Здрава, практична, устойчива на лоши пътища и, преди всичко, относително евтина: Toyota RAV4 вече три десетилетия е сред най-популярните кросоувъри в света. Но последното и най-важно от качествата й напоследък е под въпрос, поне в Европа. В България най-достъпната версия на отиващото си пето поколение RAV4 започва от 84 480 лева (43 194 евро), според конфигуратора на вносителя. Това е с над 32,000 лева по-скъпо от стартовата цена на модела през 2016 година.
В Румъния е малко по-евтино, в Украйна - много
В Румъния базовият RAV4 в момента е намален на 41 323 евро, а на някои европейски пазари цената е дори по-висока от тази в България. Дори и в Украйна, където надценките "като за европейци" липсват, RAV4 започва от 32,075 евро - доста повече, отколкото струваше преди няколко години. А с идването на новото, шесто поколение, цените неизбежно ще пораснат още малко.
Поскъпване заради хибридизацията
Главната причина за драстичното поскъпване на RAV4 - извън стремежа на Toyota към високи печалби, разбира се - е законодателството на ЕС за вредните емисии. Заради него RAV4 вече е достъпен само като пълен хибрид или плъг-ин хибрид в общността. По-сложното задвижване е и по-скъпо. Но все още има места по света, където RAV4 може да се купи и без хибридизация - и на несравнимо по-изгодна цена. Парадоксално, едно от тези места е страната, посветила най-големи усилия на налагането на електрическото задвижване - Китай. За китайския пазар RAV4 от новото поколение ще се предлага и само с бензинов мотор, на цена около 25,700 евро - с 40% по-евтин от старото поколение в България.
Този китайски RAV4 всъщност дори не се казва така - името му е Wildlander. Технологично и като дизайн обаче той е на практика идентичен с шестата генерация RAV4. Разликата е само, че в базовото си ниво той се задвижва с 2-литров бензинов мотор, развиващ 171 конски сили. Алтернативно Wildlander ще се предлага и с две хибридни системи, съответно с 2.0 и 2.5 бензинови мотори.