fallback

Проклятието на мокрия ремък - кои коли са засегнати?

Въведена в името на екологията, тази технология създава повече проблеми, отколкото решава

Да улучиш точния момент е едно от най-ключовите неща в живота - и особено в живота на автомобилния двигател. Тъкмо това е работата на ангренажния ремък: да се погрижи всички движещи се компоненти на вашия мотор да функционират в синхрон. Но тази задача става неимоверно по-сложна, ако ремъкът е от нашумелия напоследък "мокър" тип.                   Какво е мокър ремък?

"Мокрият" ангренажен ремък привидно не е много по-различен от обикновения - има същата форма, направен е от същата гума, подсилена с различни влакна. Разликата е само, че мокрият ремък минава през маслена вана в двигателя и е постоянно смазван. 

Напоследък нашумяха проблемите с мокрия ремък в PureTech, 1.2-литровия бензинов двигател на Stellantis, използван широко в гамата на Peugeot, Citroen, Opel и други марки. Оплакванията станаха толкова много, че компанията ревизира агрегата преди повече от година и вече използва верига вместо ремък. Но всъщност това изобретение не е на Stellantis. Първата компания, използвала мокър ремък, е Ford - още през 2007 година в 1.8-литровия TDCi. Оттогава с тази технология са се заигравали също VW, Audi, Skoda, Seat, Toyota и дори Honda. Можете да видите всички модели, в които тя се среща, в галерията под статията.                   Какъв е смисълът от мокрия ремък?

На теория хрумването за смазване на ангренажния ремък звучи много логично. Постоянното му преминаване през маслена баня намалява триенето - и съответно повишава ефективността на двигателя, което води до по-малко емисии и по-нисък разход. Има и много съпътстващи позитивни ефекти. Смазването понижава шума, и освен това помага за охлаждане на ремъка, който иначе се нагрява значително при високи скорости. Това охлаждане и пониженото съпротивление благодарение на маслото означават, че ремъкът ще живее много по-дълго. На теория.         Защо мокрият ремък е проблем?

Теорията е едно, а практиката - съвсем друго. В случая с мокрия ремък практиката показа, че гумата и маслото повече си вредят, отколкото си помагат. С течение на времето малки частици от ремъка се отделят в моторното масло, и оттам се разнасят из целия двигател, запушвайки маслопроводи и дори маслената помпа.  Успоредно с това в самото масло постепенно се натрупват частици нагар и други замърсявания, които ускоряват стареенето на гумата. Повърхността на ремъка започва да се износва и изтънява, зъбците се захабяват. Изтънелият ремък има по-слаб захват върху обтягащите ролки, което накрая води до приплъзване на ремъка - и до сблъсък между буталата и клапаните, което означава скъп ремонт в добрия случай, или бракуван двигател в лошия.                 Колко струва смяната?

Мокрият ремък е и силно зависим от маслото. Ако в двигателя няма достатъчно масло, или не е налято препоръчваното от производителя, животът на ремъка  може да се съкрати неколкократно.

Огромен проблем е и смяната. Теорията твърди, че тя се случва рядко, но практиката отново казва друго. В повечето случаи мокрият ремък трябва да се сменя дори по-често от сухия. Ford при въвеждането на технологията обещаваше смяна на 240,000 км или на 10 години, но после коригира това на 160,000 км. Предаването „Watchdog” на BBC обаче показа един 4-годишен Focus, претърпял повреда на двигателя заради приплъзнал ремък след eдва 80,000 км (3430 eвро за ремонт), и друг след изминати 84,000 км.

PSA дава официално 160,000 км пробег за ремъка на 1.2 PureTech, но експерти препоръчват и тук интервалът да не надхвърля 80,000 км. 

Самият ремък не е скъп - между 60 и 180 лева в зависимост от производителя. Но смяната е сложна и може да отнеме дни сервизно време. Цената при официалните сервизи с лекота може да надхвърли 3,000 лева.          Кои са автомобилите с "мокър" ремък (ГАЛЕРИЯ):

       

 

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нашият опел корса 1.2. /100 к.с./ стана на 3 години /30 хил. км/ и засега ремъкът е в добро състояние. Колата се кара ежедневно в София и два-три пъти в годината - извънградско. Има инструмент, с който се проверява дали ремъкът е започнал да се надува. Купих си го за 25 лева и периодично проверявам състоянието на ремъка визуално и с инструмента. Предвидено е ремъкът да се смени на 6-та година или на 90 хил. км. Иначе двигателят е много добър, както и автоматичната кутия. Колата също не е лоша.
  • #17
    гост ( преди 1 месец )
    Не е само PSA, Форд имат същите проблеми. Но пък ако искаш френска кола със здрав двигател си вземаш Рено. Даже Мерцедес си пазаруваха двигатели от тях. Интересното е че и БМВ купуваха от Пежо 1.6 принц, но явно са били по-добри времена тогава...
  • #16
    123 ( преди 1 месец )
    Когато икономистите замениха инженерите се получават такива недоразумения. Вместо ангренажни вериги измислиха тази глупост която е доста по-евтина отколкото веригата и сега си берат плодовете. То не че си с веригите няма проблеми и то особено при volkswagen и BMW където изгърмяха хиляди мотори и веригите се разтягаха но като цяло веригата когато е направена както трябва изкарва поне едно 300 000 км.
  • #15
    Ecuator ( преди 1 месец )
    Преди дни бях в Пежо и свалих капачката на маслото на едно 5008 и там си беше мокрия ремък. И колата беше модел 2026. Така че верига - нанай
  • #14
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Не е първата глупост от Пежо, преди време на маховика бяха сложили зъбен венец от пластмаса, при условие, че маховикът си беше чугунен. Един приятел го пръсна точно пред ЦУМ.
  • #13
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Хонда имаха мокър ремък - Сивик 1.0 от предишното поколение. И е също толкова проблемен. Този двигател изчезна при новата генерация. Просто ги спаси, че имат абсурдни цени в Европа и няма много Сивици. В Америка слагат други двигатели, а и там продават доста. Сталантис пласират повече антомобили в Европа и се даде гласност на проблема.
  • #12
    Велко ( преди 2 месеца )
    Аз пък редовно късам ремъците на п(т)ичките от кекс!!!
  • #11
    Хейтър ( преди 2 месеца )
    Тая глупост само французин може да я измисли и още повече да я ползва!
  • #10
    До Говедо ( преди 2 месеца )
    Точно си *** обаче)))))
  • #9
    РУК ( преди 2 месеца )
    до 6 - много Pure Tech изгърмяха на по 30 000км.Ако масовата ситуация беше каквато я описваш, нямаше да се откажат от технологията. Дори опита на някои сервизи да сменят ремъците много по-рано се оказа тотален провал,защото ако не се ползва баш оригиналния ремък,а афтър маркет, се разпада буквално за седмици. Дори опита на Стелантис да замени ремъка с верига, също се оказа провал, защото сложиха верига по-тънка от на детски велосипед.Не кошмар,а тумор както е писал колегата по-долу.
fallback
Последни