fallback

3 eвро цента на километър, за да караш по пътищата?

Една европейска страна вече въвежда плащане според пробега, и други ще я последват

Моделът за финансиране на пътищата отново е в центъра на разгорещени дебати в Испания. SEOPAN, Асоциацията на концесионните компании за строителство и инфраструктура, предложи нещо, което нарече "устойчив модел за финансиране на испанските пътища". Всъщност това е такса от 0,03 евро/км за леки превозни средства и 0,14 евро/км за тежкотоварни.

Според SEOPAN, на "Испания се падат 68% от километрите безплатни магистрали в цяла Европа, което означава, че испанците плащат, за да пътуват в други страни, докато чужденците използват местната мрежа, без да допринасят за нейната поддръжка". Освен това, асоциацията посочва, докато потребителите на железопътен, морски и въздушен транспорт плащат такси за ползване на тази инфраструктура, автомобилният транспорт не подлежи на такова.

Според данни на асоциацията, в пътната мрежа на страната има инвестиционен недостиг от 11.5 милиарда евро. "В момента поддръжката на испанската пътна мрежа се финансира почти изключително от публичния бюджет, което означава, че цялата икономическа тежест пада върху данъкоплатеца, независимо от използването на инфраструктурата, което намалява публичните ресурси, отпускани за основни области като пенсии, здравеопазване и образование", обяснява организацията.

SEOPAN предлага ценовия модел да бъде приложен за 13 674 км междуградски магистрали, които в момента са безплатни. Ако таксите бъдат въведени, това ще генерира общи приходи в размер на 143 милиарда евро за 25 години (5,72 милиарда евро годишно), с икономии от публични разходи в размер на 41,038 милиарда евро.

В продължение на няколко години системата "плащане при ползване" за магистрали и шосета в Испания е обект на отлагане, тестове и много дебати. Правителството искаше да внедри модел за поддръжка на пътната мрежа, но той бързо трябваше да бъде замразен поради социална и политическа опозиция. Вместо това бяха създадени ZFE (зони за временно плащане), с ограничения за влизане на най-замърсяващите превозни средства в градовете.

Въвеждането на такси за изминато разстояние се обсъждат от много други държави, като Великобритания и Нидерландия. Причината не е в недостиг на средства за поддръжка, а в постепенното намаляване на приходите на хазната от акциза върху горивата, свързано с растящия дял на електромобилите по пътищата. 

  

fallback
  • #27
    Ваньо ( преди 2 седмици )
    който не скача ... а сега скачайте
  • #26
    Митко ( преди 4 месеца )
    3 на 100км. (0,03/km.) а не на км.Това поне пише в статията, но за да е атрактивна, заглавието е 3/km.
  • #25
    Истина ( преди 4 месеца )
    Статията казва, че испанското правителство иска да си разпредели 11,5 млрд евро, но като няма откъде лесно да ги открадне измисля схема с пътищата, за да е законно и смислено
  • #24
    Дедо Жмръц ( преди 4 месеца )
    Е ... Тази година в Испания. Догодина и у нас .Да Ви е честито !
  • #23
    Скорпион ( преди 4 месеца )
    При дядо Тошо нямаше такива екстри
  • #22
    Украйна ( преди 4 месеца )
    Гответе се да плащате за войната , под различен предтекст .
  • #21
    анонимен ( преди 4 месеца )
    И винетки и винетки
  • #20
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В България ще има синтез на челния опит от целия свят - тол такси, плащане на километър и пътен данък. Ние сме най-напред.
  • #19
    Габдулла ( преди 4 месеца )
    Чешат ни задушен ето. Тия ТОЛ камери не са за добро. Ако трябва да плащам за всеки километър, здравеопазване , образование....за какво ми е такава държава?!
  • #18
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Всичко трябва да е според пробега, застраховки, такси и т.н. не може един дядо дето минава 2к километра да плаща колкото някакъв ненормалник който не слиза от автомобила и все е нанякъде с 200к километра годишно.
fallback
Последни