Tesla Model S. Снимка: Tesla
Десет години след основаването на базирания в Пало Алто специалист по спортни електроавтомобили Tesla огромните инвестиции най-сетне започват да се изплащат. Успехът в продажбите на Model S се погрижи за това производителят да отчете първата печалба в корпоративната си история.
През първото тримесечие компанията е спечелила нетно 11 млн. долара след загуба от около 90 млн. долара през същия период на миналата година. Инвеститорите изпаднаха в еуфория и в следборсовата търговия акциите се изстреляха с 26 на сто.
В началото на годината Tesla е продала 4900 броя от своя електроавтомобил - с 400 повече от първоначално планираното количество. "Ние сме доволни от силното търсене в световен мащаб на Model S", заяви основателят и главен изпълнителен директор Елон Мъск пред своите акционери в сряда. Приходите са скочили с цели 83% до 562 млн. долара (427 милиона евро).
Tesla коригира нагоре и перспективата за останалата част от годината. Компанията вярва, че през тази година ще достави 21 000 коли Model S. Търсенето ще бъде "значително по-високо, отколкото се смяташе досега", заяви Мъск пред агенция Ройтерс.
Компанията предложи наскоро на клиентите си нови начини за финансиране на покупката на коли. Цените на моделите в САЩ започват от почти 70 000 долара, а в Европа - от малко над 72 000 евро. Новите модели на финансиране са стимулирали силно търсенето, заявяват от компанията.
Tesla Model Х (прототип). Снимка: Tesla
В производствен аспект компанията успява да увеличи ефективността си. Около 400 коли на седмица сглобява компанията днес. Към края на тримесечието времето за производство на един автомобил е било намалено с около 40 на сто - с потенциал за допълнително повишаване на ефективността.
Tesla се счита за един от водещите в технологично отношение производители на електрически автомобили. Високите разходи за разработване и стартиране на производството в миналото обаче винаги водеха до оперативни загуби.
Сред инвеститорите в компанията са германският концерн Daimler и японският автомобилен производител Toyota. И двете компании използват технологии на калифорнийците, които влагат в своите е-автомобили. Daimler взе дял от Tesla през 2009 г. - още преди борсовия дебют на компанията в средата на 2010 г.
Tesla Roadster. Снимка: Tesla
Tesla стана известна със спортния си електроавтомобил Roadster, след това последва моделът с четири врати Model S. През следващата година ще бъде представен и кросоувърът Model X.
Още новини за световната икономика четете в Investor.bg