Серия 5 вече има и електрическо задвижване - и то е с 1 конска сила по-мощно от досегашното М5 (ВИДЕО)
Ако още не сте осъзнали каква гигантска промяна се случи в света на автомобилите в последните години, ето ви нагледното доказателство: новата Серия 5 на BMW. Осмо поколение на най-успешния бизнес седан в историята.
Когато компания представя толкова важен модел, обикновено при дебюта набляга на най-важното задвижване. Останалите идват по-късно. Но за осмото поколение на петицата BMW е избрала не бензина, не дизела и не хибрида, а чисто електрическата версия. Запознайте се с новото BMW i5.
Историята на този автомобил започна преди 51 години с поколението Е12. После дойдоха Е28, Е34, Е39, Е60, F10 и G30. За тези седем генерации "петицата" се продаде в над 10 милиона екземпляра и дълги години носеше лъвския пай от печалбата на BMW. Но сега осмото поколение, с код G 60, идва с множество радикални промени - включително и с първото в историята на модела чисто електрическо задвижване. За щастие обаче тези радикални промени не включват дизайна.
Честно казано, след последната "седмица" очаквахме с известно притеснение да видим как ще изглежда новата Серия 5. Но всъщност между двата модела няма много общо. "Петицата" е изчистена, с леко напомнящ за купе профил. Предната решетка е спряла да расте. Светлините са нормални, а не разделени на няколко отделни компонента, макар че светодиодната технология е позволила да станат доста по-малки отпреди. Цялостното впечатление е като за едно типично BMW - модерен прочит на класическите форми. Онова, което в никакъв случай не е класическо, са размерите.
Ако имаше как да паркираме оригиналната Пета серия - първата Пета серия от 1972 година - до тази кола, вероятно не бихте се сетили, че става дума за един и същи модел. Най-малкото защото новата е с половин метър по-дълга.
Дължината вече достига 5.06 метра - с цели 20 см повече от оригиналната Седма серия. Освен това "петицата" е пораснала и на ширина, и на височина. Което означава изобилие от място в салона, включително и на задната седалка. В електрическата версия подът е малко по-високо, защото под него е батерията, но това не се отразява особено на усещането за безукорен комфорт. Багажникът побира 490 литра - с цели 60 повече от аналогичния Mercedes EQE.
Таблото е доминирано от двойния сензорен екран (12 инча за мултимедията и 15 за приборите пред шофьора), и изглежда много изчистено. Даже прекалено изчистено - ние все пак бихме предпочели да имахме и физически бутони за климатика, а не само подменю на дисплея. Вярно е, че можете да управлявате всички тези функции и през гласовия асистент, който работи все по-добре.
Тук е дебютът на най-новата версия на информационната система iDrive - 8.5. Покрай всички плюсове забелязахме и един минус: гласовият асистент е станал леко нахален. Докато си говорехме с гръцкия колега в колата, той се самоактивираше при всяко споменаване на BMW, и се опитваше да ни навигира до неизвестен адрес в североизточен Лондон.
Директно от Седма серия идва така нареченият Interaction Bar - една светодиодна ивица, преминаваща през таблото. Тя далеч не е само декоративна, а изпълнява и най-различни функции - да ви предупреждава за опасности, да ви насочва според данните от навигацията и така нататък.
Това е също първото BMW в историята, при показването на което компанията не говори за неща като динамика, скорост, пътно поведение, а говори за неща като дигитални услуги... и като компютърни игри. Логиката на BMW е разбираема. В един електрически автомобил ще ви се налага да прекарвате повече време - докато го зареждате, да кажем - и ще ви трябва повече забавление.
Тук имате 20 инсталирани видеоигри, към които можете да добавите и още. Нужно е само да сканирате кода, за да превърнете смартфона си в джойстик. Можете също да гледате мачовете от Бундеслигата, или просто да разцъквате из YouTube.
Впрочем новостите тук не се изчерпват само с игричките и забавленията. Новата "петица" идва със следващо поколение електронни асистенти, включително и един, който може да изпреварва вместо вас на магистралата. За целта е достатъчно само да погледнете към страничното огледало. Колата съвсем сама проверява дали има трафик, извършва маневрата и после се прибира обратно в лентата си. Като при това прави нещо невиждано от едно BMW - подава мигач.
За съжаление тази система все още не е разрешена по пътищата на Португалия, затова не можахме да я тестваме. Но автоматичното поддържане на лентата и скоростта работят отлично.
