

Технически машината също е на ниво – независимо окачване, задно предаване и изключителна за времето си автоматична скоростна кутия. Естествено, японците залагат на любимите си Ванкелови двигатели. Най-мощният вариант развива 300 к.с. и позволява на двувратката да вдигне 260 км/ч.

Що се отнася до флагмана на новата марка, той си остава единствено на чертожните дъски на инженерите на Mazda. Планира се той да бъде със задно предаване и двигател V12, но разходите по създаването му се оказват огромни и Amati 1000 така и не вижда бял свят.
Големият провал в историята на Mazda
В крайна сметка обаче проектът Amati Cars много бързо бива спрян, въпреки вложените в него средства. Причината е спада на продажбите на автомобили в Япония заради икономическата криза в страната. Тенденциите в промишлеността бързо се променят и компаниите се ориентират към разработката и производството на леки коли от среден клас.

Все пак не всичко пропада. Предвиденият за Европа бранд Xedos се превръща в обозначение за модел на Mazda. Седаните Amati 300 и Amati 500 най-свой ред се продават на много пазари, при това успешно, като Xedos6 и Xedos9.

Xedos6 си намира много фенове по целия свят и дори в наши дни изглежда като един съвременен автомобил. Това се дължи донякъде и на факта, че ръководителят на проекта Ивао Коидзуми е главен дизайнер на появилите се по-късно първо поколение на Mazda6 и Mazda CX-7.
Големият провал в историята на Mazda
Що се отнася до купето Cosmo, то остава един от най-екзотичните автомобили в историята. Основната причина е високата цена, която го доближава до Jaguar XJS и Lexus SC 400. Моделът се произвежда до 1995 г. като Eunos Cosmo. От конвейера слизат около 9000 бройки, като оцелелите до днес се считат за много ексклузивни машини.

В крайна сметка пропадането на проекта за луксозна марка е от полза на Mazda, тъй като компанията по-лесно преминава през кризата от 90-те години, като произвежда надеждни, но донякъде безлични автомобили. В същото време инвестира в нови модели и разработки, и това й помага в наши дни да притежава стил и имидж. Явно и тук се оправдава поговорката, че всяко зло е за добро.

Снимки: Mazda

 

 

 

Тагове: amati cars xedos
0 от 500
  • #29
    5 rate up comment 1 rate down comment
    субарист ( преди 9 години )
    Ся на Кларксън ли да вярвам или на опита си.Когато от Топ гиър почнат да ми зареждат бензина,да ми плащат подръжката,може и да им повярвам.Да се изреже,че лексус не става е несериозно.Да застава до някое ламбо с немския ***.То по тая логика край няма.
  • #28
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Гледайте последния(шести) епизод на Топ Гиър, да видите великото японско автомобилостроене. Представиха на лексус спортното купе дето щяло да се конглокира с немските каски. Пълно фиаско, няма такова унизително представяне просто. Все съм го виждал Кларксън да критикува различни коли, ама за тази една добра дума не каза, гледайте само теста. Накрая дори не фго пуснаха за обиколка на пистата, защото нямало смисъл и щяло да е загуба на време. Пълно унижение, а на драг М3 го размаза с по-малко к.с.
  • #27
    7 rate up comment 2 rate down comment
    субарист ( преди 9 години )
    Японските коли се отличават съществено от останалите.Технологично са 10 години напред.Качеството на изработка за електрониката,гумените и метални части са непостижими за Европа и САЩ.Премиум класа никога не е бил приоритет за японците,културата им е друга.Който е карал японска нова кола,повече не поглежда друга факт неоспорим.
  • #26
    10 rate up comment 3 rate down comment
    хахаха ( преди 9 години )
    Взима си мерцедес и се чуди как да излезе от сервиза.
  • #25
    2 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не чиче които разбира от коли си взима Мерцедес. А които си разбира и от работата го возят в Мерцедес. Другото е ширпотреба.
  • #24
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ми честито че пасата е кола на годината, но мен това какво ме интересува. Който разбира от автомобили си взима японец, за всички останали има швабска ширпотреба.
  • #23
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Журналистите, ако искат и кола на Вселената да го изберат Пасат все ще си остане същият ***. Казва ти го човек, който е имал 3 Пасатора. От Б4 насам всички Пасати са пълен ***. Б4 е последният истински и добър автомобил на марката ФВ. Решиха да тсват 1 по продажби, но по качество изостанаха тотално, а бяха наистина добри коли Фолксвагените.
  • #22
    1 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Айде честито! Пасат е кола на годината 2015 в Европа.
  • #21
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Духльото се покри като разбра че безценните му швабски флагмани се предлагат и с малко цилиндри.
  • #20
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    po temata za dvigatelite - q vijte i3 i i8 na bmw s kvi dvigateli sa, te ne sa li premium!?hubava statiq, vajno e mazda da ne se priema kato nemskiq VW!!!