Най-големият европейски производители втория в света – VW Group, влезе в 2025 година с редица проблеми, последният от които е изтичането на данните на 800 000 собственици на електромобили. Концернът се опитва да разреши кризата със свръхкапацитета от превозни средства, натрупан заради спада на продажбите на EV, като си осигури дългосрочна бъдеще. Преди това нещата вероятно ще станат още по-зле, тъй като концернът ще трябва да плати огромна глоба в ЕС – 1,5 млрд евро.
В разговор с анализаторите от индустрия ръководителят на отдела за връзки с инвеститорите във VW – Ролф Вебер, цитиран от Bloomberg, разкри размера на потенциалните санкции за превишаване на стандарта за емисии в ЕС. Той ги изчислява именна на 1,5 млрд евро, като налагането им изглежда неизбежно, тъй като концернът не може да покрие новите изисквания.
Проблемът е, че Volkswagen не пусна нови електромобили миналата година, такива не се предвиждат и през тази година. Едва през 2026 ще излезе новият ID.2, но преди това компанията трябва продава повече електромобили за сметка на по-печелившите модели с ДВГ.
В същото време търсенето на EV в цяла Европа намалява, въпреки че в останалите части на света се отчита ръст. Това се дължи основна на факта, че на ключови пазари като Германия и Италия субсидиите да електромобили бяха намалени. Едновременно с това съществуващите предложения на VW са изправени пред силна конкуренция от страна на по-евтините китайски алтернативи.
VW не е единствената компания, която е засегната от строгите цели на Европейския съюз за емисии. По-рано тази година някои от най-големите автомобилни производители в света обявиха, че искат да обединят своите емисии в ЕС с Tesla в опит да избегнат предложените глоби. Toyota, Ford, Mazda, Stellantis, Subaru и Leapmotor възнамеряват да създадат „суперпул“ с Tesla, а Mercedes-Benz се стреми да се обедини със Smart, Volvo и Polestar.