IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо всеки автомобил трябва да притежава системи за мониторинг на водача

Мрежа от сензори, вградени в интериора, непрекъснато следи физиологичните показатели на човека

В зората на автомобилната ера, фокусът беше върху двигателя и шасито. Днес, когато технологиите напредват главоломно, вниманието се пренасочва към човека зад волана. Мониторингът на здравето и психическото състояние на водача не е научна фантастика, а жизненоважна технология за превенция на инциденти, която превръща автомобила в незаменим асистент.


наблюдение на шофьора


Идеята е проста, но изключително ефективна: чрез мрежа от сензори, вградени в интериора, автомобилът непрекъснато следи физиологичните показатели на човека. Една от най-развитите системи, например тази, разработена от Ford, използва датчици в кормилната колона и седалката. Тези елементи улавят пулса, температурата и дори сърдечния ритъм на шофьора, превръщайки обикновеното пътуване в преглед в движение.

Тук ключовата роля играе системата за следене на вниманието (Driver Attention Monitoring – DAM). Чрез камери с висока резолюция, разположени на арматурното табло или кормилната колона, тя анализира движенията на главата и ъгъла на погледа на водача. Ако регистрира често затваряне на клепачите (сигнал за умора) или отклоняване на погледа за по-дълго време (сигнал за разсейване), системата незабавно задейства звуково и визуално предупреждение.

Когато автомобилът разпознае, че умората или разсейването представляват непосредствена опасност, влизат в действие по-сериозни мерки. При отчитане на критични промени в пулса или извънредно хаотичен стил на шофиране (рязко завъртане на волана, прекалено силно натискане на педалите), колата може да поеме контрола плавно. Системата може да намали скоростта, да включи аварийните светлини и да насочи автомобила към безопасно място край пътя, като активира и аварийно повикване.


наблюдение на шофьора


Ползите от тези здравословни асистенти са неоспорими. Първо, те драстично намаляват риска от злополуки, причинени от заспиване или внезапна неразположеност зад волана. Второ, те индиректно насърчават шофьорите да тръгват отпочинали, осъзнавайки, че колата им е свидетел. И накрая, в дългосрочен план, събраните данни могат да бъдат безценни за превенция на хронични състояния, като навременна индикация за проблеми със съня или сърдечно-съдовата система.

В бъдеще, с напредъка на полуавтономното шофиране, тези системи ще станат задължителни. Те ще служат като необходимия преходен механизъм, който да гарантира, че водачът е буден и способен да поеме управлението обратно, ако автоматиката се изправи пред неразрешим казус. Така автомобилът се превръща не само в транспортно средство, но и в личен бодигард, който бди над живота на пасажерите.


0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 4 седмици )
    Брех, коментара на 4-ти е най-точен и показва всичко. Другото е реклама на субекти. Няма смисъл от такива системи в автомобилите, защото ползват алгоритми и заснемане на хора, "гадаене" на AI дали чичака спи или просто си е китаец?! А какво ще направи системата, ако срещу теб светне слънце и присвиеш очи? Ще подскажа - ще ти каже, че си уморен. Тук има само едно нещо - самоконтрол. Изморен си - спираш и спиш. Стар си - ползваш обществен транспорт. Всичко друго е въпрос на пари и реклама...
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    какво ще ми следят те скоро колите сами ще се карат, защо не следят за *** шофери и и да спират вдясно и да загасят двигателя?
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Това е една от дългосрочните стратегии които подкрепям. В Европа населението застарява и се работи до все по-висока възраст, което води до голям брой възрастни зад волана.
  • #4
    4 rate up comment 1 rate down comment
    #1 до #3 ( преди 4 седмици )
    Как пак намесихте политиката тук, бе, #3??? - какъв комунизъм, "какви 5 лева"... И комунизмът, и капитализмът искат (и успяват да го правят) да контролират. И не, човешкият живот НЕ Е ЦЕНЕН: всички правителства действат социално срещу гражданите си, околната страна се замърсява умишлено, здравеопазване отдавна няма, децата не се образоват и възпитават, а профанизират, всички семейни ценности се рутят и на тяхно място идва опростачването, а той ми казва, че човешкият живот бил ценен... :-(
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 1 ( преди 4 седмици )
    И един човешки живот да спасят, пак е огромна полза!Стига с тези комунистически разбирания и съждения. Човешкият живот е най-ценното нещо, което имаме.
  • #2
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Спор няма, че са ценни, особено за възрастни шофьори. На всичкото отгоре не би трябвало и като сезори да товарят цената с повече от една смарт гривна xiaomi mi band от 50 кинта, плюс една камера - ама действителността е различна. Тъй че познайте тия системки за мониторинг, освен че ще клюкарят здравни показатели, как ще оскъпяват с още 3 бона.
  • #1
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Да, Румба, "Ползите от тези здравословни асистенти са неоспорими.", но само за Big Brother и хакерите. За нормалните шофьори това са повече разходи (натоварени към цената на МПС-то), кражба на лични данни ч/з постоянно следене и тотален дигитален контрол. Ти самият направил ли си справка - конкретно за Б-я и за света - колко % от катастрофите са поради внезапно влошено здравословно състояние, че да се изцепваш с "Ползите от тези здравословни асистенти са НЕОСПОРИМИ."? Имаш ли ДАННИ???