fallback

Еко бензин за 4,50 лева се появи по бензиностанции в Германия

Горивото е произведено от горски и хартиени отпадъци и съдържа само 5% петрол

Е-метанол, HVO, е-горива, биогориво… всички тези термини се отнасят до едно нещо: течност, която не се произвежда от петрол или газ. Тези горива са интересни, тъй като ни позволяват да продължим да използваме съвременните технологии, особено в морския и авиационния сектор, без да прибягваме до изкопаем продукт, който неизбежно замърсява, тъй като отделя огромни количества CO2 в атмосферата, докато преди това е бил внимателно съхраняван в земята. Докато производството на така наречените "зелени" горива постепенно се развива обаче, то се бори да набере мащаб по обем.

Голямата логистична компания Maersk обяви наскоро, че е подписала мащабна инвестиция от 10 милиарда евро с Испания за производството на стотици хиляди тонове зелен метанол, благодарение на благоприятното слънчево греене, което прави възможно производството на зелена електроенергия, съществен компонент на чистия метанол. Другата съставка обаче си остава CO2, а неговото улавяне е особено енергоемко и сложно (и следователно неефективно, освен директното улавяне на изхода на голям завод). И засега изглежда много трудно да се произведе чисто синтетично гориво (метанол или друго) в количества, еквивалентни на тези на сегашните барели петрол.

Вместо да произвеждат гориво от зелена електроенергия и CO2, уловен от въздуха, други са избрали по-традиционния път: органична материя. Растителни отпадъци, хартия, водорасли - всичко се използва за производство на газ или гориво чрез ферментация. В Германия една компания вече разпространява "почти" напълно чисто гориво, но на висока цена, поне засега.

Става въпрос за Klima Kraftstoffe GmbH, която започна да продава само на една бензиностанция край Бремен нов вид гориво -  Klima Benzin 95, съдържащо 95% зелен метанол, произведен от горски и хартиени отпадъци. Този бензин, който има само 5% петрол, обаче е доста скъп - 2,30 евро (4,50 лева) и засега се разпространява в малки количества. Цена, която е почти „разумна“, предвид ниските обеми на производство и специфичните характеристики на горивото. Дистрибуторът му обаче твърди, че може да се използва във всеки съвременен автомобил без модификации.

Немската компания, която произвежда това гориво от "хартиени отпадъци", предлага и дизел HVO100 (който постепенно нахлува в Германия), също получен от органични материали. При безоловното гориво метанолът, получен чрез ферментация на суровини, след това се трансформира в бензин по сравнително конвенционален процес (метанол в бензин или MTG). На тази цена можете да си купите малко спокойствие, тъй като при употреба няма да забележите никаква разлика с класическия безоловен бензин.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 5 месеца )
    За разлика от анти електриците аз не се правя на еколог и не обяснявам как бъдещето принадлежи на скъпите водород и синтетични горива и как никой няма да желае да зарежда евтин ток от възобновяема енергия, само защото някой политик така му бил казал. На инат цял живот щели да си карат скъпи ДВГ с още по-скъпи горива от днешните. За разлика от вас аз наричам нещата с истинските им имена и не залитам по любов или омраза на някаква технология или политика.
  • #9
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Митето, който кара дизел, защото икономически не му изнася да си купи електричка, нещо се пънкя неуспешно да оригиналничи по адрес на антиелектриците и да ги праща да се предвижват с някакви неконвенционални горива. Ха, ха, колко е зле щом не може да осъзнае иронията в тази ситуация.
  • #8
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Все пак в гаража може да му пробутат мръсен въглищен ток, което ще навреди на околната среда, а горенето на синтетично гориво на практика пречиства въздуха и има отрицателен въглероден отпечатък. Зареждането на ток в гаража е мръсно и може да те убие, докато ако се съберете С компания в гаража 10 пушача, можете да запалите автомобилът да пречиства въздуха, за да не се задушите от цигарения дим.
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Кой ще е лудия който ще чака часове на домашния контакт в гаража, за да зареди, 150 км за 4 лв, Ако може само за пет минути да зареди същите 150 км за 60 лв?
  • #6
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ако го пуснат в България Това ще е бум. Всички антиелектрици ще зареждат единствено и само от това гориво И ще се редят на опашки, защото от години говорят и мечтаят за синтетично гориво и то вече е факт. Синтетичното гориво от 4,50 за тях не е глупост, а е нещото което ще изхвърли електромобилите от пазара и никой няма да ги погледне.
  • #5
    Хаха=идиот ( преди 5 месеца )
    Днешните газопроводи съвсем скоро вече няма да се наричат така аз ще се наричат водородопроводи. Във всеки дом в който в момента има природен газ, в бъдеще ще има водородна зарядна станция. Наливаш туба водород в апартамента, за да я налееш в резервоара на водородния автомобил в градинката пред панелката, вместо да пускаш разклонител от осмия етаж!
  • #4
    Хаха=идиот ( преди 5 месеца )
    Бъдещето е на водорода,най ефикасния начин за съхранение на енергия и лесен за транспорт по съществуващите газопроводи
  • #3
    Тесльо=идиот ( преди 5 месеца )
    Синтетичните горива са пълна глупост.Статистически е доказано.
  • #2
    raiders ( преди 5 месеца )
    Това е похвално, но усещам пак еко-евро-гейски изпълнения. Тока също е "еко", таз мантра колко се замърсява при производството на ел. и двг кола е ясна, но ток можеш и сам да добиваш, докато бензин и биогориво не.
  • #1
    Гост=идиот ( преди 5 месеца )
    Супер откога ги чакам да направят такава бензиностанция във Варна. С радост ще зареждам на нея и ще знам, че правя нещо за екологията и зелената сделка. Нещо истинско а не като електромобилите, които зареждат от въглища и пълнят батерията за часове. Аз само за пет минути зареждам 150 км всяка седмица за 30 лв. С новото гориво ще станат 60 лв, но екологията е по-важна от парите и с радост ще ги давам!
fallback
Последни