fallback

Докато Европа забранява дизела, в Швейцария го спасяват със слънчева енергия

Проектът на компанията Synhelion постига намаляване на парниковите газове с цели 80%

Европа е твърдо убедена, че е необходимо да премахне дизеловото гориво, като го сочи за основен виновник за замърсяването. Но докато в Брюксел приемат закони срещу ДВГ, в центъра на Стария континент кораб плава в езерото Люцерн в Швейцария, задвижван именно от дизел. Той обаче не замърсява както преди, не зависи от маслото и не уврежда двигателя.

Звучи като фантастика, но технологията на швейцарския стартъп Synhelion позволява създаването на синтетичен дизел с помощта на слънчева енергия, отпадъци и въздух. И както твърдят от компанията, използването на слънцето за производство на синтетични течни горива всъщност е начин за затваряне на въглеродния цикъл, без да се преконфигурира цялата настояща транспортна система.

Как работи този "слънчев дизел"?

Ключът е в производствения процес. Synhelion улавя слънчевата светлина през огледала, генерирайки толкова високи температури, че въглеродният диоксид (CO₂) и метанът (CH₄), получен от селскостопанските отпадъци, могат да се трансформират в смес от водород и въглероден окис. Оттам се синтезират въглеводороди като слънчев дизел - ново гориво, което има няколко предимства:

Той е универсален. С други думи, може да се използва в конвенционални дизелови двигатели без адаптации.

Той намалява емисиите на парникови газове с до 80% през целия си жизнен цикъл.

Той е мащабируем, тъй като може да се произвежда в слънчеви райони със сравнително проста инфраструктура.

"За нас това е добра демонстрация, но всъщност е само началото", казва Филип Фърлер, главен изпълнителен директор на Synhelion, след историческото пътуване на кораба.

Въздушният и морският транспорт се нуждаят от устойчиви горива

Във времена, когато натискът за намаляване на емисиите е глобален, транспортният сектор, който представлява до 25% от емисиите според МАЕ (Международната агенция по енергетика), е подложен на сериозен натиск. Международната морска организация (IMO) изисква от корабоплавателните компании да намалят въглеродния си отпечатък, докато търговската авиация започва да включва биогорива и системи за компенсация като плана Corsia.

Има обаче проблем - на пазара няма достатъчно устойчиво гориво. И тук се намесва слънчевият дизел. Според оценките на Synhelion, корабоплаването ще изисква 24 милиона метрични тона устойчиви горива до 2050. Авиацията е още по-ненаситна, като ще се нуждае от поне 192 милиона тона.

Затова и не е изненадващо, че инвеститорите следят проекта на Synhelion. Компанията вече е набрала 90 милиона швейцарски франка (около 96 милиона евро) и управлява пилотен завод в Юлих (Германия). Сега тя планира построяването на второ предприятие на място с много слънчева светлина, като ще се избира между Испания, Мароко или Оман. "Имаме технологията. Сега трябва да я мащабираме, но това изисква капитал", отбеляза Фюрлер.

fallback
  • #9
    Курчо Доколенков ( преди 5 месеца )
    Нищо не казват за цената...поредният фейк на тунджароте...
  • #8
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Да плащаш по 15 лв всеки ден за гориво за 100 км е демокрация и пълна свобода! Какво му плащаш ! Само 5500 на година и 137 000лв за 25 години! Но не си дал грешни 10 000 лв веднъж на 10 години на мрисните комунистически китайци за 36 000 км + 5000kwh ток за домакинството годишно!
  • #7
    До 7 ( преди 5 месеца )
    Да си купиш китайски фотаволтаична централа 8кw с батерия 16kWh за 10 000лв е робство! Защото ти осигурява 25 години по 100км дневно.
  • #6
    Пропов ( преди 5 месеца )
    ДВГ няма да се предаде на EV. Просто е - ДВГ е желан и нужен на хората. На разумните , образовани, мислещи , работещи и свободни хора. EV е робство. И да не ми разправяте, че сме зависими от петрола и страните, който го имат в повечко. Ние го купуваме от тях, не ни го подаряват. Ето, че може и да си го произвеждаме и цените ще паднат с развитието и масовото внедряване на технологията.
  • #5
    Мхм ( преди 5 месеца )
    Тъ патсите дпри и в Швейцария ги има не схващат че на дизела птоблрма не са му парниковаите газове а фпч от които спасение няма.Иначе пропан бутана отделя по малкомпарникови газове.
  • #4
    До 3 ( преди 5 месеца )
    Защо трябва да наемат който и да било, за да им каже че цената за литър е скъпа и няма на кого да го продадат? Пък и фотоволтаиците изглеждат прегледни и красиви, на фона на тези огледала и кули с които трябва да бъде засаден българския чернозем, за да си караш дизела.
  • #3
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Я виж ти... и коментара ми го няма... вие сте по-зле и от Зукърбъркчето! Клада за непослушните кога?
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Много просто - защото ако намериш екологично чисто гориво ДВГ става по-екологичен от електричките, по-евтин като му махнеш еко данъците и няма да има нужда да сот промяна на инфраструктура и навици.
  • #1
    q ( преди 5 месеца )
    Под безумната статия и първият коментар е безумен. Не знам защо рекламирате ДВГ с такъв апломб - може би като европейци втора ръка, да сме спокойни че караме и автомобили втора ръка. Света не може да бъде спрян да се развива с пропаганда.
fallback
Последни