IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Историята на българските автомобили - BulgarRenault

Анализ за качествата на BulgarRenault 8 и BulgarRenault 10, отпечатан през 1968 г.

Историята на българските автомобили - BulgarRenault

След като ви представихме любопитни подробности за произвежданите в България Москвич 408, FIAT 124 и FIAT 850, идва ред и на още два модела, които се сглобявани в завода "Булгаррено" в Пловдив. Този текст е от годишния алманах "Спектър" за 1968 г. и представлява анализ на качествата на BulgarRenault 8 и BulgarRenault 10 от същата година. Умишлено редакцията от наша страна е минимална.
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
"Говорейки за българските автомобили, не е излишно да припомним, че първият български сериен автомобил излезе от Завода за леки автомобили "Булгаррено" в гр. Пловдив като резултат от договорните отношения между нашата външнотърговска централа "Булет" и голямата френска автомобилна фирма Renault. Автомобилът BulgarRenault 8 вече доказа своята надеждност. С него екипажът братя Чубрикови заемат първото място в първото автомобилно рали "Трансбалкания", побеждавайки в своята група 14 екипажа с автомобили от различни фирми.

На път BulgarRenault 8 съчетава безопасност и удобства, даващи възможност да се правят пътувания на големи разстояния без неприятности. Възможностите на автомобила са определени от двигателя Sierra 950, дал достатъчно много доказателства за добра работа. Sierra 950 е четирицилиндров, четиритактов двигател с полезен обем 956 см3 и степен на сгъстяване 1: 8,5. Максималната му мощност е 48 к.с. (по САЕ) или 43,5 к.с. (по ДИН) при 5200 об/мин. Този относително голям въртящ момент, постигнат при ниски обороти на двигателя, определя един много добър коефициент на приспособяемост на автомобила, т.е. дава му възможност да се движи на директна предавка независимо от промените на профила на пътя без необходимост от превключване на скоростите.
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
BulgarRenault 8 има четири предни и една задна, напълно синхронизирана скорост с лост за превключване на пода на колата. Предавателните отношения са подбрани така, че да осигуряват във всички случаи използуването на максималната мощност на двигателя. Затворената охладителна система с антифриз с точка на замръзване - 35° и мощният стартер правят автомобила особено подходящ за зимна експлоатация. Благодарение на рационалното газоразпределение чрез висящи клапани се достига ускорение от 0 до 100 км/час за 22 секунди - отлично постижение за автомобил от този клас. Принос за това голямо ускорение имат също аеродинамичната линия на автомобила и неговото малко собствено тегло - BulgarRenault 8 е един от най-леките автомобили в своя клас.

Една убедителна представа за достойнствата на BulgarRenault 8, дава една илюстрация на високото място, което той взема в класа на малолиттражните автомобили, можем да получим, като сравним техническите му данни с тези на световно известната "костенурка" Volkswagen 1200.

Технически данни                       BulgarRenault 8    Volkswagen 1200

1. Работен обем                          856 см3                 1200 см3
2. Мощност (к. с. по ДИН)         44 к. с.                    34 к. с.
3. Максимална скорост             134 км/ч               118 км/ч
4. Разход на гориво                    6,8 л/ 100 км       7,6 л/ 100 км
5. Пътно тегло                              720 кг                    765 кг
6. Ширина на седалките             131 см                  122 см
7. Ширина на седалките отзад     132 см                 132 см
8. Спирачки                                       дискови         челюстни

Горната таблица не се нуждае от обяснения и коментари. По отношение на своите технически показатели BulgarRenault 8 е на най-високо ниво.

Благодарение на независимото окачване на четирите колела автомобилът "прилепва" към пътното платно независимо от състоянието на неговото покритие. Без претоварване на двигателя BulgarRenault 8 достига скорост 134 км/ч. Едно непредвидено положение при тази скорост ни позволява да се убедим в достойнствата на дисковите спирачки, с които са съоръжени четирите колела.

Управлението на автомобила е удобно и не се нуждае от усилия. Остъкляването е повече от изключително за автомобили от този клас. В колата е много уютно - климатическата инсталация действува ефикасно, а шумът на двигателя е сведен до минимум. Водачът може да бъде напълно спокоен - кормилното устройство е отлично, стабилността е чудесна, спирачките сигурни.

Многобройни са "хитрите" и практични решения в BulgarRenault 8 - регулиране височината на седалките според ръста на водача, резервна гума, която се вади, без да се разбутва багажът в багажника, и много други. Всичките те дават възможност на водача и пътниците да използуват в най-висока степен последните достижения по отношение на сигурност, удобства и транспорт.

Другият автомобил, предлаган от завод "Булгаррено", е BulgarRenault 10. Съоръжен с двигател "Sierra 1100", с полезен обем 1108 см3, развиващ 50 к.с. (по САЕ) при 4900 об/мин., "Булгаррено - 10-мажор" развива скорост 135 км/час. Както при BulgarRenault 8 спирачките са дискови, окачването - на спирални пружини и хидравлични амортисьори.
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
Разликата между BulgarRenault 8 и BulgarRenault 10 е преди всичко в повишеното жизнено пространство, в значително по-големия багажник, в новия, по-мощен двигател. Приликата между двата автомобила е голяма и затова с право можем да гледаме на BulgarRenault 8 като на успешен опит с малко усилия да се създаде една голяма кола в малолитражния клас.

