fallback

Китай пусна най-дългия планински тунел в света

22,5 километра бяха направени за по-малко от 4 години в изключително тежки условия

Китай е във вихъра на всички технологични нива. Влаковете , корабите, разбира се, електрическите коли - азиатската страна може да се похвали със свои машини или инфраструктура. От няколко дни Китай има още една причина за гордост: тунелът Тяншан Шенли.    

Това е най-дългият планински пътен тунел в света и изграждането му отне по-малко от четири години. За толкова ние ремонтираме едната тръба на "Топли дол" и после другата на "Ечемишка", пращайки колите из чукарите на Витиня. Но да се върнем в бъдещето.

Благодарение на този тунел ще отнеме само 20 минути, за да се пресече планината Тяншан. Преди това ставаше за повече от три часа. През 2020 г. Китай стартира проект за свързване на град  Урумчи, един от най-големите в Централна Азия, с повече от четири милиона жители, с Юли в южната част на същия регион. Целта беше да се намалят над седемте часа, необходими за придвижване от едно място до друго.

Ключът към тази магистрала беше пробиването на огромна планинска верига, за да се построи тунел. Е, на 30 декември 2024 година Китай завърши строителството му. Наричан тунел „Шенли“ (на китайски се превежда като „победа“), той минава през планината Тяншан и е дълъг 22,13 километра , което го прави най-дългият планински пътен  в света. Има само два по-дълги пътни тунела - австралийският (22,4 km) WestConnex и норвежкият (24,51 km ) Lærdal, но нито един от тях не е изключително планински като този.

Фактът, че се извършват сондажи само в планинска верига е куп от предизвикателства поради екстремния студ, голямата надморска височина, силната сеизмична активност, а според Xinhua - и  строгите екологични изисквания. Планините, в които е построен тунелът, имат много геоложки разломни зони и 16 от тях обхващат трасето.

Проектирането и изграждането на цялата тунелна вентилация също беше много сложно. Един от каналите е с дълбочина 706 метра. Въпреки това тунелът е изграден на по-малки сегменти от обикновено и следователно по-управляем, което позволява изкопаването да бъде ускорено, така че работата да приключи по-рано от планираното. В изграждането му са участвали над 3000 работници!

Сега останалата част от магистралата остава да бъде завършена. Благодарение на тунела, пътуването, което преди отнемаше повече от три часа с кола, беше намалено на 20 минути. Целта е не само общото време за пътуване от повече от седем часа с кола да бъде свито до малко над три часа. Но и да бъде избегнат риска, който идва с шофирането по планинските пътища в средата на зимата. Очаква се магистралата да бъде напълно завършена до месеци и отворена за движение преди края на 2025 година.  

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 3 часа )
    Поне 180 години ще отнеме на родните мошеници.
  • #1
    анонимен ( преди 5 часа )
    Кво се хвалят,ние за същото време направихме тунел Железница.Не са по-терикати от нас :)
fallback
Последни