Стабилната работа на двигателя директно зависи от състоянието на горивната система. Ако налягането на горивото надхвърли нормата, това може да доведе до неприятни последици - от загуба на мощност до внезапно спиране на двигателя. Важно е собствениците на автомобили да могат самостоятелно да контролират този параметър, за да идентифицират и отстранят неизправностите навреме.
Кога да помислите за проверка на налягането на горивото
Намаляването на налягането в горивния тръбопровод се проявява по различни начини: колата започва да ускорява по-зле, двигателят прекъсна, а понякога напълно спира в движение. Опасно е да се игнорират такива симптоми - последствията могат да бъдат сериозни.
За диагностика ще ви е необходим манометър, който е свързан към специален фитинг на горивната релса или към захранващата тръба. Преди да започнете работа, важно е да прочетете ръководството за употреба на вашия автомобил - то посочва допустимите стойности на налягането и характеристиките на свързването на оборудването.
Как да проверите налягането на горивото
Преди да започнете процедурата, уверете се, че двигателят се е охладил и работното място е добре проветрено. Подгответе манометър, адаптери, ключове, парцали и лични предпазни средства. Намерете точка за свързване на устройството - най-често това е специален фитинг на горивната шина. Ако не е наличен, ще трябва да изключите една от тръбите за подаване на гориво и да свържете манометъра чрез адаптер.
След това свържете уреда, проверете херметичността на връзките. Включете запалването - горивната помпа ще започне да подава гориво и първите показания ще се появят на манометъра. След това стартирайте двигателя и го оставете да работи на празен ход. Сравнете получените стойности с нормата за вашия модел. Обикновено налягането е в диапазона от 2-4 атмосфери, но е по-добре да изясните точните числа предварително.
За да проверите регулатора на налягането, леко натиснете педала на газта - ако системата работи, налягането леко ще се увеличи. Друг важен момент е оценката на състоянието на възвратния клапан. Изключете връщането (ако дизайнът на устройството позволява) и вижте колко бързо пада налягането. Ако иглата на манометъра падне твърде бързо, може да се наложи смяна на клапана.
След като измерванията приключат, внимателно извадете манометъра, върнете всички връзки в първоначалното им положение и проверете за течове на гориво.
Какво да направите, ако налягането на горивото е под нормалното
Причините за недостатъчно налягане могат да бъдат няколко. На първо място, проверете горивния филтър - запушването му често води до спад на налягането. Ако филтърът е чист, обърнете внимание на работата на горивната помпа: измерете налягането на изхода, свържете се със сервиза, ако е необходимо. Не забравяйте да проверите регулатора на налягането и състоянието на горивните тръбопроводи - всякакви течове или повреди могат да бъдат източник на проблеми. Понякога причината са запушени инжектори в системата - те също трябва да бъдат изключени.
Ако налягането не се нормализира след всички проверки, може да се наложи смяна на горивната помпа или други компоненти на горивната система. Не отлагайте ремонта - експлоатацията на автомобил с такива неизправности може да доведе до скъпи последици.
Не шофирайте с ниско налягане
Препоръчително е да проверяване налягането, когато има нестабилна работа на двигателя, увеличаване на разхода на гориво, след ремонт или по време на планирана поддръжка. Не шофирайте с ниско налягане - това се отразява негативно на ресурса на двигателя. Също така си струва да запомните, че мръсният филтър наистина може да причини спад в налягането и си струва да смените горивната помпа само след изключване на всички други неизправности.
Самодиагностика на горивната система не е трудна задача, ако сте внимателни и следвате инструкциите. Този подход ще помогне да се идентифицират навреме проблемите и да се избягват сериозни разходи за ремонт.