Fiat 850 е един от моделите, с които са отраснали няколко поколения, включително и в България. Култовата кола празнува 60 години. В историята е правена по лиценз и от други марки като SEAT, но за нас интересното е, че се сглобява няколко години и в Ловеч под името Пирин, макар логото на италианците да остава на капака.
Fiat 850 идва като подобрена версия та Fiat 600 , модел, добре познат по света, защото реално прави революция в достъпността до автомобилите за обикновения купувач. Концепцията на 850 е принципно същата като тази на 600: задно задвижване, поддържано от двигател, разположен отзад. Колата е с много разумен размер и икономичност. 850 е по-голям и италианската марка обявява, че може "удобно" да побере цяло семейство, състоящо се от двама възрастни, три деца и необходимия им багаж, който се помещава под предния капак заедно с резервното колело.
Двигателят е 843 куб см, 4-цилиндров, като има четиристепенна механична скоростна кутия, която осигурява 34 к.с. Цифрата може да изглежда смешна днес, но благодарение на тегло от само 670 кг е възможно да се достигнат 120 км/ч , достатъчни за пътищата от онова време. Въпреки това, тези, които искаха малко повече сила в двигателя, имат опция за 850 Super с 37 к.с.
Представен е през май 1964 година с дизайн на Данте Джакоза, който печели много последователи както във вариантите с две, така и с четири врати. Но най-търсените от колекционерите днес версии са Coupé, Spider и Sport Coupé.
Coupé всъщност е първият автомобил в спортен стил с достъпна цена. Това го прави единствената възможност за тези, които мечтаят да карат готин спортен автомобил, но нямат много пари. Той се появява през 1965 година с красивия дизайн на братята Боано. Той е само с 33 мм по-дълъг от седана, много по-нисък и има задна част тип фастбек. Освен това отвътре е сложено новото табло с два циферблата.
Що се отнася до двигателя, вграждането на карбуратор с двойно тяло повишава мощността до 47 коня , достатъчно за достигане на 134,6 км/ч . Въпреки това, Карло Абарт, страхотният състезател и конструктор на Fiat, знае как да види потенциала на този вариант. Той пуска на пазара версия с двигател 1600, който достига 211 км/ч! Но не се задоволява с това, като през 1968 година дава на света зверски 2.0 двигател, който доставя 185 к.с. Така кола може да се движи с 240 км/ ч. Не е лошо за онези времена, а и днес.
Също през 1965-а е представен Fiat 850 Spider - проектиран от самия Джорджето Джуджаро, тогава в Pininfarina. Двигателят е същият като при Coupé (предлага се на пазара от Seat с 903-кубиков двигател), с 47 коня. Благодарение на ефективната аеродинамика и тегло от 725 кг може да развие 152 км/ч . И като еволюция на Coupé - през 1972 година се появява Sport Coupé с гореспоменатия 903-кубиков двигател, който вече доставя 52 к.с. Оборудван се оборотомер (Spider също го има), четири фара, четири задни светлини и спойлер, интегриран в задната част. Те вдъхновяват Porsche, за да проектира известната си „патешка опашка".
Общо Fiat продава 2,3 милиона бройки от 850 до 1973 - годината, в която производството спира, за да даде път на Fiat 133. Но последният никога не стига успеха на 850.
Българската следа
На 26 септември 1966 година е проведена среща между ръководителите на ДСО "Балканкар" и представители на FIAT. В проекто-договора е заложено ДСО "Балканкар" да се разплаща с FIAT чрез компенсация със стоки от износните централи на България. На 17 и 18 ноември при търговския директор на ДСО "Балканкар" е съставен текстът на договора заедно с италианците, но се появяват известни усложнения поради високите изисквания, предявени от българска страна. В крайна сметка е постигнато съгласие за развиване на собствено производство на детайли и групи от агрегатите от леките автомобили FIAT в размер на 40% от стойността на колата. На 6 декември 1966 г. са получени първите чертежи от FIAT в двата варианта.
На 3 март 1967 г. в Торино (Италия), е сключен договор с FIAT за монтаж на леки автомобили FIAT 850 Berlina, 850 купе, FIAT 124 Berlina и FIAT 124 комби. Първите 18 коли пристигат в Завода за леки автомобили "Балкан" в Ловеч на 10 май 1967 г. Скоро след усвояване на монтажа е взето решение да бъде избрано българско име на сглобяваните в Ловеч италиански автомобили. Те неофициално са наречени "Пирин", въпреки че фирмените надписи върху каросерията остават непроменени. Моделите се произвеждат в Ловеч до 1971 година, като през първата година излизат 700 бройки, а следващата 2000, а накрая капацитетът е увеличен до 3000.