Европа е твърдо убедена, че е необходимо да премахне дизеловото гориво, като го сочи за основен виновник за замърсяването. Но докато в Брюксел приемат закони срещу ДВГ, в центъра на Стария континент кораб плава в езерото Люцерн в Швейцария, задвижван именно от дизел. Той обаче не замърсява както преди, не зависи от маслото и не уврежда двигателя.
Звучи като фантастика, но технологията на швейцарския стартъп Synhelion позволява създаването на синтетичен дизел с помощта на слънчева енергия, отпадъци и въздух. И както твърдят от компанията, използването на слънцето за производство на синтетични течни горива всъщност е начин за затваряне на въглеродния цикъл, без да се преконфигурира цялата настояща транспортна система.
Как работи този "слънчев дизел"?
Ключът е в производствения процес. Synhelion улавя слънчевата светлина през огледала, генерирайки толкова високи температури, че въглеродният диоксид (CO₂) и метанът (CH₄), получен от селскостопанските отпадъци, могат да се трансформират в смес от водород и въглероден окис. Оттам се синтезират въглеводороди като слънчев дизел - ново гориво, което има няколко предимства:
Той е универсален. С други думи, може да се използва в конвенционални дизелови двигатели без адаптации.
Той намалява емисиите на парникови газове с до 80% през целия си жизнен цикъл.
Той е мащабируем, тъй като може да се произвежда в слънчеви райони със сравнително проста инфраструктура.
"За нас това е добра демонстрация, но всъщност е само началото", казва Филип Фърлер, главен изпълнителен директор на Synhelion, след историческото пътуване на кораба.
Въздушният и морският транспорт се нуждаят от устойчиви горива
Във времена, когато натискът за намаляване на емисиите е глобален, транспортният сектор, който представлява до 25% от емисиите според МАЕ (Международната агенция по енергетика), е подложен на сериозен натиск. Международната морска организация (IMO) изисква от корабоплавателните компании да намалят въглеродния си отпечатък, докато търговската авиация започва да включва биогорива и системи за компенсация като плана Corsia.
Има обаче проблем - на пазара няма достатъчно устойчиво гориво. И тук се намесва слънчевият дизел. Според оценките на Synhelion, корабоплаването ще изисква 24 милиона метрични тона устойчиви горива до 2050. Авиацията е още по-ненаситна, като ще се нуждае от поне 192 милиона тона.
Затова и не е изненадващо, че инвеститорите следят проекта на Synhelion. Компанията вече е набрала 90 милиона швейцарски франка (около 96 милиона евро) и управлява пилотен завод в Юлих (Германия). Сега тя планира построяването на второ предприятие на място с много слънчева светлина, като ще се избира между Испания, Мароко или Оман. "Имаме технологията. Сега трябва да я мащабираме, но това изисква капитал", отбеляза Фюрлер.