fallback

Как аеродинамиката влияе върху максималната скорост на колата

Производителите прибягват до различни трикове, за да намалят съпротивлението

Най-аеродинамичната форма в природата е тази на капка вода, която има коефициент на съпротивление (Cd) от 0,05. За съжаление, това не е практична форма за превозно средство. Cd на даден обект, или какво съпротивление има, се изчислява чрез определяне на неговата челна площ и скоростта му на квадрат.

Cd на едно превозно средство е пряко свързан с това колко аеродинамична е неговата форма, колко челна площ има (по-големите обикновено имат по-голяма, разбира се) и скоростта му, така че удвояването на скоростта на автомобила ще доведе до четири пъти по-голямо съпротивление. Важно е да се вземе това предвид, защото аеродинамичното съпротивление на автомобила може да е причина за до половината от разхода му на гориво.

Днес почти всички съвременни превозни средства са проектирани да осигуряват аеродинамична ефективност, с цел или подобрена икономия на гориво за автомобили с ДВГ или по-дълъг пробег за електромобили. Стратегиите за намаляване на съпротивлението обаче трябва да съществуват заедно с проблема с притискащата сила, която по същество е силата, която държи автомобила здраво на пътя при по-високи скорости.

Някои начини за осигуряване на притискаща сила, като например спойлери, могат да увеличат съпротивлението. Други методи, с които производителите на автомобили оформят долната част на превозното средство, за да намалят налягането, могат да добавят притискаща сила без съпротивление. Това обаче далеч не са единствените способи на автомобилните компании, когато става въпрос за аеродинамиката.

Методите за намаляване на съпротивлението зависят от конкретното превозно средство. Въпреки че има многобройни настройки, които могат да бъдат направени, за да станат пикапите и SUV-овете по-аеродинамично ефективни, техните форми до голяма степен се определят от функцията им като кутии на колела. Днешните седани обаче са включили по-наклонени линии на покрива, за да намалят съпротивлението и да подобрят аеродинамиката си.

Автомобилните производители могат също така да наклонят предните прозорци, което е по-често срещано при колите, отколкото при камионите, или да направят предния ръб по-заоблен. Те могат също така да добавят спойлери отпред или отзад, да коригират формата или размера на огледалата, да реорганизират изпускателната система така, че да не нарушава въздушния поток под автомобила, или да добавят заден дифузьор, за да настроят въздушния поток под превозното средство.

За разлика от обикновените автомобили, мощните, проектирани за скорост, могат наистина да бъдат аеродинамично оптимизирани за своята мисия. McLaren Speedtail (на втората снимка), е един от тях. Този модел, от който са произведени само 106 бройки, е духовният наследник на McLaren на невероятния F1 от 1992-98 г. 

Точно както при F1, Speedtail поставя водача отпред и в центъра на триместния кокпит. С хибриден бензиново-електрически задвижващ агрегат с мощност 1055 к.с., Speedtail ускорява от място до 300 км/ч само за 12,8 сек по пътя към максималната си скорост от 403 км/ч. McLaren нарича формата на Speedtail "аеродинамична сълза" и моделът няма никакъв проблем със съпротивлението.

fallback
  • #3
    . ( преди 3 месеца )
    На всяка манджа и всеки мой коментар на мерудията е яйце клетчо, който отрича всеки факт, всеки практически пример и всякаква реалност която съм казал. Не защото не е вярно, а защото аз съм го написал. Като например факта от нашата реалност с практическия пример за електронният ОГРАНИЧИТЕЛ НА СКОРОСТТА, който ограничава максималната скорост на мощните автомобили в наши дни, А НЕ АЕРОДИНАМИКАТА. ОТРИЧАШ ЛИ ТОЗИ ФАКТ?
  • #2
    Хаха ( преди 3 месеца )
    Тоз пък, академика в сфера "коментари в аутомедиа". Илон дзинпина на всяка манджа мерудия хахаах
  • #1
    . ( преди 3 месеца )
    Пак претоплена манджа с остарели парадигми. Тази логика може и да е важала миналия век, но в момента единственото ограничение за максималната скорост са гумите. Преди години ограничението е било в конете които може да достави двигателя, за да преодолее въздушното съпротивление, но проблема с конете е решен отдавна, а ограничението на скоростта е електронно.
fallback
Последни