Спортната легенда най-после влиза в електрическата ера - но не по начина, от който се бояхме
Дойде моментът, от който класическите фенове на Porsche се страхуваха от години: моментът 911 да навлезе в електрическата ера.
Вижте видео от теста на Porsche 911 Carrera S и Spirit 70:
Но феновете не бива да се тревожат прекалено, защото "електрическата ера" в този случай означава eдин неголям електромотор между двигателя и скоростната кутия, и един още по-малък електромотор, който се намира в новото турбо. Отидохме до Крит, за да тестваме новата гама на 911, включително и най-екзотичния й представител: Porsche 911 Spirit 70.
С това малко изпреварваме събитията, разбира се, защото причината да сме в дивата южна част на най-големия гръцки остров не е само един, а цели пет различни модела на компанията от Щутгарт.
Миналата година Porsche направи нещо, което по-пролетарските компании наричат фейслифт, но в този случай се нарича фаза 2: пълно обновяване на поколението 992 на 911. При GTS и със Spirit 70 всъщност става дума за повече от обикновен фейслифт, защото се променя изцяло задвижването.
Новото 911 Carrera S
Нашият критски тест започва от обновената Carrera S, която запазва трилитровия боксер с туин турбо, но вече дава 394 коня максимална мощност. Повечето конкуренти в последните години непрекъснато намаляват работните обеми на двигателите си - AMG дори стигна до злополучните четирицилиндрови агрегати. Porsche обаче не само запазва работния обем за повечето версии на 911, но дори и го увеличава, при това съществено, за някои от тях.
Обновената гама Carrera на пристанището в Сития, Крит
Обновената Carrera GTS получава изцяло нов двигател с обем 3.6 литра. Той е с по-големи цилиндри и по-дълъг ход на буталата от досегашния агрегат, има система за променливо газоразпределение VarioCam и поддържа идеалното съотношение гориво-въздух в целия диапазон.
Освен това е снабден с T-Hybrid - хибридната система на Porsche, която се състои от електромотор и компактна батерия с капацитет 1.9 киловатчаса. За разлика от повечето такива хибридни системи, които са 48-волтови, тази тук е 400 волта.
Батерията е с размерите на обикновен акумулатор, а цялата хибридна система е удивително лека: въпреки добавянето й и въпреки по-големия двигател, новата версия тежи само с петдесетина килограма повече от старата.
Досегашното туин турбо е заменено от единичен турбокомпресор, но с електрическо подпомагане. Между компресора и колелото на турбината е добавен малък електромотор, който се грижи по всяко време да имате оптималните обороти. Носи и още една полза: вместо просто да изхвърля излишните газове при твърде високо налягане, всъщност ги използва, за да генерира енергия и да зарежда батерията.
Впрочем, като казвам "малък", това е само според стандартите на електрическата ера. Иначе този електромотор е с мощност 26 конски сили - колкото цяло трабантче.
Вторият, по-голям мотор, е вграден в 8-степенната скоростна кутия с два съединителя, която германците наричат PDK (съкратено от благозвучното Porsche Doppelkupplungsgetriebe).
Porsche 911 Spirit 70
|
541 к. с. максимална мощност
610 Нм максимален въртящ момент
3.0 секунди 0-100 км/ч
312 км/ч максимална скорост
|
Този синхронен мотор с постоянен магнит добавя 54 коня и 150 Нютонметра към бензиновия двигател при нужда. Още 15 коня могат да дойдат от електрическото турбо. Максималната системна мощност при новата Carrera GTS е общо 541 конски сили. Максималният въртящ момент скача до 610 нютонметра - повече от този на Lamborghini Huracan.
Най-убедителният аргумент срещу онези, които бяха против хибридизацията на 911, са динамичните показатели на тази кола: 3 секунди от 0 до 100 км/ч. Изпробваме фантастичното ускорение на този мотор, без да нарушим правилника, защото местната полиция услуживо е затворила за нас един участък близо до град Сития. Вместо стоп-палка, полицаите ни показват одобрително вдигнат палец.
Новата Carrera GTS има завиващи задни колела и активна аеродинамика - подвижен спойлер отзад, постоянно адаптиращи се предни дифузьори и клапи за затваряне на въздухозаборниците. Комбинацията от всичко това доведе до време от 7:16.9 минути около северната дъга на Нюрбургринг - с почти 9 секунди по-бързо от досегашния модел.
