Сигурно ви е трудно да се ориентирате в китайския автомобилен пазар и зашеметяващия брой марки, които съществуват там. Една подробна графика обаче цели да направи автомобилната индустрия на страната малко по-лесна за разбиране. Въпреки това, изучаването ѝ може да ви остави с толкова въпроси, колкото и отговори. Дело е на анализатора Фелипе Муньос и показва всички местни производители, които са изцяло или частично собственост на китайски фирми.
По отношение на продажбите, четирите най-големи автомобилни групировки в Китай са Geely, BYD, Chery и Changan. Последните две се открояват особено, тъй като са държавна собственост. Сред марките, които попадат под шапката на Chery, са Fulwin, Omoda, Jetour, Exeed, iCar, Luxeed, Jaecoo, Rely и, разбира се, самата Chery. В Changan ще намерите Avatr, Deepal, Nevo, Volga и Kaicheng.
След това е Geely. Марките, които притежава изцяло или частично, включват Zeekr, Proton, Farizon, LEVC, Galaxy, Volvo, Lotus, Lynk & Co, Polestar, Smart, Geome, Belgee и Radar. За сравнение, портфолиото на BYD е доста по-просто, състоящо се от едноименната марка, както и от Denza, YangWang и Fan Cheng Bao.
Муньос отбелязва, че на тези четири групировки се падат 56% от всички продажби на китайски автомобили. Всички те получават субсидии от местната власт и в тази графика компаниите, разположени най-близо до слънцето, са тези с най-голямо държавно участие.
Освен "Голямата четворка", други важни конгломерати включват SAIC, притежаваща марките MG, LDV, Maxus, IM и Roewe, JAC, която държи притежава Maextro, JAC, Evo и Nord, както и BAIC, която включва Arcfox, Foton, Tiger и Stelato. Там е и Dongfeng, която притежава марките MHero, Voyah, Lingxi, Nammi и Venucia.
Има, разбира се, и няколко забележителни стартъпи, които досега не са се дали да бъдат погълнати от някоя от големите групировки. Сред тях са Nio, която впоследствие създаде стартира марките Onvo и Firefly, а също така Leapmotor, Xpeng, Aiways, Neta, Xiaomi, Li Auto и Rox.
Освен това, Munoz публикува и още една графика, в Instagram, с пирамида, показваща как 109 марки се подреждат по пазарна позиция. На върха са ултра-премиум имена като Hongqi, YangWang и Maextro. Едно ниво надолу са високотехнологични претенденти като Xiaomi, Nio и Li Auto.
Под тях, премиум и полупремиум нивата, са препълнени с имена като Stelato, Denza, Zeekr и Xpeng, всички насочени към купувачи, съзнаващи статуса. В дъното е пълно с по-стари, бюджетни марки, които остават малко известни на Запад, включително Sinogold, Hima, Pocco и няколко други. Те рискуват да изпаднат в забрава, тъй като потребителите все повече се насочват към по-модерни автомобили.
Въпреки всичко казано, е много малко вероятно всички тези марки да съществуват още след 10 години. Въпреки че големите групировки би трябвало да се задържат на пазара, те може да изберат да комбинират някои от своите под-марки или да се откажат напълно от тях - модел, отдавна познат на Запад, където стотици брандове изчезнаха от автосалоните през десетилетията. Ясно е обаче, че китайските производители на автомобили ще продължат да играят важна роля в световната индустрия през следващите години.