fallback

Непалци ще сглобяват новия Fiat Grande Panda в Сърбия

Stellantis дава толкова ниски заплати, че при 9000 безработни в Крагуевац не може да си намери служители

Новият Grande Panda, голямата надежда на Fiat да си върне загубените позиции на европейския пазар, ще се произвежда от непалци и мароканци в Сърбия, съобщават белградските медии. Компанията изпитва сериозни затруднения да намери работници за завода си в Крагуевац, където се прави новият модел. Причината: заплатите, предлагани от Fiat, са твърде ниски дори за сръбските стандарти.          Интересът към новия Grande Panda е голям, но проблемите в Крагуевац все повече забавят изпълнението на поръчките                 Член на общинския съвет в Крагуевац потвърди, че в завода се очаква пристигането на 800 работници от Непал и Мароко, за да се попълнят липсите. На пръв поглед необясним ход, защото в Крагуевац има над 9000 безработни. Според Югослав Ристич, бивш синдикален лидер в завода и президент на асоциацията "Нова светлост", причината е само в заплатите. "Хората не искат да работят за такава заплата, защото не могат да оцелеят с нея. Затова заводът търси работници от по-бедни страни като Непал". 

Средната заплата в завода на Fiat в Крагуевац е 70,000 динара месечно, или 597 евро - много под средната заплата за Сърбия, която е 920 евро. С допълнителни смени в събота работниците в бившата фабрика на Zastava могат да си докарат до 768 евро месечно, но с цената на шестдневна работна седмица. В завода цари недоволство, защото италианските работници, изпратени по спешност в Крагуевац да подсилят производството, печелят по 100 евро дневно, или близо пет пъти повече от местните. 

От Stellantis са се насочили към непалски работници заради твърде ниските доходи в азиатската държава, където половината от 27-милионното население живее с по-малко от 1 евро на ден. На непалците ще бъде предложено настаняване в общежития и две ястия дневно в добавка към заплатата.                       Недостигът на работна ръка в Крагуевац е сериозен проблем за Fiat. Интересът към Grande Panda е голям и поръчките се трупат, но фабриката едва успява да сглоби между 150 и 180 коли дневно, вместо планираните 500. Според синдикалистите проблемът е лесно решим. "Ако Fiat плащаше по 1000 евро на месец, веднага щеше да си намери работници", твърди Ристич. 

Ситуацията в момента е пореден удар и по репутацията на сръбския президент Александър Вучич. Обвиняваният в популизъм лидер на практика даде над 35 млн. евро държавна субсидия на Fiat, за да убеди тогавашния шеф на Stellantis Карлос Тавареш да не закрива завода в Крагуевац. Но ползите от този ход са съмнителни, ако фабриката ще разчита на внос на евтини работници от Третия свят. 

Работниците от Непал са все по-търсени и в България напоследък. По данни на НОИ, през миналата година непалците са били третата най-голяма група временни работници у нас, след тези от Киргизстан и Узбекистан.         

 

fallback
  • #12
    Who Cares ( преди 3 месеца )
    9 Мда, аз лично нямам нищо против в Крагуевац да произвеждат и по 5000 на ден. Проблема обаче е кой ще ги купи. В САЩ едва ли са продали 100 Фиата за цяла година. Ако ги продаваха на цените на Юго сигурно щяха да ги грабят като топъл хляб в Сърбия, Албания, Косово и България. И това обаче не е сигурно при такова насищане и конглокенция. А жалко, винаги съм изпитвал симпатия към Фиат-а.
  • #11
    Who Cares ( преди 3 месеца )
    И кой ще качва алпинистите на Еверест?
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Предполагам, че ако на сърбите им осигуряват храна, квартира и транспорт, ще са доволни от 500кинта
  • #9
    Мда ( преди 3 месеца )
    Ако фабриката плащаше 1000 евро на месец, дали щяха да произвеждат 500коли на ден? Едва ли! По нашите географски ширини вилнее максимата - Ден да мине, комат да замине - производителност и ефективност НУЛА! Непалците хем ще произвеждат 500 коли на ден, хем ще се радват на 500 Евро! Кой нормален ще дава двойно за 3 пъти по-малко продукция?
  • #8
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Една кола е такава от каквито хора се прави, евтини служители кола тоталка преди да изтече гаранцията.
  • #7
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Аз въобще не знам защо в русофилската Сърбия има завод на автомобилна компания от ЕС. Да си отворят завод на Москвич или Лада и да процветяват с високи руски и китайски заплати. Трябва да има строг визов и митен режим между ЕС и Сърбия и да видим кон боб яде ли. Пък да си се обичат с Китай и русия колкото искат.
  • #6
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Няма какво да се оплакват, в заводите на Фиат на запад от Сърбия по всяка вероятност отдавна повечето са непалци, мароканци и каквито се сетиш :D
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Имало много безработни които по думите на г-н Югослав не можели да оцелеят със заплата 600 евро, но могат да оцелеят като безработни с 0 евро доход :D?
  • #4
    гост ( преди 3 месеца )
    Тези сърби много нагли станали, не искат 600 заплата
  • #3
    До 1 ( преди 3 месеца )
    Нещата, за които дори не си чувал, не са едно или две, нали? Всъщност са повечето неща по света
fallback
Последни