Инженерите на Mazda продължават да мислят за света на ДВГ, а не за електрическите автомобили. Японците са готови да направят огромен скок, тествайки нова технология, която звучи като научна фантастика. Инженерите на компанията експериментират със система за улавяне на въглерод, която може да улавя част от емисиите директно от работещ двигател - технология, която според компанията може да направи автомобилите с вътрешно горене значително по-чисти, докато електрическите превозни средства остават зависими от електрическите мрежи, задвижвани с изкопаеми горива.
Финансовият директор на Mazda - Джеф Гайтън, разкри, че компанията е разработила прототип на устройство за улавяне, монтирано на отработените газове, което може да съхранява около 20% от въглеродния диоксид на автомобила в специален резервоар. Той допълни, че марката планира да тества технологията публично в състезателен автомобил за издръжливост по-късно тази година, събирайки данни при условия на пълно натоварване, преди да реши дали може да бъде мащабирана за използване на пътя.
„Разработваме технологията, но това, което създадохме досега, е много обещаващо и ще го демонстрираме в състезание за издръжливост по-късно тази година... Ще получим данни от този състезателен автомобил по време на състезателни условия", каза той.
Според Гайтън системата улавя около една пета от отделения CO2 чрез изтегляне на отработени газове чрез процес на сушене и свързване на въглерода с кристален зеолитен субстрат - естествен минерал, който се използва за подобряване на почвата, като подобрява аерацията и задържа влагата и хранителните вещества
„Имате горещи отработени газове, идващи през тръбата, като системата изсмуква част от това, което излиза от ауспуха. Той го изсушава, така че основно остава CO2, а след това има някаква кристална структура в нашия прототип, направена от зеолит - около 20 процента от CO2, който иначе би излязъл, остава в устройството", обясни Гайтън.
Въпреки че Mazda не разкрива кога и дали технологията ще достигне до производство, концепцията сочи към различен път за намаляване на емисиите от превозните средства - такъв, който може да удължи живота на двигателите с вътрешно горене, дори когато електрическите превозни средства (EV) получават политическа подкрепа.
Уловеният газ се съхранява в малък бордови резервоар, който в крайна сметка ще трябва да бъде заменен или изпразнен. Mazda казва, че отработеният CO2 потенциално може да бъде пренасочен като суровина за рециклирани пластмаси или промишлени процеси.
Прототипът за улавяне на въглерод е част от по-широката стратегия за множество решения на Mazda, която включва също plug-in хибриди, роторни двигатели, използвани като удължители на пробега и експерименти с биогорива. Гайтън твърди, че ако такива иновации могат да бъдат достъпни и мащабируеми, те могат да помогнат на съществуващите превозни средства (не само новите електромобили) да намалят нетните си емисии. . Следващото предизвикателство на Mazda ще бъде да докаже, че системата може да функционира надеждно в масовите автомобили, без да добавя прекомерни разходи или тегло. Засега това остава амбициозен лабораторен експеримент, който улавя решимостта на компанията да направи технологията за вътрешно горене част от по-чисто бъдеще, а не жертва на регулациите.