На тазгодишното автомобилно изложение в Токио Honda ще представи двуместния кабриолет S660 - първият компактен спортен модел на компанията от 1996 г. насам. В същия клас Daihatsu има модел, чиито външни панели могат да се сменят и персонализират, като калъф на смартфон. Повече от една трета от официалните премиери на салона ще бъдат на малки автомобили, като анализатори изчисляват увеличение от 14% спрямо 2011 г.
Японските производители залагат много на суперкомпактния сегмент, за да привлекат нови клиенти, които искат нещо повече от ръбат и практичен автомобил, пише Bloomberg. Според статистиката това е третият най-успешен клас в индустрията.
“Хората, които карат мини автомобили го правеха заради забавлението. Сега, дори хората, свикнали да карат седани, се оглеждат за такъв тип автомобил, коментира Такеши Мияо, автомобилен анализатор в Carnorama Japan.
В Япония такива автомобили дори имат специално наименование - Kei Car, което в превод означава “лек автомобил”. Класът се различава с жълти регистрационни табели и се е зародил от нуждата за евтин транспорт по време на индустриализацията на Япония след Втората световна война. Типичните японски мини коли имат тясно и ръбато купе, а двигателят под капака има не повече от 660 кубически сантиметра работен обем. Около две трети от тези коли се карат от жени, а останалата част е в гаража на хора над 60-те, сочи проучване на Японската асоциация за мини автомобили.
За първите десет месеца на годината 39% от продадените в Япония автомобили са от мини сегмента. Анализаторите от IHS Automotive не забелязват признаци на свиване в близко бъдеще.
През тази година продажбите на Kei автомобили в Япония са се увеличили с 3.4%, което се случва на фона на свиване от 6.8% при по-големите пътнически автомобили, показват данни на Японската асоциация на автомобилните производители. Компаниите ще започнат да се състезават за клиенти като чиновничката Рицуко Ямасаки, която в момента притежава Daihatsu Tanto за 12 000 долара, но иска автомобил, който да се отличава от останалите. “Днешните мини автомобили са скучни и еднакви. Следващият ми мини автомобил трябва да изглежда различно, за да мога да съм горда с него,” коментира 50-годишната Ямасаки.
Желанията на клиентите са добре известни на местните компании. Suzuki предлага мини кросоувърът Jimny, а Nissan скоро ще представи минивана Dayz Roox, който е разработен съвместно с Mitsubishi.
Единствената пречка пред разрастването на сегмента, е новата държавна политика за увеличаване на данъците от догодина, подета от министър-председателя на Япония Шинзо Абе. В момента собствениците на такива модели плащат около 70 долара годишен данък. За сравнение, таксата при по-големите автомобили в страната варира от 290 до 1100 долара. Данните са от транспортното министерство на Япония.
Специалисти смятат, че всяко увеличение на налога би затруднило значително по-бедните семейства, както и малкият бизнес в провинциалните райони, където Kei автомобилите са основния транспорт.
През тази година на автосалона в Токио ще бъдат представени общо 157 автомобила, като 76 от тях ще излязат на международната сцена, а 81 са запазени за японския пазар. Количеството премиери е най-високо за изложението в Токио от 2007 г. насам, след което местните производители претърпяха поражения от финансовата криза и природните бедствия.
Според Toyota колите на бъдещето ще бъдат като хамелеони - ще си сменят цвета според настроението на шофьора и ще предлагат дестинации според мимиките на лицето му.
В Токио най-големият автомобилен производител ще покаже концептуален автомобил, който разпознава мимики и глас. Технологията е заимствана от разработките на Toyota с хуманоидни роботи. Луксозното подразделение на компанията - Lexus - ще покаже следващото поколение на модела RC Coupe и концептуално SUV с компактни размери.
Вторият по големина производител в Япония - Nissan, ще използва изложението, за да дръпне покривалото от електрически концепт, наречен BladeGlider, чийто дизайн е вдъхновен от авиацията, а шофьорското му място е разположена в средата.
Събитието ще бъде посетено и от 109 модела на чужди производители.
През тази година продажбите на вносни коли в Япония са нараснали с 9.7%, сочи проучване на Японската асоциация на автомобилните вносители.
Volkswagen е най-успешната чужда компания по продажби в Япония. Германците ще представят 17 модела, сред които изцяло електрическите е-Up! и e-Golf. Вторият в класацията - Mercedes, организира само две премиери, сред които специално изпълнение на AMG модел.
Единственият американски производител в Токио e Tesla. През тази година, основаната от милиардера Илон Мъск компания, отвори втория си шоурум в Япония, а на щанда й ще бъде електрическия луксозен седан Model S.
Изложението в Токио отваря врати за посетители на 23 ноември и ще продължи до 1 декември.
Снимка: Reuters