Всеки, който някога е купувал нов автомобил, вероятно си мисли: "Колата ми е специална". Това е приятно усещане, породено от уникалния цвят, скъпите джанти или перфектната чистота. Пазарът на употребявани автомобили обаче е студено, безмилостно място, където настроенията са разбити от сухи цифри и данни. Функциите, които дилърът убедително нарича безценни, често не струват нищо и не помагат за повишаване на цената при препродажба.
За да разберат този проблем, експертите от Jalopnik анализираха данните на компанията Kelley Blue Book за пет различни модела от 2020 , представляващи различни сегменти - седана Nissan Altima, кросоувъра Toyota RAV4, пикапа Ford F-150, луксозния Mercedes-Benz S560 и спортното Porsche 911. Сравнявайки остатъчната стойност на автомобилите с различни опции, те стигнаха до заключение, което едва ли е изненада - пазарната стойност се определя от функционалността, а не от външния блясък.
Когато става въпрос за препродажба, трябва да мислите не за това какво прави една кола красива, а за това какво я прави по-добра за използване. Анализът показа, че опциите, които постоянно увеличават цената, са свързани с безопасност, комфорт или възможности. Например, съвременните системи за подпомагане на водача (ADAS) добавят около 630 долара към цената на Altima и впечатляващите 1500 долара за S-Class. Дори обикновеният люк се оказа силен аргумент, добавяйки 480 долара към цената на седана и впечатляващите 1400 долара към цената на първокласния германски автомобил.
Тази тенденция е още по-изразена в сегмента на пикапите и спортните автомобили. За Ford F-150 изборът на задвижване на четирите колела увеличи цената с 1800 долара, тегличът добавя още 1000, а по-мощният двигател - повече от 2200. В същото време никой не се интересува от изящните джанти на работния кон, защото те лесно се заменят според вкуса на собственика. В случая с Porsche 911 модернизираната аудио и информационно-развлекателна система добави най-голяма стойност при препродажба.
Горчивата истина обаче е, че изключителният цвят, за който сте платили допълнително, при препродажба вероятно не струва нищо. Анализът показа, че персонализираната или първокласна боя добавя само 90 долара към цената на Toyota RAV4. Същото важи и за огромните лъскави колела. Въпреки че може да изглеждат грандиозно, техният принос към цената на RAV4 е само 270 долара, докато при 911 е бил абсурдните 35 долара.
Това ни води до важна истина - личният вкус не винаги се превръща в пари на вторичния пазар. Въпреки че изследванията понякога показват, че редките цветове - жълто, оранжево или зелено, могат да имат стойност по-добре от стандартните, това не е безупречна стратегия. Черните, сребристите и белите автомобили съставляват по-голямата част от предложенията и тяхното разпространение поддържа цените стабилни. Но настройката и други следпродажбени модификации за повечето купувачи са червен флаг, сигнализиращ за потенциални проблеми и рискована работа.
Въпреки че се фокусираме върху конкретни опции, струва си да помним, че истинските важни за остатъчната стойност са по-фундаментални неща. Нищо не запазва цената на автомобила като репутацията на марката, чистата правна история и пълната сервизна документация. Марки като Toyota и Porsche постоянно оглавяват класациите за запазване на стойността, тъй като са спечелили репутация за надеждност и желателност. Кола, която се обезценява по-малко от самото начало, винаги ще бъде по-добра инвестиция.
В допълнение към марката, доказателствата за правилна грижа играят ключова роля. Автомобил със статут "след инцидент" или "възстановен" е финансова дупка. Но най-подценяваният вариант е документираната история на услугата. Наличието на разписки и извършени работни актове е конкретно доказателство, че автомобилът е бил обгрижван. Това дава увереност на следващия собственик.