Дните, когато автомобилните стъкла изпълняваха само една функция - защита от вятър и валежи, отдавна отминаха. Днес предното стъкло се е превърнало във високотехнологично звено, което интегрира десетки системи и отговаря за безопасността и комфорта. В съвременните модели той може да изпълнява до 28 различни функции, което неизбежно води до значително увеличение на разходите за подмяната му, което може да струва хиляди евро.
Преди това единственото усложнение беше вградената радиоантена или нагревателни нишки. Сега списъкът с технологии е впечатляващ. Към стъклото са прикрепени сензори за дъжд и светлина, които автоматично управляват чистачките и фаровете. Специалните акустични филми намаляват нивото на шума в кабината, а термалното покритие предпазва от инфрачервено лъчение, предотвратявайки прегряване на интериора при слънчево време.
Системите за подпомагане на водача (ADAS) имат най-голям принос към разходите. Камерите, разположени в горната част на стъклото, са "очите" на автомобила. Те отговарят за работата на адаптивния круиз-контрол, системата за поддържане на лентата, автоматичното аварийно спиране и разпознаването на пътни знаци. Дори и най-малкото отклонение в положението на стъклото или камерата след подмяна може да доведе до неизправност на тези критични системи.
Ето защо подмяната на модерно предно стъкло не е просто механична работа. След инсталирането на нов елемент процедурата за калибриране на камери и сензори е задължителна. Този процес изисква специализирано оборудване, щандове и софтуер, който не е наличен във всеки автосервиз. Цената на самото калибриране може да бъде значителна част от общата сметка за ремонт.
Друга скъпа технология е Head-Up Display (HUD), който показва важна информация като скорост или навигационни сигнали директно към предното стъкло в зрителното поле на водача. За това се използва стъкло със специално покритие, което предотвратява раздвояването на изображението. Такова стъкло е много по-скъпо от обикновеното стъкло и инсталирането му изисква специална прецизност.
Не забравяйте, че предното стъкло е важен елемент от пасивната безопасност и структурната твърдост на каросерията. Той помага на въздушните възглавници на пътниците да се задействат правилно и предотвратява деформирането на покрива по време на преобръщане. Използването на нискокачествени аналози или нарушаването на технологията на залепване може да бъде фатално в случай на авария.
По този начин обикновено камъче изпод колелата на камион, което преди означаваше относително ниски разходи, днес може да причини сериозен удар върху бюджета на собственика на автомобила. Когато избирате автомобил, струва си да вземете предвид не само първоначалната му цена, но и потенциалните разходи за поддръжка на такива сложни компоненти. И в случай на повреда, поверете подмяната на стъклото само на доверени специалисти, които могат да гарантират правилната конфигурация на всички интегрирани системи.