Задвижването на четирите колела, или Quattro, е синоним на Audi от десетилетия, утвърждавайки марката като пионер в областта на сцеплението, стабилността и динамиката. От представянето си през 1980 година, системата Quattro непрекъснато се развива, като всяко ново поколение предлага по-усъвършенствани и интелигентни решения за справяне с всякакви пътни условия.
Съвременната система Quattro на Audi далеч надхвърля традиционното разпределение на мощността между четирите колела. Тя е сложна мрежа от механични компоненти и интелигентен софтуер, за която ви разказваме сега.
Quattro с технология ultra: Ефективност и интелигентност
Едно от най-значимите нововъведения е технологията "ultra", използвана предимно в модели с надлъжно разположен двигател и DSG или S tronic трансмисии (като Q5, A4, A5). Основната идея зад "ultra" е ефективността. Системата работи предимно като автомобил с предно предаване, когато условията позволяват, за да спести гориво.
Въпреки това, тя е способна да превключи моментално към задвижване на четирите колела, когато е необходимо. Чрез множество сензори, системата анализира данни като ъгъл на завиване, ускорение и пътни условия, предвиждайки нуждата от задвижване на четирите колела до половин секунда предварително. Това гарантира, че сцеплението винаги е налично, преди дори да се усети загуба на такова.
Два съединителя за максимална ефективност
Системата "ultra" използва два съединителя – многодисков съединител пред задния диференциал и декуплиращ съединител в самия заден диференциал. Когато не е необходимо задвижване на четирите колела, и двата съединителя се отварят, а задният кардан се спира. Това елиминира съпротивлението и намалява разхода на гориво, правейки системата изключително икономична, без да прави компромис с възможностите за сцепление.
Постоянно задвижване quattro и спортен диференциал
В по-големите и мощни модели, както и в спортните автомобили (например A6, A7, A8, Q7, Q8, RS модели), Audi продължава да използва класическото постоянно задвижване Quattro с механичен централен диференциал. Той обикновено разпределя мощността в съотношение 40:60 (предна ос:задна ос) в нормални условия, но може да прехвърли до 70% към предната ос или до 85% към задната ос.
За върхова динамика, много от тези модели предлагат и опционален спортен диференциал на задната ос. Той активно разпределя въртящия момент между двете задни колела, насочвайки повече мощност към външното колело при завиване, което позволява на автомобила да се впише по-прецизно в завоя и подобрява пъргавината.
Quattro за модели с напречно разположен двигател
При компактните модели на Audi с напречно разположен двигател (като A3, Q3, TT), се използва електронно управляем многодисков съединител (най-често Haldex). Този съединител е разположен пред задния диференциал и обикновено насочва голяма част от мощността към предните колела. При необходимост той може да прехвърли до 100% от наличното сцепление към задния мост, като работи изключително бързо и безпроблемно.
Предимства на най-новата Quattro технология
Предимствата на най-новата Quattro технология са многобройни: превъзходно сцепление независимо от пътните условия; подобрена стабилност при високи скорости и завои; по-динамично управление, особено със спортния диференциал; и повишена безопасност благодарение на по-доброто сцепление и стабилност. Системата "ultra" е пример за стремежа на Audi към оптимизирана ефективност и намаляване на разхода на гориво.
Бъдещето на Quattro
С навлизането на електрическата мобилност, концепцията за Quattro също се развива. Електрическите Audi модели (e-tron) използват интелигентно разпределение на въртящия момент чрез електрически мотори на всяка ос, което позволява още по-бърза и прецизна реакция, отколкото традиционните механични системи. Това е новото измерение на Quattro – "електрическо Quattro".
В заключение, технологията Quattro на Audi продължава да бъде еталон за задвижване на четирите колела, предлагайки системи, които са едновременно изключително ефективни, сигурни и невероятно динамични.