Всички са чували за японската тройка премиум автомобили – Lexus е част от Toyota, Infiniti от Nissan, а Acura от Honda. Началото на тази приказка обаче започва с участието на още една марка от Страната на изгряващото слънце - Mazda.
В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век най-големите японски производители започват настъпление на американския пазар. В началото техните автомобили са считани за икономични малолитражки, но това бързо се променя и компаниите решават да атакуват премиум сегмента.
Първа е Honda, която през 1985 г. представя своето луксозно подразделение Acura. След нея по същия път поемат Toyota с Lexus и Nissan с Infiniti. Напълно логично те са последвани и от Mazda, при която въпреки голямата популярност на някои модели, продажбите започват да спадат. В компанията обаче подхождат с размах и решават да пуснат цели 3 нови марки – Efini, Autozam и Eunos. Именно последният бранд е премиален, като трябва да се раздели на две – Amati за САЩ и Xedos за Европа.
Планира се Amati Cars да излезе на американския пазар в началото на 1993 г. Както и при конкурентите, така и при Mazda, името на марката не е избрано случайно. Ако в основата на infiniti е латинската дума за безкрайност, то Amati препраща към легендарните италиански производители на цигулки. Новият бранд получава и лого, както и огромен бюджет за реклама и за разработка на модели.
Решено е гамата на Amati да бъде съставена по примера на колегите от Acura, чиито първи 4 модела всъщност са преработени автомобили Honda с много по-богато оборудване. Предвиждат се два седана – Amati 300 и Amati 500, купе Gran Tourismo и разработен от нулата флагман на марката Amati 1000 с двигател V12.
В основата на седана от среден клас Amati 300 е моделът Eunos 500, чийто предсериен екземпляр е показан на автосалона в Токио през 1991 г. Автомобилът със задвижване на четирите колела се появява на пазара през следващата година, като е предназначен предимно за Великобритания и Япония.
Моделът е оборудван с бензинови двигатели с обем 1.8 и 2.0 литра и мощност 140 и 160 к.с. Предлага се избор от 5-степенна механична скоростна кутия и 4-степенна автоматична трансмисия, а в оборудването на седана са включени пълен електропакет, електронни асистенти и салон от кожа или алкантара.
Седанът от бизнес-клас Amati 500 трябва да се превърне в усъвършенстван Eunos 800, който Mazda пуска в серийно производство за Япония през 1993 г. Автомобилът се отличава с добри пропорции, както и с консервативна, дори семпла външност. Той обаче разполага с просторен салон, направен от висококачествени материали, богато серийно оборудване и огромен списък допълнителни опции.
Eunos 800 разчита само на бензинови V6 двигатели, като най-мощният от тях предлага 211 к.с. Благодарение на този агрегат моделът успява да достигне максимална скорост от 230 км/ч.
Купето от клас GT е планирано да се произвежда на базата на модела Eunos Cosmo, излязъл на пазара в Япония през 1990 г. Ефектната „двувратка“ всъщност представлява серийна версия на футуристичния концепт Mazda Cosmo JC, показан на салона в Токио през 1989 г. В модела са използвани най-модерните технологии на компанията, а Cosmo е определен като конкурент на самия Jaguar XJS.
Салонът на автомобила и до ден-днешен впечатлява със своя дизайн и изглежда модерно. В оборудването на купето влизат кожен интериор, климатик, скъпа аудиосистема, както и електрически пакет и най-съвременна електроника, включваща сензорен екран, телевизор и първата серийна навигационна система.
Технически машината също е на ниво – независимо окачване, задно предаване и изключителна за времето си автоматична скоростна кутия. Естествено, японците залагат на любимите си Ванкелови двигатели. Най-мощният вариант развива 300 к.с. и позволява на двувратката да вдигне 260 км/ч.
Що се отнася до флагмана на новата марка, той си остава единствено на чертожните дъски на инженерите на Mazda. Планира се той да бъде със задно предаване и двигател V12, но разходите по създаването му се оказват огромни и Amati 1000 така и не вижда бял свят.
В крайна сметка обаче проектът Amati Cars много бързо бива спрян, въпреки вложените в него средства. Причината е спада на продажбите на автомобили в Япония заради икономическата криза в страната. Тенденциите в промишлеността бързо се променят и компаниите се ориентират към разработката и производството на леки коли от среден клас.
Все пак не всичко пропада. Предвиденият за Европа бранд Xedos се превръща в обозначение за модел на Mazda. Седаните Amati 300 и Amati 500 най-свой ред се продават на много пазари, при това успешно, като Xedos6 и Xedos9.
Xedos6 си намира много фенове по целия свят и дори в наши дни изглежда като един съвременен автомобил. Това се дължи донякъде и на факта, че ръководителят на проекта Ивао Коидзуми е главен дизайнер на появилите се по-късно първо поколение на Mazda6 и Mazda CX-7.
Що се отнася до купето Cosmo, то остава един от най-екзотичните автомобили в историята. Основната причина е високата цена, която го доближава до Jaguar XJS и Lexus SC 400. Моделът се произвежда до 1995 г. като Eunos Cosmo. От конвейера слизат около 9000 бройки, като оцелелите до днес се считат за много ексклузивни машини.
В крайна сметка пропадането на проекта за луксозна марка е от полза на Mazda, тъй като компанията по-лесно преминава през кризата от 90-те години, като произвежда надеждни, но донякъде безлични автомобили. В същото време инвестира в нови модели и разработки, и това й помага в наши дни да притежава стил и имидж. Явно и тук се оправдава поговорката, че всяко зло е за добро.
Снимки: Mazda