Skoda e супер успешна марка, но скоро на практика ще бъде тотално обезличена? За мнозина отговорът тук по-скоро е "ДА". Пример е Yeti - първият SUV на чешката компания. И един от последните, които естетически не са извлечени от моделите на Volkswagen или Seat. Според феновете на автентичното чешко - инженерите във VW не можели да преживеят успеха на Skoda. Но това са догадки.
В топ версиите моделът комбинираше турбо и задвижване на всички колела: до 160 к.с. за 1.8 TSI бензиновите варианти и до 170 к.с. за 2.0 TDI турбодизела. С уникален стил, стриктно произтичащ от този на концептуалния автомобил със същото име, представен на автомобилното изложение в Женева през 2005 година. Характеризираше се с много смели решения, които тогава не бяха използвани в серийно производство, например, една вертикална чистачка на предното стъкло и хоризонтално разделена задна врата.
Но дори и стандартните неща със сигурност не бяха лишени от индивидуалност и будеха симпатия. Предницата се характеризираше с централни, изпъкнали и кръгли светлинни групи, обградени от главни фарове. Моделът беше тънък към калниците и квадратна задна част, но със заоблени ръбове.
При производствения Skoda Yeti, който запази компактните размери на концептуалния автомобил с дължина от само 422 см, функционалните екстри бяха главните герои. Задната част на отделението за пътници демонстрира забележителни трансформационни качества.
Yeti всъщност предложи конфигурация на задния интериор, наречена VarioFlex - с накланящи се и сгъваеми седалки, взети от Škoda Roomster. Вместо традиционния диван имаше три отделни фотьойла с регулируем ъгъл на облегалката на 13,5 градуса.
Външните задни седалки на Yeti можеха да се плъзгат назад и напред, а след премахване на централната се изместваха с 80 мм към центъра, като по този начин се създаваше повече място за двама пътници отзад. Също с възможност за сгъване на облегалката и сгъване на цялата седалка напред. И още: веднъж сгънати напред, седалките можеха да бъдат напълно премахнати.
И това не беше всичко. Предната пътническа седалка също може да се сгъне напред в хоризонтална позиция, за да позволи транспортирането на дълги предмети. Преведено в цифри, обемът на багажника, подпомогнат от задните седалки „VarioFlex“, скачаше от 405 на 1760 литра.
За разлика от много компактни кросоувъри на пазара днес, Skoda Yeti беше истински SUV - с версиите 4x4, оборудвани с четвърто поколение задвижване Haldex (което също е възприето от 5-та серия Golf 4Motion). Тя беше способна да прехвърля въртящия момент към задните колела, когато се установи приплъзване на предните. Задвижването на всички колела, доставено в комбинация с многораменната задна ос, се предлагаше на 2.0 TDI със 110, 140 и 170 к.с.
И на 1.8 TSI, който със своите 160 к.с. и 250 Нм максимален въртящ момент, гарантираше максимална скорост от 200 км/ч и 8,4 секунди в спринта от 0 до 100. Това е версията, върху която трябва да се съсредоточите при покупка на старо, особено в светлината на поставените ограничения до използването на дизели в големите градове.
По-добре е да го търсите с 6-степенна DSG скоростна кутия, когато е предвидено да я използвате предимно в градски условия. Но за тези, които навъртат километри , е за предпочитане по-надеждната механична скоростна кутия.
Yeti с 4×4 дойдоха оборудвани с бутон Off Road, който ви позволяваше да превключите всички системи за подпомагане (ASR, ESP, ABS) на специална настройка за офроуд. Например, газта реагира по-малко чувствително на натиск върху педала . Сред другите Off Road функции също се открояваше контролът на скоростта при спускане. Той използваше спирачките особено чувствително, за да поддържа постоянна скорост при слизане по стръмни склонове, независимо дали автомобилът е бил на една от първите три предавки, на задна или на неутрална скорост.
Рестайлингът на Skoda Yeti беше показан на международното автомобилно изложение във Франкфурт през септември 2013 година. След фейслифта компактният SUV се предлагаше в две алтернативи на дизайна ("базов" и Outdoor, последният със специфични брони и увеличен просвет). Той беше само с 1 мм по-къс от оригиналния модел, но се отказва от носовия конус с 4 фара и премина към по-конвенционално решение с правоъгълни светлини.
Но вече никога повече няма да бъде същото. Или както казват носталгиците - "Вече не ги правят". Пристигането на Karoq, базиран на Tiguan 2-ра серия през 2017 година, сложи край на една блестяща кариера и шофьорска, и от търговска гледна точка.