Може ли товарен автомобил да бъде приложим в ежедневието? Може ли да бъде комфортен, динамичен и универсален, колкото един SUV например?
Това исках да разбера при теста на Navara.
За да проверя качествата на пикапа избрах маршрут, включващ градско каране, магистрала, първокласни шосета и планински черни пътища. Пътувах с Navara от София до Сливенския балкан, за да го изпробвам на всякакви терени.
Първото ми впечатление, когато седнах зад волана на Navara (час пик в София), не беше особено положително. Navara ми се стори огромен, най-вече на дължина, а тесните софийски улици - още по-тесни.
Само след около час обаче се почуствах в свои води. Свикнах с размерите на лъскавия пикап и с продължителното вглеждане в огледалата при всяка маневра. Свикнах и с любопитните погледи на минувачите, които явно вече са свикнали с баналните SUV-автомобили и рядко обръщат глава след тях.
Navara започна да ми харесва, дори като средство за придвижване в града. Лекия волан, изненадващата за размерите маневреност, автоматична трансмисия, формите на каросерията и погледът от високо ме караха да се чувствам добре зад волана на Navara, дори и приклещен в поредното задръстване.
Не след дълго обаче, когато си търсех място за паркиране, усмивката ми посърна... трябваха ми поне две места, за да се вместя за успоредно паркиране. Такива рядко се намират и затова ми се наложи да "паркирам" върху една бабуна в най-близката градинка, която отдавна изпълнява функциите на паркинг за по-проходими возила - тъпо, че съсипваме градинката, но поне Navara-та изглеждаше като в свои води.
На следващия ден тръгнах към Сливенския балкан. На магистралата, при скорост от около 130 км/час автомобилът стоеше като всеки SUV. При по-острите завои нямаше особено накланяне, а участъкът около Пазарджик, където асфалтът наподобява трасе за изпитания на здравината на очакването, ми се стори не толкова лош.
Изпреварванията също не бяха проблем, въпреки, че моделът беше оборудван с по-малкия двигател - 2.5 dCi. Това е 4 цилиндров, редови агрегат с мощност 190 к.с. и 450 Нм въртящ момент, който е наличен още от 2000 об/мин.
Версията разполагаше с автоматична трансмисия и 4х4 система, която при нормални условия задвижва само задните колела. В тази конфигурация Navara е способен да ускори от място до 100 км/час за 10.7 секунди и да развива максимална скорост от 180 км/час.
Способен е и да премине през всеки черен път, независимо дали той е покрит с лепкава кал или пресен сняг. Автомобилът има огромен просвет и 4х4 задвижване. Максималната дълбочина на газене е 450 мм, максималния наклон при изкачване - 39 градуса, а максималния ъгъл при страничен наклон - 49.8 градуса.
Никога не съм се съмнявал във възможностите на 4х4 системата на Nissan, за това и съм подлагал колата на сериозен офроуд.
Целта на моя тест беше да разбера дали освен за работа, пикапът може да бъде приложим и в ежедневието.
Оказа се, че може. Navara и останалите представители на по-луксозните пикапи не изглеждат като типични работни машини, а и не са такива. Те са по-скоро автомобили за всичко и за навсякъде - "хибриди", съчетаващи в себе си товароносимостта на малък камион с динамиката, проходимостта, комфорта и визията на голям джип или SUV автомобил.
Нещо повече Navara и 4х4 предложението на Nissan - Pathfinder, са почти идентични модели в много отношения.
Цялата предна част чак до Б-колонката е една и съща при двата модела. В салона също няма да намерите разлики, особено на предния ред седалки. Там комфорта, екстрите или пък системите не отстъпват по нищо на по-скъпия Pathfinder. Втория ред седалки също предлага достатъчно комфорт и простор. Там спокойно могат да се настанят трима пасажери.
Основните разлики между двата модела са в задната част, където при Navara има място за ATV, Джет, купа сено, 5-6 хладилника, палатка (предлага се като екстра) или пък няколко бъчви с вино.
Разлики има и в цената (Navara е осезаемо по-достъпен) и до някъде - в комфорта. Когато Navara не е натоварен, окачването поема неравностите по пътя доста остро. Ако обаче отзад има товар с тегло от поне 100 килограма, пикапът вози изненадващо приятно.
След прекараното време с Navara, съм на мнение, че пикапите са доста по-полезни, по-авангардни и по-диви от техните "цивилни" братя - SUV-автомобилите.
Подходящи са за работа или пътувания през уикенда, както по шосетата, така и извън тях. Приложими са дори в натоварения градски трафик.
Пикапите са универсални, универсални са като удобни дънки..., с които всъщност имат много общи качества, а и общо минало - и пикапите и дънките се появяват, за да помагат в работата, еволюирайки до удобен аксесоар за ежедневно ползване, какъвто са днес.
Оценките на Nissan Navara по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 7 (Идеален за работа и за пътувания. В града обаче му е тясно)
Надеждност - 9 (Автомобил конструиран да преминава през тежки терени с тежки товари на гърба си)
Оборудване - 9 (Повече от достатъчно за товарен автомобил)
Пространство - 10 (просторен салон, ОГРОМЕН "багажник")
Цена/Качество - 9 (цените започват от 56 190 лв. с ДДС за версията Double Cab с 4х4)
Качество на материалите - 8 (Семпъл, качествен и удобен интериор, идентичен с този на по-скъпия Pathfinder)
Разход на гориво - 7 (9.0 л./ 100 км. е добър разход за подобен (ненатоварен) автомобил)
Удоволствие от шофирането - 7 (Navara ме изненада приятно, но удоволствието зад волана остава далеч от това, което предлага Juke, например)