Първата задача на новия главен изпълнителен директор на Nissan е да върне компанията в релси след различните трудности, които изпитва през последните години. За тази цел са взети радикални решения - съкращават се 20 000 работни места, затварят се 7 завода, премахват се 6 платформи и със 70% се намалява сложността на частите и компонентите. Освен това се спира и развитието на някои нови модели. Списъкът с мерки за намаляване на разходите е дълъг, но как японският производител стигна до това положение?
Според новия шеф на компанията - Иван Еспиноса, първите проблеми са възникнали преди десетилетие, когато Nissan си е поставила оптимистичната цел да продава осем милиона автомобила годишно. А това е много далеч от последните данни, публикувани по-рано тази седмица. Доставките възлизат само на 3,3 милиона през фискалната 2024 година в Япония, която започва на 1 април 2024 г. и приключва на 31 март 2025 г.
Изданието Motor Trend цитира Еспиноса, който твърди, че Nissan е похарчил много пари за увеличаване на производствения си капацитет и увеличаване на работната си сила, за да осъществи това, което се оказа свръх амбициозна цел за продажби. Тези планове са разработени под ръководството на Карлос Гон - същият, който наскоро заяви, че Nissan е в "отчаяна ситуация" и обвини мениджърския екип, че действа бавно.
Новият шеф на Nissan твърди, че "фундаменталният проблем" се е влошил през годините, защото "никой не е направил нищо, за да се справи с него досега". Новите мерки, обявени тази седмица, са част от плана "Re:Nissan" за намаляване на разходите, след като компанията претърпя загуба от 4,5 млрд. долара през последната фискална година.
Еспиноса обаче смята, че японският производител може да се възстанови с помощта на новата си стратегия. Тя включва не само намаляване на разходите включва, но укрепване на връзките с Renault и Mitsubishi. Nissan също така работи в по-тясно сътрудничество с китайския си партньор Dongfeng и не изключва да му позволи да произвежда автомобили в завода на Nissan в Съндърланд. Това предприятие не е достатъчно използвано, но не попада сред седемте обекта, застрашени от затваряне.
Шефът на компанията е наясно, че намаляването на разходите и укрепването на алианса няма да бъдат достатъчни, за да спасят Nissan. Японският производител се нуждае от нови продукти и те са на път. През следващите години са планирани повече от десет нови модела, като се започне с кросоувъра Leaf, ново поколение на Sentra и plug-in хибрид Rogue, базиран на Mitsubishi Outlander. Новото поколение Rogue ще предлага бензинови и PHEV задвижвания, както и E-Power технология за разширение на пробега. В процес на подготовка се подготвя и електрически SUV, вдъхновен от Xterra.
В Европа новата Micra ще представлява модифицирано Renault 5, към което ще се присъединят електрически Juke и Qashqai, оборудван със следващото поколение система E-Power. В Япония Nissan ще представи нов кей-кар - ван, оборудван със системата E-Power и чисто нов Skyline. Много нови продукти са планирани и за Индия, Океания, Африка и Латинска Америка.
Еспиноса не пропуска и нишовите модели на марката, на които е голям фен. 46-годишния мексиканец е категоричен, че "името GT-R ще съществува в бъдеще", като допуска и възраждане на Silvia, но признава и суровата реалност - спортните автомобили са нишови продукти, които не движат продажбите. И след години на финансови загуби Nissan има други приоритети за възстановяване.