В наши дни стандартният жизнен цикъл на един модел е около шест години: първо премиера, после лансиране на пазара, след три години се прави фейслифт и след още две идва време за новото поколение.
НО ИМА И ИЗКЛЮЧЕНИЯ. Премиерата на сегашното поколение на Toyota Land Cruiser беше преди 11 години и ще минат още поне две, преди най-после да дойде време за следващата генерация.
Макар колата да претърпя няколко фейслифта, почтената й възраст си личи. Започнете от дизайнерите, в чиито инструкции явно не е влизало да я направят приятна за окото. Вярно, че вътре вече има шокиращи новости като цветен дисплей на мултимедията - но резолюцията и графиките му са като на видеоигра от детството. Евтината имитация на метал по бутоните никак не съответства на шестцифрената цена.
И накрая стигаме до пътното поведение. Конкурентите непрекъснато се надцакват с конски сили и адаптивни въздушни окачвания. Land Cruiser разчита на 2.8-литров дизел с трогателно скромните 177 коня. "Муден" е най-доброто определение за характера му. "Лаком" също му подхожда.
Колкото до комфорта, да очаквате от тази кола да изглажда пътните неравности е също толкова оптимистично, колкото да очаквате да ви изглади ризите.
С ДВЕ ДУМИ, В ЕПОХАТА на BMW X5 или Audi Q7 този Land Cruiser е истински изкопаем динозавър. Може да ви прозвучи странно, но тъкмо това го прави чудесен. Преди всичко той не е конкурент на споменатите луксозни SUV. Не е замислен за състоятелни чичовци, търсещи къде да паркират в мола, и за внезапно преуспели фолк певици.
TOYOTA МОЖЕ ДА СИ ПОЗВОЛИ да не гони моден външен вид и да не сменя поколенията на всеки пет години, защото основните й клиенти не се вълнуват от такива неща. Кои са тези клиенти ли? НАТО, мироопазващите мисии на ООН, полицейските сили в над 30 държави по света и над две дузини национални армии. Да не забравим и Ислямска държава, която известно време беше нещо като неофициално рекламно лице на марката.
А причината всички споменати да изберат Land Cruiser е една: те искат автомобил, който винаги пали, никога не отказва и може да мине навсякъде.
177 к. с. максимална мощност 450 Нм макс. въртящ момент 640 литра багажен обем |
В това отношение можем само да се радваме, че от Toyota не са човъркали излишно в печелившата рецепта. Land Cruiser все така си остава на носеща рама, с независимо предно окачване. Все така има пълноценно задвижване на четирите колела, Тоrsen диференциал с възможност за ръчно блокиране, а също и понижаваща предавка. По-високите версии имат адаптивни амортисьори и самоизравняващо се въздушно окачване за задните колела.
РЕЗУЛТАТЪТ ОТ ТОВА Е, че можете спокойно да пратите Агенция Пътища където им е мястото. Land Cruiser има 70 см дълбочина на газене и безгрижно се справя със странично накланяне до 42 градуса. Предният ъгъл на атака е 31 градуса. Добавете му чифт хубави гуми и можете да пътувате из България по почти права линия.
И то в доста приличен комфорт. Информационната система наистина е с музейна стойност, но пък седалките са широки и удобни, с отопление и вентилация. Купето е прилично изолирано от шума. Имате даже доста бързо работещ охладител за напитки в централната конзола.
НА АСФАЛТ LAND CRUISER стои уверено и не се накланя прекалено в завоите. Но нито за секунда няма да забравите за теглото, което при нашата добре оборудвана версия доближава 2.4 тона. Дизеловият мотор се справя спокойно с тях, но не очаквайте особена динамика, дори и в режим Sport.
Нито път очаквайте обещавания комбиниран разход от около 7 литра за 100 км. При относително спокойно шофиране едва постигнахме 10 на сто. Впрочем и това не е зле за такъв хипопотам с 4х4.
Цената на Land Cruiser тръгва от 95 000 лева за по-скромно оборудване и ръчни скорости. Нашата тестова кола в ниво Luxury вдига летвата до 130 хилядарки, а най-добре оборудваната версия със седем места отива до 139 000 лева. Това е твърде много, ако мислите за тази Toyota просто като за голям луксозен SUV. Но ако мислите за нея като за машина, която да ви прослужи надеждно четвърт век, тогава сметката излиза.
Още снимки на обновения Land Crusier вижте в галерията: