fallback

Нов вид биодизел намалява вредните емисии и увеличава 45 пъти ефективността

Разработката на учени от САЩ може да реши много от проблемите на тежкия транспорт

Базираният на дизелово гориво транспорт исторически е основен източник на вредни емисии, като представлява една четвърт от емисиите на въглероден диоксид в транспортния сектор на САЩ през 2022 и приблизително 10% от общите емисии, свързани с енергията, твърди Администрацията за енергийна информация на САЩ. Нова технология, разработена от изследователи в американски университети, обещава да реши до голяма степен.

Екип, ръководен от Джошуа Юан - професор по енергетика, околна среда и химическо инженерство във Вашингтонския университет в Сейнт Луис, и Сузи Дай - професор в университета в Мисури, създаде електробиодизел, който е 45 пъти по-ефективен и изисква 45 пъти по-малко посевна площ от биодизела на основата на соя.

Технологията, подробности за която бяха публикувани в списанието Joule, може да революционизира производството на биогорива, като ги направи по-устойчиво и по-малко зависимо от природните ресурси. Тя също така ще облекчи настоящия недостиг на суровини за биодизел и ще открие нови пътища за производство на горива.

Какво е електробиодизел и как се произвежда?

Електробиодизелът се получава чрез процес на електрокатализиране, който превръща въглеродния диоксид в биосъвместими междинни продукти като ацетат и етанол. Те от своя страна се трансформират от микроорганизмите в липиди, които служат като суровина за производството на биодизел. Този иновативен процес постига ефективност на преобразуване на слънчеви молекули от 4,5%, много по-висока от 1% при естествената фотосинтеза.

За да извърши това преобразуване, екипът проектира нов катализатор на базата на цинк и мед, който улеснява създаването на двуатомни въглеродни междинни съединения. В допълнение, учените използват модифициран щам на бактерията Rhodococcus jostii (RHA1), известна със способността си да произвежда големи количества липиди. Подобен подход не само повишава ефективността на процеса, но и по-добре използва възобновяемите ресурси.

Какво е въздействието върху околната среда?

Електробиодизелът е по-ефективен, но също така има потенциал да бъде гориво с отрицателни емисии. Според изследователите с всеки грам произведен електробиодизел се намаляват 1,57 грама въглероден диоксид, стига да се използват възобновяеми източници за захранване на електрокатализаторния процес.

За сравнение, конвенционалният дизел генерира 0,52 грама CO₂ на грам, а традиционните методи за производство на биодизел отделят между 2,5 и 9,9 грама CO₂ на грам липиди. Този напредък би могъл да облекчи настоящия недостиг на суровини за биодизел и да отвори нови пътища за производство на горива, химикали и възобновяеми материали в сектори, традиционно зависими от изкопаемите горива, като тежки превозни средства и авиация.

Изследователите са използвали електрокатализа на CO2, за да го превърнат в междинни вещества, които след това се трансформират от микроби в липиди или мастни киселини и в крайна сметка стават суровина за биодизел. Процесът е много по-ефективен от фотосинтезата и използва значително по-малко земя от биодизела на основата на соя.

Нова ера за биогоривата

Работата на Юан, Дай и техния екип представлява важна стъпка към енергийния преход и намаляването на глобалните емисии.

„Този ​​процес може да трансформира производството на възобновяеми горива и материали, елиминирайки зависимостта от изкопаемите горива в ключови сектори“, подчертава Юан.

Електро-биодизелът показа още как научните иновации могат да преодолеят ограниченията на традиционните методи, предлагайки устойчиви решения на най-належащите екологични предизвикателства. Ако се приложи в голям мащаб, това може да промени играта в глобалния енергиен сектор.

fallback
  • #14
    До 13 ( преди 4 седмици )
    Виж как и сам се ориентираш? След като гостенина минава 150 км на седмица и зареждаше всяка седмица по 30 лв бензин за 5 минути, а след като му сметнах , че губи по 260 минути на година за зареждане. Това е половин работен ден. Сега каза че е преосмислил стратегията на зареждане и зарежда веднъж месечно на заплата. Дали има значение на коя дата взима заплата? Дали има значение кой ден от месеца ще пече слънце за да зареди средностатистически шофьор като Гост? Защо трябва да e през нощта?
  • #13
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Аре тоя па почна със сметките "на ангро". Хиляди милиони мегавати в хиляди милиони батерии. Някъде си, по някое време. Дай направо цитат как всеки ден Слънцето праща до Земята достатъчно енергия за цялата година и се кротни. Пак да те питам, бе Мите, ти що ползваш парно тези дни като лятото беше 40 градуса? Средногодишно температурата е 15 градуса, така че нито климатик ти трябва, нито печка.
  • #12
    анонимен ( преди 4 седмици )
    А за по лесния пренос на дизел в сравнение с тока, доста се смях. Ако в момента в Германия има нужда от 1000 мегавата за зареждане на 1000 камиона, които са включени едновременно на 50 зарядни станции пръснати из цялата страна с по 20 колонки, може да им пратим ток от България от 2000 км., който ще стигне за микросекунди до тях. След час ще са заредени повече от 1 000 камиона за общо 1 милион километра пробег. Това е еквивалента на 250 000 литра. За колко време ще стигнат до Германия и как?
  • #11
    До 10 ( преди 4 седмици )
    Именно де. Пренасяш 1000 литра бидон в ремаркето от точка А в цивилизацията, до някъде в пущинака в точка Б. В момента в който изпразниш бидона започваш да пляскаш с ръце. Ако вместо него, натовариш фотоволтаици върху багажника на покрива, ще можеш да зареждаш години напред без да има нужда да се връщаш в цивилизацията, като този ток можеш да използваш за всякакви останали дейности - отопление, хладилник, телевизор, интернет. Колко часа можеш да гледаш телевизия на дизелов генератор?
  • #10
    До 2 ( преди 4 седмици )
    Защото, Мите, един път произведен дизелът го сипваш в бидон и си стои там докато не ти потрябва и можеш да го превозваш и пресипваш без големи драми. И той все ще си е един бидон ако ще и да го пренесеш от Южния до Северния полюс. Как пък за толкова време не вдяна, че драмата на тока е как да се съхранява и пренася евтино, надеждно и без загуби?
  • #9
    Не вярвам ( преди 4 седмици )
    Ако бяхте много коефициента на интелигентност на населението трябваше да е отрицателен. Не е възможно положението да я чак пък толкова зле. Вие сте анти мислене антиматематика антифизика и анти всичко, мразите дори хората защото сте социопати, но ако някой ви попита за какво сте за, какво мислите или имате ли мнение за каквото и да било и се оказва че не знаете
  • #8
    Митична врачка ( преди 4 седмици )
    Сън не те хваща от Гост,яко ти взел страха привижда ти се навсякъде.Антиелектриците сме много,осъзнай го най сетне с двете налични мозъчни яйцеклетки, които имаш.
  • #7
    Гостенино яйцеклетчо ( преди 4 седмици )
    До там ли стигна? Митична врачка ( преди 30 минути )
  • #6
    Митична врачка ( преди 4 седмици )
    Още преди 10 години, 3 месеца и 5 дни казах, че единственото бъдеще на автомобилите е батерията! Не знам защо все още има антиелектрици които се мъчат да разработва био и синтетични горива! Защо не ми четат коментарите! Само батериите и свети Мъск могат да изградят бъдещия устойчви транспорт. И много хора вече приеха правата вяра! Не виждате ли, в София всяка втора кола вече е Тесла!
  • #5
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Тесла умре.
fallback
Последни