Къде отиде страстта към шофирането? Този въпрос зададе главният изпълнителен директор на Renault Group - Лука де Мео, след което сам отговори: Електрическите автомобили не са нищо повече от домакински уреди на колела. И тези, които смятат, че са по-малко вълнуващи от колите с термично задвижване, са напълно прави“.
От години автомобилната индустрия твърди, че електрическият автомобил е тук, за да революционизира шофирането. Де Мео обаче явно не е на подобно мнение и каза на всеослушание това, което много шофьори споделят от известно време: „В първото си поколение електрическите автомобили са предимно домакински уреди, като перални машини - грозни и без емоции.“
Звучи преувеличено, но дали така? Може би не чак толкова – въпреки че някои модели се опитват да се откроят чрез дизайн или производителност, истината е, че голяма част от пазара е запълнена с електрически SUV-ове с обща естетика, студени интерфейси и шофиране, което, макар и тихо, не винаги е стимулиращо.
Изказването на Де Мео пред AutoExpress е критика и към компанията, която ръководи. Той признава, че всички все още се учат, но въпросът е дали това става достатъчно бързо. Сега надеждата е в марки като Alpine, която планира да преосмисли легендарния си A110 в електромобил.
„Трябва да покажем, че технологията за електрически автомобили може да бъде наистина забавна, че можем да вложим душа в нея“, категоричен е шефът на Renault, макар да е наясно, че това ще стане много трудно.
А проблемът, поне засега, е че целият пазар на електромобили изглежда сиво и стерилно. Модели като Porsche Taycan и Hyundai Ioniq 5 N се стремят да демонстрират, че забавлението е съвместимо с електрификацията, но те по-скоро са изключение, а не правило. Повечето шофьори все още избират електрически автомобили заради по-ниски разходи, достъп до ограничени зони или заради мода, а не защото карат сърцата им да бият по-бързо. И това би трябвало да тревожи индустрия, която в продължение на десетилетия поставяше емоциите пред ефективността.
„Ако ектрическият автомобил иска да бъде привлекателен отвъд данъчните облекчения, той трябва да се преоткрие. По-големите батерии или по-ярките екрани не са достатъчни. Изисква се душа и това е най-голямото предизвикателство пред индустрията“, категоричен е Де Мео.