Вход   Регистрация

Електрическите коли остават само експонати в Китай

Електрическите коли остават само експонати в Китай
 

Въпреки щедрите държавни субсидии през миналата година в страната са продадени едва 11 375 електрически коли

Електрическите коли остават само експонати в Китай
В Шанхай има не повече от 500 електрически превозни средства. Снимка: Ройтерс

Много лесно е да се намери електрически автомобил в Шанхай. Дори и ако сте чужденец и сте в града за малко. Всичко, от което имате нужда, е валидна шофьорска книжка и паспорт. И учудващо услугата е евтина: за равностойността на само 18,50 евро рент-а-кар компанията eHi Car Service представя за цял ден кола под наем – китайската Willigen с автономен пробег от около 90 километра.

Но едва когато новакът с електрическите коли попълни необходимите документи, сложи ключовете в колата и тихо се влее в хаотичния трафик на града, той ще открие раздразнен, че се откроява в тълпата. Очевидно той е единственият, който се движи със задвижвано с ток моторно превозно средство, пише в свой репортаж по темата Wall Street Journal.

И това впечатление не е подвеждащо – в големия мегаполис има не повече от 500 електрически превозни средства, докато по улиците се движат общо около един милион коли, съобщава Джън Дъуей, основателят на EV Buy, компания, която предоставя електрически коли на частни и корпоративни клиенти.

Справедливостта изисква да признаем, че водачи от цял свят имат определени резерви към електрическите автомобили - не само в Китай. Навсякъде автомобилните производители се борят с това, за да подобрят технология на батериите. Но фактът, че въпреки повсеместните усилия на държавните промишлени проектанти да залагат на електрически автомобили и въпреки щедрите държавни субсидии за купувачите на е-коли китайско производство, електрическите моторни превозни средства в Шанхай са толкова рядко явление, не предвещава нищо добро.

Браншът ще се сблъска с огромни предизвикателства, ако амбициозната програма за икономически реформи бъде наистина прокарана. Тя беше приета преди няколко седмици по време на срещата на лидерите на Комунистическата партия, т. нар. Трети пленум. В смисъла, че политическите лидери на Китай планират да насърчават с тяхната реконструкция иновациите, които ще доведат до задвижване на потреблението и по-голяма устойчивост. И точно това е логиката, която стои зад усилията на Китай да изгради индустрията на електрическите автомобили.

Преди повече от едно десетилетие държавните индустриални гиганти са впрегнали всичките си сили за идеята за развитие на електрически автомобили. Те считаха бранша за панацея за цяла гама от дилеми в областта на индустриалното развитие, околната среда и националната сигурност. С развитието на електрическите превозни средства Китай трябваше да бъде в състояние да настигне водещите производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене, срещу които иначе страната никога нямаше дори най-малък шанс да се конкурира. В същото време китайците искаха така да намалят бързо нарастващата зависимост на страната от вноса на петрол, което прави втората по големина икономика в света уязвима на дестабилизиращи шокове при предлагането. А също така, това би могло да бъде решение на хроничното замърсяване на въздуха в китайските градове.

 На Запад редица компании се настроиха, че тези политически изисквания ще гарантират успеха на китайската национална инициатива за електрически автомобили. За това трябваше да допринесат прехваленият талант на китайците при изпълнението на проекти за транспортна инфраструктура, както и фактът, че най-големите производители на автомобили в страната са държавна собственост.

Китай, така поне се смяташе, ще получи шанс да даде тласък на света за една развиваща се технология и в същото време ще проправи пътя към по-устойчив модел за растеж на градските райони. Дори легендарният инвеститор Уорън Бъфет бе толкова оптимистично настроен, че през 2008 г. придоби дял в производителя на батерии и производител на електрически автомобили BYD от Шънджън.

Но в крайна сметка страната не успя да развие добре този сектор. Защо?

Причините електрическите коли да не могат да се наложат в Китай вижте в продължението материала в Investor.bg
Реклама  


Купи кола

  • VW Polo 1.4TDI

    2700 лв.

    дата на произв. - юни , 2004 г., пробег - 168755, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Fiat Qubo 1.4 Metan

    6999 лв.

    дата на произв. - ноември , 2010 г., пробег - 158000, С.к - Ръчна, цвят - Металик

  • Opel Astra 1.6 стария мотор

    2899 лв.

    дата на произв. - октомври , 1999 г., пробег - 2, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • Mercedes-Benz C 180 2.2

    28000 лв.

    дата на произв. - февруари , 2014 г., пробег - 170000, С.к - Ръчна, цвят - Кафяв

  • Ford Connect

    3900 лв.

    дата на произв. - юни , 2003 г., пробег - 196900, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • Mitsubishi Colt Gaz/ klima

    3190 лв.

    дата на произв. - април , 2009 г., пробег - 160000, С.к - Ръчна, цвят - Кафяв

Виж всички обяви

Коментари ( 0 )

Напиши коментар Влез

Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising