Всички любители на автомобилите знаят кои са най-бързите серийни коли на света и каква скорост развиват. Сега обаче ви предлагаме една различна класация на изданието Motor, която подрежда най-бавните машини, появили се на пазара през последните 60 години. Нейните автори не претендират, че е напълно обективна, но са включили 10 наистина доста "уморени" машини.
Peugeot 106 1.5 D (1991-1996 г)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 21 секунди
Максимална скорост - 145 км/ч
Хот-хечът Peugeot 205 GTI е една наистина великолепна машина, но в случая става дума за хечбекът 106 с 1.5-литров дизелов двигател. Да, тази модификация наистина е икономична, но едва ли може да привлече някой с ускорението си от 0 до 100 км/ч за 21 секунди. Иначе, ако става дума за максимална скорост, тя е напълно прилична за малолитражка - 140 км/ч. Само че докато я развиеш, можеш да побелееш. При това не от страх, а от старост, пише Motor.
SEAT Ibiza 1.2 (1993-1996 г)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 22.3 секунди
Максимална скорост - 140 км/ч
Испанската компания винаги се е опитвала да убеди всеки свой потенциален или бъдещ клиент, че страстта живее във всеки неин модел. И прибавя към това аргумента, че моделите Leon или Ibiza с допълнение Cupra към името си са действително горещи.
Само че стандартната Ibiza не стана по-бърза, въпреки смяната на три поколения от модела. Най-умореният вариант на автомобила, предлаган в Европа е с 1.2 литров бензинов двигател с мощност 60 к.с. С него машината ускорява до 100 км/ч от място за 15.9 секунди, а максималната й скорост е 150 км/ч.
В класацията обаче участва първото поколение на модела, което излиза през 1993 г. с 1.0 литров мотор с 4 цилиндъра. За да развиеш скорост от 100 км/ч с него, са ти нужни цели 22.3 секунди. Общо-взето това е машина, с която можеш да изпревариш най-много някой бетоновоз.
Fiat Panda 0.8 (1981 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 23.2 секунди
Максимална скорост - 125 км/ч
Fiat Panda никога не се е славил като "спортист" на пътя. Даже най-бързата версия от сегашното поколение на модела достига до 100 км/ч за 11.2 секунди. А най-бавната разчита на 0.8-литров бензинов мотор с мощност 34 к.с. За да достигне 100 км/час тя се нуждае от 23.2 секунди.
Всичко това си има и плюсове. Забравяте за пътните полицаи, които няма да ви глобят за нарушение на ограниченията на скоростта на магистрала. Вероятно заради това един от шефовете на италианската мафия е избрал именно Panda за придвижването си по пътищата, докато се е криел от закона. С този автомобил просто няма за какво да ви спрат.
Fiat 850 Idromatic (1968 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 25.5 секунди
Максимална скорост - 135 км/ч
Още един "древен" Fiat в тази класация. На външен вид той донякъде напомня на ЗАЗ 965, а за да достигне до 100 км/ч му трябва почти половин минута. До пределната си скорост от 135 км/ч сигурно е ускорявал поне още толкова.
Разбира се, да искаш нещо повече от 0.9 литров бензинов двигател с мощност 48 к.с., би било глупаво. Любопитното е, че Fiat 850 Idromatic е с 14 к.с. по-мощен от Panda. Тя пък от своя страна е с 13 години по-млада, което означава, че във Fiat са губили около 1 конска сила годишно за времето между излизането на двата модела, изчисляват от изданието Motor.
Интересното е, че при този модел има и версия със свалящ се покрив, която носи името Spider, а дизайнът е на Bertone. Това обаче не означава, че тя е доста по-бърза, тъй като е по-мощна със само 1 к.с. Виж, максималната скорост при Spider вече достига 145 км/ч.
Tata Nano (2008 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 27.4 секунди
Максимална скорост - 105 км/ч
Индия е страна на контрастите - там живеят много богати, но и много бедни хора. Подобно нещо представлява и автомобилната промишленост - индийците правят уникални прототипи в стил Profusion Typhoon, както и недоразумения като Tata Nano.
Въпреки че Nano е съвременен модел, ускорението му може да ви скъса нервите - от 0 до 100 км/ч за цели 27.4 секунди, като това са официалните данни, представени от компанията-производител. Според друга информация нужното време надминава 30 секунди.
Това не е всичко - след като водачът на този автомобил все пак достигне заветната скорост, ще изпита ново разочарование. Тя е почти пределна за автомобила. Подобно нещо не може да бъде оправдано дори с факта, че двигателят (38 к.с.) на Nano харчи 4 л/100 км. Още повече, че на светофар почти сигурно с нея ще ви изпреварят повечето водачи на рикши.
Fiat Cinquecento (1992-1998 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 29.5 секунди
Максимална скорост - 126 км/ч
Мнозина се шегуват, че единственото, което може да ви хареса във Fiat Cinquecento е името му. То се превежда като 500, но не става дума за конски сили, максимална скорост или дори за обема на багажника, а за количеството години, което ще ви е нужно да достигнете до 100 км/ч, шегуват се редакторите на Motor.
Малко е преувеличено, но все пак 29.5 секунди си е доста. За това време Бил Гейтс изкарва $3330, например. Под същото определение - "безполезна загуба на време", може да мине и максималната скорост на автомобила, която е едва 126 км/ч.
Nash Metropolitan (1954-1961 г.)
Ускорение от 0 до 96 км/ч (60 мили) - около 30 секунди
Максимална скорост - 126 км/ч
Понеже преди малко стана дума за компютърни гении, знаете ли каква е първата кола на основателя на Apple Стив Джобс? Това е Nash Metropolitan с базов мотор с мощност 42 к.с. Явно предвижването с този автомобил е оставяло достатъчно време за размисъл на Джобс, за да може главата му да роди гениалните му идеи. Самият той се е шегувал, че за да отиде до магазина и да се върне с този автомобил, му отивал целия уикенд.
Интересно е и друго - Джобс сменя този автомобил с Fiat 850, за когото стана дума по-горе в материала. Но не за този, който попадна в тази анти-класация, а за версията на Abarth, която предлага 61 к.с. при обем от 1 литър.
Crosley Hot Shot (1952 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 33.4 секунди
Максимална скорост - 126 км/ч
През октомври 1949 г. Crosley Hot Shot попада в ръцете на журналиста от списанието Mechanix Illustrated Том МакКехил. Той прави тест-драйв на машината, като обявява следното: "От 0 до 50 мили ускорих за 17.6 секунди, но за да достигна 60 мили ми трябваха 28.1 секунди. Още 10 секунди ми отне да стигна до 70 мили в час. Големият провал на Crosley е ускорението между 50 и 60 мили/час".
Все пак този автомобил има и достойнства. За машина на 60 години Hot Shot изглежда доста добре. При появата му на пазара е бил оценен на $1000. В днешно време за тези пари можеш да си купиш модерен смартфон.
Berkeley Sports SE328 (1957-1958 г.)
Ускорение от 0 до 96 км/ч - 38 секунди
Максимална скорост - 99 км/ч
Британците, по правило, правят безумно бързи, разкошни и завладяващи автомобили като Jaguar, Aston Martin, Bentley и Rolls-Royce. Има обаче и доста унили модели, като един от тях е иначе доста симпатичният на външен вид роудстър Berkeley Sports SE328, който разчита на двигател от мотоциклет с обем 328 куб. см.
"Благодарение" на своите 15 к.с. "спортистът" стига до 96 км/час за цели 38.3 секунди след старта. Максималната му скорост е между 99 и 105 км/ч. Тоест, някои от машините от модела така и не успяват да вдигнат 100 км/ч. Моделът се продава едва 3 години, тъй като през 1960 г. компанията-производител Berkeley е закрита.
Peel P50 (1963-1964 г.)
Ускорение от 0 до 100 км/ч - невъзможно
Максимална скорост - 61 км/ч
Британското превозно средство с 3 колела Peel P50 няма как да не попадне в тази класация, тъй като този "псевдоавтомобил" така и не успява да развие 100 км/ч. Максималната му скорост е 61 км/ч.
В крайна сметка Peel P50 е абсолютно безполезен, тъй като човек с ръст от 180 см със сигурност ще хване клаустрофобия в него. По-ниските също няма да са много впечатлени, тъй като машината е по-широка от мотоциклет, което означава, че няма как да се провира при задръстванията.
Снимки и информация: Motor