Дълговете на най-големия руски автомобилен производител АвтоВАЗ за първите 9 месеца на 2024 г. са достигнали 100 млрд рубли (960 млн евро). Това се случва въпреки постоянното увеличение на цените на нови автомобили и води компанията към фалит, категорични са финансови експерти, при това не от западни държави, а от Русия.
Флагманът на руската автомобилна индустрия постоянно е принуден да иска пари от държавата, за да поддържа финансовата стабилност. Общата сума да дълговете на компанията за 2023 г. е 120 млрд рубли (1,15 млрд евро), като през миналата година лихвеният процент по кредитите е бил по-малък. Така АвтоВАЗ е харчил по-малко пари за погасяване на дълговете си към банките, но тази година сумата ще е по-голяма.
„Трудно е да се сравнят печалбите на автомобилната индустрия с петролния или банковия сектор, така че всичко, което спечелим тази година, ще бъде изразходвано за изплащане на лихви по съществуващи заеми. Не трябва да е така, тъй като това е най-бързият път към фалита", обяснява Сергей Чемезов, ръководител на Ростех.
Това е държавна корпорация за разработка, производство и експорт на високотехнологична промишлена продукция за граждански и военни цели. Тя притежава АвтоВАЗ след напускането на групата Renault-Nissan, която държеше 50% от руския производител преди началото на войната с Украйна-
С други думи, фалитът на АвтоВАЗ не е просто думи, а съвсем реална перспектива и без държавно подкрепа производителя на Лада може да изчезне. Големият проблем са именно кредитните задължения, тъй като АвтоВАЗ е принуден да тегли заеми, за да плаща за компоненти и резервни части, както и да подкрепи доставчиците, така че да могат да увеличат обемите на производство.
Министерството на промишлеността и търговията на Руската федерация е принудено да оказва подкрепа на АвтоВАЗ почти постоянно. В същото време дълговете растат по-бързо, отколкото могат да бъдат опростявани. И това се случва на фона на увеличението на производството, което за първите 6 месеца на тази година е със 73% повече в сравнение със същия период на 2023.
АвтоВАЗ е собственост на държавата, която е под сериозни санкции от страна на западните страни. И без подкрепа от властите тя не може да се конкурира с китайските производители, които наводниха местния автомобилен пазар. Големият проблем е, че АвтоВАЗ произвежда приблизително еднакви автомобили с почти еднакви резервни части, двигатели и скоростни кутии на реално фиксирана цена.
Руски финансисти дават за пример как японски купувач в родината си може да си купи нова Toyota Corolla за 2 милиона рубли (19 170 евро, толкова струва и Lada Vesta), като този автомобил отличава с отлично качество на изработка и електронни системи. За средностатистическия японец това за 3-4 заплати, докато руският купувач трябва да тегли кредит за 5 години при лихва от 30%. И с оглед на проблемите в руската икономика, все по-малко потребители се решават на подобен ход.