Анализатори прогнозират, че интересът към автомобили в B-сегмента ще се повиши до 9.2 милиона единици през 2012 г. и до 14 милиона броя от 2014 г., което кара производителите да отделят все по-сериозно внимание на своите предложения.
Тесните, маломощни, безлични и в много случаи - не така икономични представители от B-сегмента, са вече минало. Сега тези возилата са удобни, икономични, изгодни, по-практични и все по-добре изглеждащи.
Един от ярките представители, който ще се бори за внимание в този силно конкурентен сегмент, е новото поколение KIA Rio. То се появи пред бял свят през миналата година, а от скоро се предлага и у нас.
Това е второто поколение на компактния модел, като приликите му с първото се изчерпват с името, което носи. Новото Rio е революционно, а не еволюционно, продължение на своя предшественик. Това е един напълно нов автомобил, конструиран на нова, по-голяма платформа, оборудван с нови по-икономични двигатели и решен с нов, открояващ се дизайн.
Новият Rio е по-дълъг, по-широк и по-нисък от своя предшественик, с увеличено междуосие от 70 мм. Размерите му са: дължина 4045 мм, широчина 1720 мм, височина 1455 мм и междуосие 2570 мм. Багажникът пък е нараснал до 224 литра.
Това означава, че моделът е още по-практичен, а в салона му могат да се настанят спокойно четирима възрастни. За да ни убедят в това, представителите на марката в България, организираха тест на Rio, като разпределиха по четирима журналисти във всеки автомобил.
Просторът в салона определено ни изненада, имайки предвид размерите на колата и сегментът, в който е позиционирана. За всеки от пътуващите на борда на Rio е предвидено достатъчно място, така че по време на пътуването да не му бъде тясно или неудобно.
На разположение за тест бяха няколко автомобила, всички първо ниво на оборудване - т.е. най-ниското, базово. И това беше планиран ход на представителите на марката, тъй като и най-базовото ниво на новото Rio предлага не малко екстри.
Серийно моделът е оборудван с климатик, предни електрически стъкла и електрически странични огледала за обратно виждане, радио CD / MP3 / USB плеър, телескопичен, многофункционален волан, борд компютър с LCD дисплей и много други.
Помислено е и за сигурността - ESP (Electronic Stability Program), VSM (Vehicle Stability Management), ESS (Emergency Stop Signal) и асистентът при потегляне по наклон HAC, също са серийно оборудване за базовата версия, както и 4-те въздушни възглавници за предните седалки и страничните тип "завеси" за предните и задните врати (Моделът има максималните 5 звезди от краш-тестовете на Euro NCAP).
Базовият Rio се задвижва от новия 1.2-литров бензинов Kappa двигател с четири цилиндъра, куплиран с 5-степенна механична трансмисия. Той генерира 85 к.с. и 121 Нм.
Този двигател определено няма да ви накара да се чувствате бог на пътя, но и няма да ви остави безразлични. Въпреки, че в колата бяхме 4 човека, двигателчето се представи добре. Имаме предвид, че покри очакванията ни и дори ги надмина.
Обикновено толкова малък мотор става доста жаден за гориво, когато автомобилът е натоварен и се използва при извънградско каране. В случая обаче борд компютърът регистрира потребление от 5.2 л/100 км по междуградските пътища и 5.6 л /100 км при движение по магистрала със скорост 130 км/час, което си е доста добро представяне.
По книжка производителите дават потребление от 6.4 л/100 км в града и 4.4 л/100 км извън него, което е близо до регистрираният по време на теста разход, имайки предвид, че колите бяха чисто нови, с минимален пробег на километража. Този разход може да бъде и по-нисък, ако колата се оборудва с опционалната "старт/стоп" система, която "гаси" двигателя, когато автомобилът е в покой.
Ако тези 85 к.с. и 121 Нм ви се струват малко, Rio може да бъде оборудван и с повече. Предлага се бензинов 1.6-литров двигател с мощност 109 к.с., както и два дизелови - 1.1-литров със 75 к.с. (3.2 л/100 км среден разход) и 1.4-литров (90 к.с.), като и трите се куплират стандартно с 6-степенна ръчна трансмисия.
Сред допълните екстри на модела присъстват LED задни и предни светлини, подгряване на седалките, климатроник с йонизатор, парктроник, "старт/стоп" бутон за безконтактно стартиране на двигателя и много други.
Цените на KIA Rio в България стартират от 18 664 лв с ДДС (версията на снимките, която изпитахме).
Оценките на KIA Rio по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 9 (Компактна, но удобна кола, предлагаща нисък разход на гориво)
Надеждност - 10 (Корейците дават гаранция от 7 години)
Оборудване - 10 (Стандартното оборудване предлага всичко необходимо)
Пространство - 8 (Просторен салон за размерите на колата)
Цена/Качество - 10 (Автомобилът изглежда добре направен, а цената е сравнително ниска)
Качество на материалите - 8 (Добра изработка. Пластмасите в купето са твърди на допир, но изглеждат добре)
Разход на гориво - 9 (Добър разход на гориво - около 5 л/100 км при извънградски цикъл)
Удоволствие от шофирането - 7 (Автомобилът стои уверено на пътя, а шасито е добре балансирано. Двигателчето също се справя добре, но все пак разполага със само 85 к.с.)