Между другото по-наблюдателните от вас отдавна са забелязали, че колата, която караме, всъщност не е точно Carrera GTS.
Като технология, Spirit 70 е на практика Carrera GTS, само че пресъздадена в новата Heritage гама на Porsche като лимитирана серия, с много стилистични елементи от 70-те години, и отвън, и отвътре. И с фантастично завишена цена, също така.
Предишните два автомобила от линията Heritage се оказаха много доходна инвестиция за купувачите си. Няма причина да очакваме нещо друго и от Spirit 70
Porsche представи тази версия през пролетта на автосалона в Шанхай. Spirit 70 ще бъде произведена в ограничена серия от 1500 бройки и очевидно се прицелва в сериозните колекционери. Върху механиката на GTS тук получавате нови ексклузивни цветове, безброй дребни, но ефектни украшения отвън и в салона, екзотична ретро тапицерия, наречена Pascha, и специално разработен хронограф за таблото. Черните декоративни ленти през капака напомнят за стикерите за безопасност от 70-те години - тогавашните 911 били толкова бързи и толкова ниски, че трябвало да се маркират с контрастни ивици, за да ги виждат другите по магистралата.
Няма да се задълбочаваме върху дизайна - по този въпрос всеки може сам да си състави мнение. Нашето е, че с хармоничните си линии, ефектните нови HD матрични светлини и този цвят Olive Neo, Spirit 70 е една от най-добре изглеждащите спортни машини на пазара в момента.
Традиционните фенове вероятно ще се наскърбят и от загубата на аналоговите уреди пред шофьора, които са заменени от един дигитален екран. Но, от друга страна, този дигитален екран ви дава абсолютно всичката информация, която можете да си представите: налягане на турбото, налягане на маслото, температура на маслото, температура на охладителната течност.
Позицията на седене е оптимална, с много добра видимост. Воланът е точно това, което очаквате от едно 911: директен, бърз и създаващ интуитивно усещане за състоянието и сцеплението на настилката.
Допълнителен плюс на Spirit 70 е, че, за разлика от обикновената Carrera GTS, тук получавате и задна седалка. Макар и не възможността да седнете на нея, ако сте по-висок от един и десет примерно.
Задната седалка служи по-скоро като багажник за чантите ви. Още едно напомняне, че се намирате в кола, посветена на скоростта и на фантастичната управляемост, а не на практичността.
В същото време от Porsche са много убедителни в настояването си, че това е автомобил не за писти и не за спортни преживявания, а за всеки ден. Две минавания през доста тесни и задръстени градчета на остров Крит ни убедиха, че това 911 не е мъка за изпозване в ежедневието.
Обезшумяването е прилично, без да ви лишава от приятния рев на мотора. Адаптивното окачване е създадено най-вече с мисъл за спорт, но може да бъде и приемливо комфортно. Седалките имат 18 различни зони за настройване и не търпят никакви забележки. Минус е само наличието на един-единствен къпхолдър. Но все пак не сте се качили в Porsche 911 да си пиете спокойно кафенцето с приятели, нали?
Мултимедията е бърза, с чудесна резолюция и с постоянна свързаност, така че можете да отбиете край пътя и да изгледате нещо вълнуващо в YouTube, ако все пак настойчиво ви се допие споменатото кафе.
Единственият наистина деликатен момент с тези автомобили е, когато стане дума за цената. Стартовата версия на обикновената Carrera тръгва от 278,000 лева - не нещо шокиращо в тази ера на автомобилна хиперинфлация. Но после имаме 315,000 лева за Carrera S, 353,000 лева за GTS, и цели 492,500 лева за Spirit 70.
Вярно е, че това е лимитирана серия на Porsche, а в последните години лимитирана серия на Porsche обикновено означава машина за пари. Но все пак е отрезвяваща мисълта, че само стелките в тази кола струват повече от мнозинството автомобили, които срещаме по пътищата на остров Крит.
От друга страна, това Spirit 70 има едно качество, което е изключителна рядкост в света на спортните суперавтомобили. То не предизвиква завист или злоба, а симпатия. И много вдигнати одобрително палци - не само от гръците полицаи.
Още снимки на Spirit 70 и Carrera S вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Турбо моделите на германците навършват половин век - точно като Трансфъгърашан, "Лудостта на Чаушеску"
-
Със 739 коня и до 24 сантиметра пътен просвет, това е спортната кола на XXI век (ВИДЕО)
-
Високотехнологичните български компоненти в съвременни модели стават все повече