Дори ако ежедневното ви шофиране е ограничено до равни градски улици, умението за спиране на двигателя може да бъде доста полезно. Това важи особено за автомобили с автоматични трансмисии, независимо дали става въпрос за класическа автоматична, CVT или роботизирана скоростна кутия.
Същността на метода е следната - спирачните накладки не се използват при спиране - забавянето възниква поради съпротивлението, създадено от двигателя при включена предавка. Тази техника помага например при шофиране надолу, където активното използване на спирачки може да доведе до прегряване и намалена ефективност. В такива ситуации двигателят поема част от товара, разтоварвайки спирачната система.
При механичната скоростна кутия всичко е очевидно - намаляваме предавката и колата започва да се забавя. Но с автоматиците всичко не е толкова прозрачно. Повечето автоматични трансмисии ви позволяват ръчно да включвате намалени диапазони - чрез L, 2, M или подобни режими, в зависимост от конкретния модел.
Също така трябва да се има предвид, че спирачната ефективност на двигателя директно зависи от скоростта. На голяма надморска височина съпротивлението е осезаемо и колата се забавя. Но веднага щом скоростта спадне, двигателят престава да „държи“ колата, особено при шофиране надолу. В този случай цялата работа пада върху спирачките, което може да бъде критично в условия на дълго спускане.
Когато колата е на хлъзгав участък от пътя, особено при спускане, традиционното спиране може просто да не работи, дори ако колата е обута в добри гуми. Колелата могат да се блокират, но превозно средство, например без ABS, ще продължи да се плъзга. При такива условия най-доброто решение е да използвате спиране на двигателя - то ви позволява да намалите скоростта плавно и без дръпвания, до пълно спиране пред препятствие.
За автомобили с автоматични трансмисии тази техника също е налична. В някои CVT системи механизмът на забавяне през двигателя е заложен структурно - управлението се осъществява чрез виртуални предавки, просто трябва да превключите в ръчен режим, да включите ниска предавка и да освободите газта.
Много съвременни превозни средства с роботизирани трансмисии имат и функция за ръчно превключване на предавките и този режим е чудесен за използване на спиране на двигателя. Дори по-стари модели могат да бъдат намерени със специални позиции на селектора, които ограничават превключването на високи предавки, което ви позволява ефективно да намалите скоростта, без да използвате активно спирачките. В някои случаи автоматизацията осигурява дори по-плавно забавяне от „механиката“.
За да се възползвате от тази възможност, просто поставете кутията в режим М (ръчен). Ако колата има лостчета за превключване, управлението на предавките става още по-лесно и интуитивно, особено при шофиране по труден терен.
В същото време е важно да не бързате: превключването на ниска предавка трябва да става последователно. Твърде рязкото превключване може рязко да увеличи скоростта, което поставя прекомерно напрежение върху двигателя. Плавното спускане е ключът към безопасното и контролирано забавяне, например, когато спирачките се повредят.