Като ви казах, че в представянето на BMW не става много дума за динамика и управление, не си мислете, че тези неща отсъстват. По-скоро вече се приемат за даденост. Даже в електрическия си вариант, новата "петица" не прави никакви компромиси в това отношение. Спортният волан с променливи предавателни съотношения вече е стандартно оборудване, както и електронният ограничител на приплъзването. Управлението е леко, но много прецизно.
Всички версии вече серийно са с пневматично окачване, а срещу доплащане можете да имате и електронно контролирани амортисьори. Както и завиващи задни колела.
Разбира се, "петицата" ще има и по-конвенционални варианти на задвижване. За Европа се предвижда четирицилиндров бензин с 208 коня мощност, четирицилиндров дизел със 197 коня, както и два плъг-ин хибрида, съответно с 299 и 489 коня.
Според BMW обаче най-важна за европейския пазар ще е колата, която виждате: i5 e-Drive 40. Тук имате синхронен електромотор с 340 конски сили максимална мощност и задно предаване. Батерията е с използваем капацитет 81 киловатчаса и стига за пробег между 497 и 582 километра по официалните резултати от тестовете. При нас компютърът отчиташе по-скоро малко над 400 км, но пък и автомобилните журналисти никога не са били еталон за икономично шофиране. i5 има и един бутон, който при натискане ограничава максималната скорост, изключва някои консуматори на ток в автомобила, и увеличава обхвата ви с до една четвърт.
В същото време тази базова електрическа версия в никакъв случай не е мудна. Ускорението от място до 100 км/ч става за точно 6 секунди - което може и да е бавно в сравнение с Tesla Model 3, но всъщност е доста бързичко в реалния живот.
BMW i5 M60 xDrive
601 к. с. максимална мощност
820 Нм максимален въртящ момент
3.8 секунди 0-100 км/ч
230 км/ч максимална скорост
|
Ако все пак идеята да ви гледа отвисоко някой собственик на Tesla не ви допада, тогава имате и друг вариант: BMW i5 M60. Най-мощната Пета серия в момента, поне докато не се появи следващото М5 догодина. Тази кола добавя цели 260 конски сили към онова, което видяхте досега, и ускорява от 0 до 100 км/ч за 3.8 секунди - по-бързо от Lamborghini Gallardo Superlegera, от Pagani Zonda Roadster и дори от Koenigsegg CCR.
Тук конете са общо 601 - с една повече, отколкото при досегашното BMW M5. Максималната скорост е 230 километра в час, а въртящият момент е 820 нютонметра - колкото на осемцилиндров дизел.
Естествено, тези способности и задвижването на четирите колела се отразяват мъничко на обхвата с едно зареждане - тук той е между 455 и 516 километра. Но пък i5 може да поема заряд до 205 киловата, и тогава половин час е достатъчен да зареди батерията до 80 процента.
Тази кола обаче не е само куп от впечатляващи числа. За много хора, включително и за мен, тя трябва да даде най-после отговор на въпроса има ли бъдеще за BMW М, спортното поделение на баварците, в електрическата епоха. Опасенията са разбираеми, защото електромобил означава голяма и много тежка батерия. Което не се връзва идеално с представата ни за спортен автомобил.
Но тази кола ни най-малко не се усеща тежка. Всъщност, в завоите над португалското крайбрежие, тя се усеща смайващо повратлива. Електрическите стабилизатори действат безупречно, както и спирачките, с четирибутални апарати отпред и огромни вентилирани дискове. И това все още дори не пълноценната "М-ка".
Този автомобил има и още едно предимство пред досегашната бензинова М5 - не само е с една конска сила по-мощен, но е и по-евтин - около 197,000 лева стартова цена за България. Макар че, ако питате нас, и обикновената i5 e-Drive 40 ще ви е напълно достатъчна - а тя струва приблизително 139,000 лева, или с почти 56 хилядарки по-малко. Това също не е никак евтино, разбира се. Но може би си струва. Защото, без да подценяваме глобалния успех на Теsla Model Y или впечатляващата ефективност на Hyundai Ioniq 6, това BMW е най-добрият електромобил, който сме карали до момента.
Още снимки от теста на BMW i5 вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
От чудовищния М-двигател до поставките за чаши с отопление и охлаждане, тази кола вдига много летвата (ВИДЕО)
-
Ръчни скорости, задно предаване и никакви хибридни измишльотини: ето едно BMW като в славното минало
-
Тази кола има кожени възглавнички на задната седалка, но и повече коне от Lamborghini Urus и Ferrari Purosangue. И харчи 1.5 литра на сто