Балансът на колелата е процедура, която се е утвърдила в практиката на автосервизите по време на сезонна подмяна на гуми или монтаж на нови колела. Тази операция обаче не винаги е в състояние да премахне нежеланите вибрации и биенето на кормилото. Затова понякога дори и перфектно балансиране се оказва неефективно.
Основната цел на процедурата е да се премахнат неравномерните колебания, произтичащи от нарушено разпределение на масата. Въпреки това, дори идеалното балансиране не гарантира пълно отсъствие на вибрации. Коренът на проблема може да се крие в механичните дефекти на колелото, появили се след сблъсък с препятствие, когато дискът или гумата са се деформирали. Визуално щетите може да не са забележими, но въздействието им върху поведението на автомобила е очевидно. Възможни са и производствени дефекти в джанти или гуми, които влияят на управлението на автомобила.
Причината за дисбалансът може да се дължи на некачествено регенериране на гума или колело, неравномерно износване на слоя на протектора, стареене на каучуковия състав или асиметрична шарка на протектора - всички тези фактори могат да провокират вибрации. Понякога е достатъчно да изключите теглото на баланса, за да могат колелата да покажат нестабилно поведение. Има много причини за загуба на равновесие. Те не винаги изискват незабавно посещение на сервиза, но не бива да бъдат пренебрегвани, това е изпълнено със сериозни повреди.
Експертите препоръчват редовно да проверявате баланса, независимо от състоянието на гумите и джантите. Специално внимание трябва да се обърне на случаите, когато не се изисква посещение в сервиза за гуми - например, когато мръсотията полепне по колелата, причинявайки характерно треперене при скорост 80 - 100 км/ч.
Трябва да се знае още, че деформираният диск ще продължи да създава вибрации, които не могат да бъдат елиминирани чрез стандартно балансиране. Стоманените джанти са сравнително лесни за възстановяване, докато тези от по-висок клас са по-капризни, като ремонтът им често води до загуба на якостни характеристики.