Доскоро автоматичните скоростни кутии с преобразовател на въртящия момент се считаха за еталон за заради удобното превключване, надеждността и устойчивостта на замръзване, задръствания и дълги пътувания. Те могат да издържат до 300 000 км без основен ремонт, понасяйки тежки условия на експлоатация. В последно време обаче повечето автомобилни производители започнаха използват класическата автоматична скоростна кутия само за премиум модели и SUV.
Основният недостатък на традиционната автоматична скоростна кутия е увеличеният разход на гориво, който е средно с 20% по-висок в сравнение с ръчните скоростни кутии. За шофьорите това е ненужен разход, а за производителите е трудно да се спазват екологичните стандарти.
Съществуващите стандарти, като Euro 6, изискват минимизиране на емисиите на CO₂. CVT и роботизираните скоростни кутии са по-добри в тази задача, което прави избора на автомобилните производители очевиден.
Друга причина е цената:
• автоматична скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент: най-високата цена, надеждна, но скъпа;
• CVT: два пъти по-евтин, икономичен, но има ограничения на ресурсите;
• Робот (DCT): с една трета по-евтин, компактен, осигурява бързо превключване, но по-малко надежден.
Днес автомобилните производители се придържат към принципа "да издържат гаранцията, след това собственикът да се оправя". CVT и роботите се вписват идеално в тази схема - през първите години те работят безпроблемно, след което изискват скъпи ремонти, което води до по-честа смяна на автомобилите от собствениците, осигурявайки на марките стабилен оборот.
Издръжливите кутии за преобразуватели на въртящия момент пречат на този модел, тъй като издържат дълго време и не насърчават клиентите да се връщат за нови автомобили.
Ситуацията варира в различните държави. В Китай строгите екологични разпоредби почти напълно елиминираха автоматичните скоростни кутии. И съответно местните производители вече предлагат дори в чужбина само модели с вариатори и роботи, които не винаги са адаптирани към съответните условия.
В същото време обаче в Европа високите цени на горивата правят спестяването на разходи приоритет, като мекият климат позволява използването на по-малко надеждни скоростни кутии. Изключение правят северните държави, където експлоатационният живот на трансмисията е много по-важен, така че много шофьори продължават да оценяват класическите автоматични трансмисии.
Ако шофьорите продължат да търсят автоматици с преобразувател на въртящия момент, тогава най-вероятно производителите ще ги запазят само за нишови сегменти - SUV и автомобили от премиум клас, докато масовите модели ще останат на CVT и "роботи", отговарящи на екологичните стандарти и намалявайки производствените разходи.