IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил

Основателят на легендарната френска компания е роден днес

Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил

Култовият Citroen DS продължава да е най-красивият автомобил на всички времена в допитване, направено от британското списание Classic & Sports Car. Анкетата обаче не сред читателите на изданието, а сред професионалисти. Списанието поставя този въпрос на 20 водещи световни дизайнери на автомобили, като се започне от "Дизайнерът на века" Джорджето Джуджаро, (създал между другото и автомобили като Maserati Bora и VW Golf I) и се стигне до съвременните звезди, като Иън Колъм, шеф-дизайнер на Jaguar. 

Всеки от двайсетте дизайнери е посочил по три автомобила, които той счита за най-славни в историята на автомобилния дизайн. Автомобилът получил най-много гласове е Citroen DS. А човекът, който е в основата на тази наистина впечатляваща машина - Андре Ситроен, има рожден ден днес.


Андре Гюстав Ситроен, както е истинско име на френския инженер, се появява на бял свят през 1878 г. като шестото дете в семейството на богат холандски търговец на скъпоценни камъни. Още от малък Андре мечтае да стане инженер, а окончателното решение взима едва 12-годишен, когато се мести във Франция и вижда Айфеловата кула.

Официално Citroen е създадена през 1919 г. Нещата обаче стартират близо десетилетие по-рано, когато Андре решава да направи работилница за производство на снаряди и патрони за френската армия. Времето е такова, че светът е пред прага на война и Андре Ситроен отлично го разбира. Той купува парцел земя в центъра на Париж, където построява предприятие за амуниции. На ден произвежда над 55 000 снаряда и патрона, а спечелените пари инвестира в производството на автомобилни части, с които снабдява различни фирми. 

През 1912 г. Ситроен заминава за САЩ, където отива в завода на Ford в Детройт и с очите си вижда как само за 1 година в това предприятие се произвеждат 150 000 бройки от легендарния модел "T". Това е 71 пъти повече от продукция на лидера във Франция в този момент Renault.

Следващата стъпка е направена през 1917 г. Тогава Андре започва да се занимава с изпитанията и преработката на автомобили на други компании в завода си. В същото време продължава да изучава възможностите за серийно производство на нов модел, което става факт две години по-късно. Фактически първият Citroen става и първият сериен автомобил в Европа. Колкото и невероятно да звучи само година по-късно всеки ден от конвейра на завода на фирмата започват да излизат по 300 коли на ден. Нещо, което за 20-те години на ХХ век е немислимо в Европа.

През юни 1919 г. е произведен Type А. Това е първият автомобил в серийно производство в Европа, първият икономичен автомобил, изцяло оборудван с електрическо осветление и стартер, преден капак, облицована резервна гума и т.н. Това е и първият френски автомобил с ляв волан. Също така това е първият масов автомобил конструиран така, че да може да бъде управляван от всеки.

Пазарната му цена от 7950 франка е изключително ниска за момента. Type A има 4-цилиндров двигател, с обем 1.3-литра, който е много икономичен - консумацията му на гориво е само 7,5 л. бензин на 100 км. Мощността достига 18 к.с. при 2 100 об/мин, а скоростната кутия е с три степени. Максималната скорост достига 65 км/ч. 

От май 1919 до декември 1921 са произведени 24 093 автомобила от Type А. От 1925 до 1934 Ситроен изписва името си на Айфеловата кула със светещи букви високи 30 метра (250 000 електрически крушки и 600 метра кабел). През октомври е създаден В12 с каросерия изцяло от стомана. Основната новост са спирачките и на четирите колела. В цяла Франция са създадени складове за резервни части за по-голямо удобство на клиентите. Ситроен изнася в чужбина 3 000 автомобила С4G и С6G, оборудвани с първите двигатели с еластично фиксиране, посредством които се намаляват значително вибрациите. 

Първите коли не са особено претенциозни, но нещата се променят през 1933-34 г. с модела 8 CV, който влиза в историята под името "Розали". На негова база е създаден Traction avant, който революционизира света, тъй като е първият модел от серията с предно предаване. Освен това притежава и революционни за времето си характеристики - аеродинамична каросерия, окачване с торсионни щанги, хидравлична спирачна система, предни задвижващи и насочващи колела, които ѝ придават едно изключително пътно поведение и др.

Андре Ситроен умира на 3 юли 1935 г., но това не спира възхода на основаната от него компания. Година по-късно е направен проект за автомобил с малък обем на двигателя - бъдещия 2 CV. Неговата формула е "четири колела под чадър, икономична и сигурна кола, която може да вози четири човека и 50 кг. багаж при максимален комфорт". През октомври 1948 г. моделът 2 CV учудва всички със ултраикономичния си характер и полезността си. 2CV представя новата философия на индивидуалния транспорт - четиристепенна скоростна кутия, максимална скорост 65 км/ч, разход 4,5 л на 100 км. От октомври 1949 до декември 1984 са произведени 3 662 903 екземпляра на 2CV (лек автомобил и фургон).