Особен интерес представляват спортните изпълнения на Renault със своята устремна аеродинамична линия, с високата си пределна скорост, голяма ускоряемост, стабилност. Това са известните Alpine - спортни купета, създадени на базата на BulgarRenault 8, с каросерия от стъклопластмаса и двигатели Gordini.
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
Трите модификации на Alpine RCA със 75 с мощност 66 к.с. и максимална скорост 185 км/час, А100 с мощност 95 к.с. и максимална скорост над 200 км/час, както и А130 с мощност 95 к. с. и максимална скорост от над 210 км/час, са типични представители на европейския спортен автомобил - при малки мощности на двигателя благодарение на леката конструкция и добрата обтекаемост са постигнати големи пределни скорости.
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
Историята на българските автомобили - BulgarRenault
През 1967 г. в Пловдив бяха монтирани около 1000 автомобила "Булгаррено". Благодарение на новооткрития монтажен завод край града с годишен капацитет 5000 автомобила при работа на една смяна годишното производство на "Булгаррено" ще нарасне значително, достигайки към 1970 година 6-7000 автомобила. Съгласно договора с Renault ние имаме право да внедряваме в "Булгаррено" български части и възли на стойност 30% от цялата стойност на колата. Първите стъпки в това направление са усвоените вече крик, манивела, акумулатор, бобина за високо напрежение.

На притежателите на тези автомобили своите услуги предлагат специализираните сервизи на "Булгаррено" в големите градове на нашата страна, а за пътуващите автомобили в чужбина се грижат 10 000 сервизни представители на "ромбоидалния" знак.

В крайна сметка, ако към колоната на леките автомобили "Рила", "Пирин", "Булгаррено" присъединим и товарните "Рила 7", производство на Шуменския автомобилен завод, ще получим пътния пейзаж на 1968 г. - година на българските автомобили."

Текст: списание "Спектър" от 1968 г. Снимки: encarsglobe

Тагове: bulgarrenault
0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Каргоев ( преди 3 години )
    Bulgaralpine A130 (1970)! Последният произвеждан модел на булгаралпин. Максималната скорост на Булгаралпин А130 е 220-240 км/ч, вариантите достигат до 1600 кубика и над 140 к.с. и 4V, а допълнително тунинговани модели използват 1800-кубикови двигатели със 180 к.с.
  • #15
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Пусть всегда будет Москвич!
  • #14
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    "А130 с мощност 95 к. с. и максимална скорост от над 210 км/час"Съвременен дизеляк трябва да е поне 150к.с. за да вдигне толкова.
  • #13
    7 rate up comment 8 rate down comment
    !!!!!!!!!!!!!!!1 ( преди 10 години )
    На калпав х** ... нали знаете :-) От СССР ни били виновни...ами в момента кой е виновен?!
  • #12
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Много хубава статия, особено сравнението. Модел на ФВ от преди 20 години се сравнява с чисто ново българско рено. Типично по комунистически. Не че сега е по-различно, другарите пак се опитват да ни излъжат че строежа на атомна централа е изгоден, въпреки че тази форма на добив на енергия е отживялица за развитите държави от 20 години насам... Само в бедните африкански и източни държави все още се строят нови АЕЦ...
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    За съжаление СССР не можейки по това време да задоволи собственния си пазар всъщност не са горели от желание да изпращат агрегати за България , така че са ограничавали нашето производство до няколко хиляди бройки годишно. Взаимоотношенията със западните партньори също са били едно голямо надлъгване , първоначално обменът на български стоки срещу машинокомплекти вероятно е бил доста неизгоден за нас , но перспективата е била да извъртим нещата така че да произвеждаме някаква част от компонентите
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    вярно е това за валутата , но договорите са били такива че Рено и Фиат са получавали в замяна на машинокомплектите български стоки , които са продавали , а не валута . Всичко е било едно голямо надлъгване , като руснаците са били много щедри на обещания , а нашите са искали ползвайми агрегати , които неможем да произведем сами от сравнително модерния тогава Москвич да развият цяла гама от автомобили .
  • #9
    10 rate up comment 9 rate down comment
    Алфист ( преди 10 години )
    Руснаците с нищо не са ни виновни, ами нас не ни бива!
  • #8
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Алфист ( преди 10 години )
    И голямата пародия е, че въпреки, че сме имали право да произвеждаме и влагаме 100% от компонентите на руските а-ли, така и не направихме собствено производство, дори и на Москвич, а само ги сглобявахме, а се чакаше по над 10 години за Лада и около 1-1,5 за Москвич 412!
  • #7
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Алфист ( преди 10 години )
    Момчета, на всички ви убягва, че всички западни фирми са искали да внасяме компоненти които да плащаме с твърда валута. Ето, при Рено имаме право да влагаме части собствено производство за 30%. С италианците сме постигнали 40%, а само руснаците ни позволяват да влагаме компоненти собствено производство до 100%! В тези години започва студената война и запада ограничава търговията с изтока и нашата икономика закъсва за конвертируема валута и това е причината да се спре производството на тези а-ли!