Китайският пазар играе активна роля в световната автомобилна индустрия и това не е изненада за никого. Всяка промяна там оказва влияние върху останалата част от света на автомобила. Китай не само води надпреварата за електрификация, но и отбелязва голям напредък в технологии като ADAS, изкуствен интелект и автономно шофиране. Докато светът приема тези иновации, се наблюдава и как някои видове каросерия оцеляват или изчезват именно заради предпочитанията на китайските потребители.
Една от тях е седанът. Традиционен от десетилетия, този автомобил е засенчен от възхода на джиповете. И без Китай седаните вече щяха да са изчезнали от улиците.
Половината от продажбите в световен мащаб
Според проучване за глобалните продажби на автомобили през 2024 г. Китай (включително Хонконг и Тайван) представлява повече от 50% от продажбите на седани в света, със 7,89 милиона единици (+1%). Въпреки скромния растеж седаните все още се смятат за символ на статута сред китайските шофьори. Поради тази причина почти всички китайски производители продължават да ги произвеждат, за разлика от европейските и американските. В Китай образът има силна стойност, дори ако страната официално води комунистическа.
Вторият по големина пазар за седани е САЩ-Канада с 2,63 млн. бройки (+1%). Европа, изненадващо, е чак на пето място, след Близкия изток (1,15 милиона, включително Иран) и Латинска Америка (921 000). Европейските потребители винаги са предпочитали хечбекове, комбита и, разбира се, SUV.
Toyota остава начело
Сред производителите Toyota запазва лидерството си в сегмента с близо 2 млн. седана, продадени през 2024. Моделите Corolla и Camry остават много популярни, но ръстът на SUV автомобилите на Toyota се отрази негативно на продажбите на седани, което е спад със 7%. Volkswagen Group също регистрира спад от 4% - до 1.82 млн. броя.
За разлика от това, китайските марки показват много положителни признаци – BYD е на трето място с 1,51 милиона продадени седана (+78%), Geely е седми с 919 000 бройки (+36%), докато Changan и Chery.