През юни е създаден моделът "Н" - лекотоварен автомобил с 1200 кг полезен товар с напълно нова концепция: двигател 1911 см3, 50 к.с. при З 800 об/мин, максимална скорост 78 км/ч, разход 13 л на 100 км. От юни 1948 до декември 1981 са произведени повече от 490 000 екземпляра. През месец май 1954 г. 15-Six е оборудвана с хидропневматично окачване отзад, с постоянна височина. Хидро-пневматиката комбинира действието на газ и течност, и дава несравним комфорт и пътно поведение. 

През 1955 г. по време на Парижкия автосалон е представен DS 19 - предно предаване, двигател 1 911 см3, 70.5 к.с. при 4500 об/мин, четиристепенна скоростна кутия, 140 км/ч, 10 л/100 км, завидна аеродинамичност. Целият свят коментира това събитие, което отваря нова ера в историята на автомобила. Този автомобил е революционен не само с аеродинамичната си форма, но също и с използваните нови технологии. DS е оборудван с хидропневматично окачване с автоматичен коректор на височината и следящи посоката на движение фарове. Всички важни механизми са сервоусилени - скоростна кутия, съединител, управление, спирачна система (с дискове отпред, за първи път в света при сериен автомобил), две независими спирачни системи, автоматичен разпределител на интензитета на спиране в зависимост от натоварването и т.н. Успехът е значителен - за 45 минути са направени 749 поръчки, а в края на първия ден - 12 000. DS се произвежда в продължение на близо 20 години - до април 1975, и от всичките модификации са произведени общо 1 456 111 автомобила.


Още по темата:

DS гамата на Citroen нараства на 6 модела

Тагове: citroen ds
0 от 500
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Стефан ( преди 12 години )
    Разбира се, че е най-красивата, който я е виждал на живо знае това.Професионалистите винаги са я оценявали заедно с Xk 120 (http://***.carsbase.com/photo/Jaguar-XK_120_Roadster_mp25_pic_37575.jpg)и E-Type.Мнението на продавача на продавачи и адвокати по въпроса е... нека си остане за тях.
  • #5
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Не съм суперавтоманяк но съм карал няколко коли-стари и две нови.Да,старата кола си е малко по-рискова откъм неясността какво ще аварира защото си е изчерпало ресурса.Новият автомобил е още с неизразходван ресусрс на частите като отделни такива.Но,новите автомобили са начително по-сложни и от това според мен им спада надежността.Преди много години в техиката се учеше закона за надежността на една система:"Надежността на система е обратно пропорционална на квадрата на сложността и".Значи ако една система стане два пъти по-сложна надежността и спада четири пъти!!!Странно защо сега този закон не се зачита макар че той въжи в пълна сила и за електронните и компютърни системи?Я вижте колко много нови автомобили изпадат в неприятни аварии поради повреда на така наречения "компютър",който не е нищо друго освен микропроцесор,а не традиционния компютър.И колко аварирали инжекционни системи и комънрейли има!Да не говорим за повредени системи от вида ABS!А колко струват поправките на такива аварии?Да не говорим че болшинството от тях са от вида на "фатални" след които пътуването не може да продължи на собствен ход.Ама хич не ме обвинявайте че съм против модерното и прогреса.Само че когато започнат да хулят"стари" коли на 5-10 години ми се струва че те са по-надежни защото вече са успяли да си покажат "кривите ниви"тоест дефектите и има надежда да са отстранени.Да не говорим за това че много от най-новите коли са правени на границата на якост на някои системи и детайли за да се олекотят и поевтинят като себестойност.И да се принудят потребителите да ги сменят с нови в по-кратки срокове...
  • #4
    17 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Надживял е времето си и е бил много по-красив и функционален от всички автомобили в неговия клас много години след това. Но да се говори, че в 21-ви век все още е най-красивия е несериозно.
  • #3
    0 rate up comment 27 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    tolkova e krasiv che se radvam che ne jivee dnes sred nas...
  • #2
    20 rate up comment 4 rate down comment
    reventon ( преди 12 години )
    i dnes ne6tata vurvqt na tam..s vuzrodenata ds liniq
  • #1
    22 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    O6te edin primer-Peugeot postepenno ubi Simka,Talbot.i Citroen;ni6to ne e ostanalo ot Istoriata.